Gå til innhold

Hvordan snakke med behandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SPØRSMÅL:

Hvordan klarer dere å snakke med behandler? Hvordan klarer dere å forklare følelser og behov?? Jeg er totalt uvitende.

BAKGRUNN:

Jeg har verdens beste behandler som jeg har full tillit til, men jeg sliter med å forklare hvordan jeg har det eller hva jeg har behov for (om jeg skulle vite det selv). Min behandler kjenner meg godt og gir meg mange muligheter i hver time til å ta opp det jeg ønsker, men jeg svarer alltid at ting er bra. Blir like irritert på meg selv hver gang. (Å skrive noe ned er ingen mulighet)

Skulle jeg ha et øyeblikks selvinnsikt å finne et av mine problem, så stopper jeg meg selv fra å si det pga. da må jeg innrømme problemet ovenfor meg selv (sic!). Skulle fremskritt skje og jeg likevel var klar for å dette opp, stopper mitt store behov for å late som alt er bra det hele igjen (atter sic!).

Føler nå at dette bygger på seg. På den ene siden jobber jeg med det jeg lærer i behandling (er enig med behandler om veien vi går). På den andre siden bygger det seg opp et diffust behov som ikke blir tatt opp og jeg tenker behandling ikke nytter og får et pressende behov for å bare gi opp (dum som jeg er).

DETALJER:

100% Sykemeldt siden 2006

K-PTSD

Tilbakevendende depresjon

Kronisk suicidal (?)

Angst (uten at jeg vet om det)

Dissosiering

Kan ikke ordlegge/gjenkjenne egne følelser

Generelt dårlige kommunikasjons evner

Har ikke noe særlig hukommelse så har sikkert glemt å nevne noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du klarer å skrive om dette, så kan du skrive noe tilsvarende til din behandler.

Skrevet

Siden du klarer å skrive om dette, så kan du skrive noe tilsvarende til din behandler.

Stort sett så er behandler klar over tingenes stand slik jeg beskrev, bokstavlig det som står altså. Noen mer detaljert forklaring om hva som plager, hvilke følelser eller tanker har jeg ikke klart å formidle. Delvis pga. jeg ikke vet det selv og delvis for at jeg automatisk stopper meg selv.

Min behandler vet derimot ikke om mitt økende behov for å gi opp.

Uff, gremes over meg selv

Skrevet

Stort sett så er behandler klar over tingenes stand slik jeg beskrev, bokstavlig det som står altså. Noen mer detaljert forklaring om hva som plager, hvilke følelser eller tanker har jeg ikke klart å formidle. Delvis pga. jeg ikke vet det selv og delvis for at jeg automatisk stopper meg selv.

Min behandler vet derimot ikke om mitt økende behov for å gi opp.

Uff, gremes over meg selv

Jeg tenker såsant man er i stand til det, så må man selv ta ansvar for å formidle viktige ting i behandling. Derfor tror jeg at du også er i stand til å få sagt ting du ønsker å si.

Jeg er ganske glad i følgende motto: Just do it!

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg tenker såsant man er i stand til det, så må man selv ta ansvar for å formidle viktige ting i behandling. Derfor tror jeg at du også er i stand til å få sagt ting du ønsker å si.

Jeg er ganske glad i følgende motto: Just do it!

Lykke til :-)

Tusen takk for svar og oppfordring :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...