Gå til innhold

Selvmordsforum -Forkastelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

'' Det er vanskelig å være modig gjennom den ene dype depresjonen etter den andre. ''

Det har jeg stor forståelse for.

''Og er det egentlig mer egoistisk å påføre andre smerte ved å ta sitt eget liv, enn det er av andre å forvente at du skal leve i store smerter (og med vissheten om at du stort sett er til byrde),for at de skal slippe å ha det vondt?''

Jeg ønsker ikke å pålegge noen å leve. Men jeg kan fortsatt ha større respekt for det å velge å holde ut smerten enn å velge selvmordet.

Det er fint at du har større respekt for det og det er selvfølgelig den rette innstillingen. Men etter å ha vært vært lagt inn med selvmordsfare, så føler man vel ikke akkurat at folk bøyer seg i respekt etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Men jeg kan fortsatt ha større respekt for det å velge å holde ut smerten enn å velge selvmordet.''

Da er du med andre ord ikke for aktiv dødshjelp, for dem som lider og vrir seg i et smertehelvete?

Jeg er klar motstander av aktiv dødshjelp utført i regi av helsevesenet. I enda større grad er jeg en sterk tilhenger av økt fokus på lindrende behandling, det er mulig å gi god lindring når kompetanse og ressurser er tilgjengelig.

Skrevet

Ja, jeg tror at mange tenker svært klart i forbindelse med dette valget.

Uff da. Får ikke håpe det er tilfellet.

Skrevet

'' I såfall handler selvmord om å gjøre et valg. Å velge å la være å ta sitt liv er i mange situasjoner en modig og tapper handling, man er villig til å utholde mye smerte i stedet for å velge en enklere utvei.

Dette er min syn på selvmord. I tillegg mener jeg at det er et mer konstruktivt perspektiv enn det motsatte.''

Jeg snakker heller ikke om de som gjør det i psykose, men de som gjør en bevisst handling og et valg. Livet kan være grusomt og det er ikke alltid man evner å se at det kan bli bedre. Da er ikke selvmord for meg den enkle løsningen - snarere den man ser på som den eneste løsningen. Og mange tenker jo også at selvmord er til det best for dem rundt en.

Om man øyner et håp, eller noen kan hjelpe en å holde håpet oppe når man ikke klarer det selv er jeg enig i at det er modig og tappert å kjempe. Ikke la døden vinne. For det finnes alltid håp, men man evner ikke alltid å se det. Og da kan døden føles som eneste utvei.

Forøvrig er jeg enig med deg i at selvmord aldri er en konstruktiv løsning.

Jeg tror vi er enig i svært mye her, men jeg har lyst til å si noe til følgende: ''Om man øyner et håp, eller noen kan hjelpe en å holde håpet oppe når man ikke klarer det selv er jeg enig i at det er modig og tappert å kjempe.''

Det tapreste er jo å holde ut akkurat når man ikke øyner håpet. Når man ikke ser at det kan komme til å bli bedre, eller når omgivelsene ikke gir den støtten som burde vært gitt. DA er det imponerende å velge å fortsette å leve det livet man har.

Skrevet

Jeg er klar motstander av aktiv dødshjelp utført i regi av helsevesenet. I enda større grad er jeg en sterk tilhenger av økt fokus på lindrende behandling, det er mulig å gi god lindring når kompetanse og ressurser er tilgjengelig.

''når kompetanse og ressurser er tilgjengelig.''

Stort sett er ikke det tilgjengelig,da hadde vel alt bare vært fryd og gammen for hele sulamitten da. Gammel som ung..uansett sykdommer,jaja...

Skrevet

''når kompetanse og ressurser er tilgjengelig.''

Stort sett er ikke det tilgjengelig,da hadde vel alt bare vært fryd og gammen for hele sulamitten da. Gammel som ung..uansett sykdommer,jaja...

Det har skjedd en del på dette området de senere år, men det gjenstår fortsatt mye, særlig i forhold til de med andre sykdommer enn kreft.

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg tror vi er enig i svært mye her, men jeg har lyst til å si noe til følgende: ''Om man øyner et håp, eller noen kan hjelpe en å holde håpet oppe når man ikke klarer det selv er jeg enig i at det er modig og tappert å kjempe.''

Det tapreste er jo å holde ut akkurat når man ikke øyner håpet. Når man ikke ser at det kan komme til å bli bedre, eller når omgivelsene ikke gir den støtten som burde vært gitt. DA er det imponerende å velge å fortsette å leve det livet man har.

Den presiseringen er jeg enig i!

Skrevet

Det har skjedd en del på dette området de senere år, men det gjenstår fortsatt mye, særlig i forhold til de med andre sykdommer enn kreft.

Ja.

Skrevet

''Og selvmord er ikke feigt! Det skal ganske mye mot til å hoppe fra taket eller hvordan man enn velger å gjøre det. ''

Det skal etter min oppfatning mer mot til å velge å holde ut livet sitt dersom man har det så vanskelig at selvmord er aktuelt.

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...