Gå til innhold

Hva ville dere ha gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne snart 31
Skrevet

Trives med å jobbe 65 prosent. Men pengene strekker ikke lenger til. Kommer til å miste huset mitt om jeg ikke tjener mer snart. Jeg får ingen andre trygdeytelser fordi jeg jobber over 50 prosent. De dagene jeg har fri, brukes til samtaler med psykolog og lege.

Har et veldig svingende sinn. Diagnosene: atypisk anorexi, Possttraumatisk stresslidelse og ustabil personlighetsforstyrrelse. Verste er den destruktive impulsiviteten min. Men tross alt, jeg greier å fungere i jobb. Men ofte koster det mye krefter. Må tvinge meg selv til å prate, til å tenke på andre ting, smile.... Noen ganger får jeg høre det på jobb også... "Du er så stille i dag..."

Det er nesten ingen ledige jobber i kommunen jeg bor i. Har tidligere blitt rådet til å uføretrygde meg. Men jeg nektet. Da har jeg to valg: Ikke ha noe jobb å gå til, men overleve økonomisk. Eller fortsette i 65 prosent og miste hjemmet mitt til slutt.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest majas mamma
Skrevet

Siden du er blitt anbefalt å trygde deg anser jeg at du er såpass dårlig at du kvalisfiserer til trygd. Samtidig skjønner jeg veldig godt at du gjerne vil stå i arbeid, og ha noe å gå til. Kunne det være en mulighet å gå noe ned i stilling, til f.eks 49 %. For da vil du etter hva jeg forstår ha rett til noe trygdeytelser ved siden av.

Ta deg også evt en tur til banken( refinansiere lån e.l.) eller en økonomirådgiver i kommunen. De kan kanskje hjelpe deg med å justere renter på lån, eller finne andre løsninger slik at du ikke trenger å bekymre deg for økonomiske problemer.

Lykke til.

Skrevet

Hvis du er ansatt i kommunen er du automatisk medlem av pensjonskasse. Selv er jeg ansatt i kommunen og er medlem av Klp. Pensjonskassen kan kanskje hjelpe deg med mer penger om du ikke kan jobbe fullt pga sykdom. Selv er jeg på rehab.pener, får ytelser fra både Nav og Klp. Du bør iallfall sjekke om du har noe å hnte der.

Mvh

Skrevet

Ville tatt en prat med NAV og banken om jeg var i dine sko.

Du bør undersøke om du har rett på delvis sykmelding/trygd og hva du eventuelt må gjøre med stillingsprosenten din. (Jobbe 50 % og være 50 % sykmeldt?)

Sjekke om du har rett til Husbankens bostøtte. Søke.

Sjekke med banken om du kan få lengre nedbetalingstid på lånet.

Sjekk med arbeidsgiver om du er forsikret og har noen rettigheter ift sykdom/uførhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...