hidi, the scorpion Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hei! Jeg har fulgt innleggene dine over lang tid nå, men har ikke tenkt å komme med noen moralpreken. Alt som burde sies har blitt sagt. Derimot har jeg et lite tips. Jeg har vært på DOL i snart ni år nå og psykforumet har vært til stor hjelp for meg. Men "Åpent Forum" har vært til minst like stor hjelp. Det finnes massevis av diskusjoner der man kan delta i, både alvorlige og de litt mindre alvorlige. Engasjér deg der! Der kan du også kanskje få litt trening i å bli litt mindre "unnvikende". Det er veldig viktig å ikke dvele ved alt som er ille. Vær på "Åpent" og ha det litt moro! Det funket for meg. Det er ikke sikkert det funker for deg, men du har ingenting å tape på å prøve. :-) Mvh Godt sagt;) 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hvem er den du du skriver til? Du skriver jo til mange her inne og alle prøver å hjelpe så godt de kan 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hei! Jeg har fulgt innleggene dine over lang tid nå, men har ikke tenkt å komme med noen moralpreken. Alt som burde sies har blitt sagt. Derimot har jeg et lite tips. Jeg har vært på DOL i snart ni år nå og psykforumet har vært til stor hjelp for meg. Men "Åpent Forum" har vært til minst like stor hjelp. Det finnes massevis av diskusjoner der man kan delta i, både alvorlige og de litt mindre alvorlige. Engasjér deg der! Der kan du også kanskje få litt trening i å bli litt mindre "unnvikende". Det er veldig viktig å ikke dvele ved alt som er ille. Vær på "Åpent" og ha det litt moro! Det funket for meg. Det er ikke sikkert det funker for deg, men du har ingenting å tape på å prøve. :-) Mvh Det var meningen, og jeg har absolut tro på det du sier :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hvem er den du du skriver til? Du skriver jo til mange her inne og alle prøver å hjelpe så godt de kan Det var jo enten et fagsvar eller fra en som kan med dette jeg håpet på. Men så fikk jeg gode råd fra en annen bruker som jeg slo meg til ro med, inkl mer verdifull innsikt. :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Men du har glemt at du ikke trenger å takke for, eller kommentere for den del, alle svarene du får? blir det beregnet som spam at jeg gjør det? I såfall skal jeg slutte med det. Jeg er litt usikker på akkurat den biten. 0 Siter
Gjest gakken den andre Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 blir det beregnet som spam at jeg gjør det? I såfall skal jeg slutte med det. Jeg er litt usikker på akkurat den biten. Neida. Mer sånn at du ikke skal føle det som en forpliktelse. Alle har vi sånne må-er. Eks. takler jeg ikke så bra når folk blir stille, og jeg føler jeg "må" fylle tomrommet, Strengt tatt er jo ikke dette noe jeg må eller som andre forventer. Bare noe jeg på en måte pålegger meg selv. Kanskje kan noen bli irritert over at jeg ikke bare kan la talestrømmen stilne over et minutt. Da får jeg litt noia så derfor sier jeg noe, for å senke ubehagsterskelen i meg selv. (Oppfatter det ellers som "pinlige pauser"). 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Innsikt betyr at en har forstått noe og kan slå seg til ro. Bære det på innsiden selv. Da trenger en ikke ytterligere bekreftelser gang på gang. Jeg bare lurer på en ting. Har du vært i en slik prosess selv? Virker som du vet hva du snakker om.. (du trenger ikke svare) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Neida. Mer sånn at du ikke skal føle det som en forpliktelse. Alle har vi sånne må-er. Eks. takler jeg ikke så bra når folk blir stille, og jeg føler jeg "må" fylle tomrommet, Strengt tatt er jo ikke dette noe jeg må eller som andre forventer. Bare noe jeg på en måte pålegger meg selv. Kanskje kan noen bli irritert over at jeg ikke bare kan la talestrømmen stilne over et minutt. Da får jeg litt noia så derfor sier jeg noe, for å senke ubehagsterskelen i meg selv. (Oppfatter det ellers som "pinlige pauser"). Vet hva du mener. Det er utrolig stressende :-) derfor hater jeg å snakke i tlf også - går det bra for deg det, da? Ser forøvrig en sammenheng her. Mange brikker som faller på plass (får ikke sove pga det, det er helt snålt). Behovet for kontroll og ikke kunne slå seg til ro med ting fordi en blir urolig av det. Helt utrolig dette. Så takk for hjelpa til deg og :-) artig nick forresten :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Hennes avhengighet er helt og holdent av NHD og ikke forumet i seg selv. Det er hans oppmerksomhet hun vil og skal ha. Det er ikke det spor vanskelig å forstå at hun ikke er her for å ta del i andres tråder og hverdagsligheter. Alt handler om NHD, det andre er et skalkeskjul, dessverre for hennes del.....Jeg tror den eneste måten hun virkelig kan få hjelp på er at hun utestenges herfra. Kanskje hjelper ikke det heller, da flytter hun et annet sted og bygger opp et tilsvarende avhengighetsforhold av en eller annen autoritetsperson. Triste greier.... Hvis Webmaster og Nhd deler din oppfatning, ønsker jeg å vite det. Om jeg ikke blir trodd, har jeg ikke noe her å gjøre. Da "går" jeg frivillig. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Dette var nok nettopp dette du ble oppfordret til ikke å gjøre. Jeg ser at du forsøker å forklare nhd og andre hvorfor ting blir som det blir for deg. Får litt vondt av deg fordi du ikke klarer å se at det er akkuratt dette som gang på gang skaper problemer for deg her inne på dol. Noen ganger gjør man best i å tie og godta, selv om man ikke forstår hvorfor det er slik. Jeg bare lurer på en ting.. Det at jeg skrev den tråden hvor jeg kun ønsket bekreftelse på om det var riktig eller ikke, handlet ikke om at jeg ville prøve å forklare noen hvorfor ting ble som det ble for meg. Unnskylde meg, hvis jeg nå forstår deg riktig? Jeg bare lurer på en ting.. Jeg forstår det slik at det du prøver å si, er at jeg prøver å unnskylde meg/mine handlinger ved å spørre om slike ting. Er det korrekt? Det var ikke målet mitt, men om det oppfattes slik, vil jeg slutte med det med en gang.. Jeg vil sette pris på om du svarer på det :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Jeg bare lurer på en ting.. Det at jeg skrev den tråden hvor jeg kun ønsket bekreftelse på om det var riktig eller ikke, handlet ikke om at jeg ville prøve å forklare noen hvorfor ting ble som det ble for meg. Unnskylde meg, hvis jeg nå forstår deg riktig? Jeg bare lurer på en ting.. Jeg forstår det slik at det du prøver å si, er at jeg prøver å unnskylde meg/mine handlinger ved å spørre om slike ting. Er det korrekt? Det var ikke målet mitt, men om det oppfattes slik, vil jeg slutte med det med en gang.. Jeg vil sette pris på om du svarer på det :-) Det ble visst dobbelt opp. Fikk litt problemer. Beklager. 0 Siter
Gjest Krumeluren Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Jeg bare lurer på en ting.. Det at jeg skrev den tråden hvor jeg kun ønsket bekreftelse på om det var riktig eller ikke, handlet ikke om at jeg ville prøve å forklare noen hvorfor ting ble som det ble for meg. Unnskylde meg, hvis jeg nå forstår deg riktig? Jeg bare lurer på en ting.. Jeg forstår det slik at det du prøver å si, er at jeg prøver å unnskylde meg/mine handlinger ved å spørre om slike ting. Er det korrekt? Det var ikke målet mitt, men om det oppfattes slik, vil jeg slutte med det med en gang.. Jeg vil sette pris på om du svarer på det :-) hei Det jeg prøvde på var å fortelle deg at du skulle latt vær å komme med yttligere kommentarer i det hele tatt. Slik jeg så det fikk du klar beskjed om å la vær. Klarere kan det ikke sies. Det blir litt sånn som når barna mine nekter å godta en regel jeg setter opp her hjemme. Jeg forklarer og det argumenteres i det vide og det brede av de små. Jammen, jammen, jammen jeg skal bare osv. Det går en stund og så går jeg tom for lyst og energi til å forklare enda en gang hvorfor det må være slik. Til slutt setter jeg foten ned og sier. Slik er det bare. Siden det er jeg som er voksen og bestemmer reglene ( I dette tilfelle er det NHD og forumet som sitter med makten til å bestemme hva vi kan og ikke kan her inne) På dette tidspunktet i diskusjonen har jeg liten lyst til å høre for 20 gang at de ikke skjønner, jeg har forklart 20 ganger og er lei. Og siden jeg også har hørt 20 ganger at de ikke liker det, blir lei seg fordi jeg svarer i feil tonefall, ikke er forståelsesfull nok osv sier jeg bare. Dette må dere godta, fordi det må være slik. På meg virket det som om du trodde at et nytt innlegg ikke hadde noe med de gamle sakene å gjøre. Men det var det samme innholdet. Du grublet over og stilte spørsmålstegn i en avsluttet diskusjon.) som du selv hadde godtatt utfallet på) Og du var lei deg over nhd. Så lei deg at du ikke orket å svare. Dette er gjengangerne hos deg. Du snakker om at du skulle ha ventet med å skrive innlegget. Dette hadde fått akkuratt samme respons om noen dager. Du skulle for din egen del ha lukket døren til den saken og prøvd å tenke. Javel, så må jeg ta konsekvensene av mine handlinger tildigere her inne og bruke fast nick. Jeg behøver ikke like det, jeg behøver ikke en gang synes det er rettferdig. Men jeg må gjøre det uten å kommentere det yttligere fordi det er ikke jeg som har makten til å bestemme om det skal være slik eller ikke. Så kan du prøve å tenke, slik er det nå, men jeg skal jammen vise dem at jeg kan, og gå videre med hevet hode. Svar på innlegg, du har vist så mye positivt nå over nyttår. Men skal du skrive et grubleinnlegg, kanskje det er lurt å vente en dag med å poste det, lese det enda en gang og tenke. Kjører jeg fremdeles i samme togspor. har jeg spurt om dette før? osv Verden er full av ting jeg ikke forstår, ikke synes er rettferdig. Det er ikke alt jeg har makt til å gjøre noe med eller forandre. Da gjør jeg meg selv en stor tjeneste ved å la det ligge. Ingen av godt av å gruble over ting som en allikevel ikke kan forandre. Andre har jeg ingen makt over, kun meg selv. Jeg kan ikke forandre noen, kun meg selv. Vet du j31. det er ikke sikkert du liker alt jeg har skrevet, og det er ok. Det er din rett og like og ikke like. Men jeg har ikke sittet her og brukt en time av mitt liv for å være ekkel. Den timen har jeg gitt deg for å prøve å gi deg noe. 0 Siter
Gjest gakken den andre Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Vet hva du mener. Det er utrolig stressende :-) derfor hater jeg å snakke i tlf også - går det bra for deg det, da? Ser forøvrig en sammenheng her. Mange brikker som faller på plass (får ikke sove pga det, det er helt snålt). Behovet for kontroll og ikke kunne slå seg til ro med ting fordi en blir urolig av det. Helt utrolig dette. Så takk for hjelpa til deg og :-) artig nick forresten :-) Liker best å være face to face ja. Vanskelig å se folks ansikt i telefonen. Så der tok du meg på kornet gitt 0 Siter
Gjest gakken den andre Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Jeg bare lurer på en ting.. Det at jeg skrev den tråden hvor jeg kun ønsket bekreftelse på om det var riktig eller ikke, handlet ikke om at jeg ville prøve å forklare noen hvorfor ting ble som det ble for meg. Unnskylde meg, hvis jeg nå forstår deg riktig? Jeg bare lurer på en ting.. Jeg forstår det slik at det du prøver å si, er at jeg prøver å unnskylde meg/mine handlinger ved å spørre om slike ting. Er det korrekt? Det var ikke målet mitt, men om det oppfattes slik, vil jeg slutte med det med en gang.. Jeg vil sette pris på om du svarer på det :-) Sykler innom her jeg:P (litt friheter kan man jo ta, hehe). Jeg opplevde det egentlig ikke som et "forsvarsskrift". Så det mer som et innlegg der du kom med mange forklaringer ovenfor deg selv. Derfor jeg tror en i tråden her nevnte på å skrive det ned i en dagbok i stedet. I en sånn setting grubler, analyserer og forklarer en nettopp mye. (kan gjøre i alle fall; ikke noe "må".) På en måte føltes det som en "egen-outing" (nytt ord gakken-komponert) der du egentlig skjøt deg selv i foten. I hvert fall gikk i fallgruba, når du i bunn og grunn kunne slått deg til ro med dine egne forklaringer. For det var slik du opplevde det (egenforklaringene, "analysen"). Den trenger du ikke få bekreftet. En egentolkning er nettopp det: din. Ingen andre kan bekrefte den. Det er dine følelser, tanker du ga uttrykk for. See? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.