Gå til innhold

kan de med AS være religiøse?

Anbefalte innlegg

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Eller forutsetter det at de har en forestillingsevne som vanligvis ikke lar seg forene med Asperger syndrom?

Har en bekjent, hvor en psykiater hadde antydet at hun kanskje hadde AS. Hun virker veldig lite reflektert over ting, hun bruker ofte bibelsitater som argumentasjon for et syn. jeg føler ofte at hennes gudstro er som en slags " cola-automat", man ber, og man får det man ber om. Jeg føler ofte at jeg ikke vet hvem hun er som person, da hun ofte ikke gir uttrykk for eget syn og følelser for ting, men kamuflerer det gjennom teologi.

hvis det skulle være slik at hun egentlig har Asperger syndrom, er det vanlig at de er religiøse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins da sikkert like mange religiøse blant de med AS som i resten av befolkningen?

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Det fins da sikkert like mange religiøse blant de med AS som i resten av befolkningen?

spørsmålet var om det lot seg forene med det forestillingsbildet som de med As vanligvis har. De har som regel dårlig forestillingsevne med det som ikke er konkret. Derfor lurer jeg på om det å ha en gudtro ble for abstrakt for dem.

Skrevet

Det kan godt hende. AS har en tendens å henge seg opp i ting, det kan like gjerne være religion som annet.

Gjest AS og Gudstro
Skrevet

Det kan godt hende. AS har en tendens å henge seg opp i ting, det kan like gjerne være religion som annet.

jeg føler at denne Gudstroen er som en slags besettelse. En slags tvang som minner meg om anorektikere som aldri blir tynne nok. Hun bruker så mye tid på bønnemøter og lesing i bibelen, samt å dele ut kristen info til folk. Hun sikret seg også en kristen psykiater som gir henne en del bibelsitater, samt en kristen terapigruppe. Jeg har kuttet veldig ned på kontakten med henne, for når jeg er sammen med henne så føler jeg at jeg får en slags religiøs overdose. Det blir så voldsomt for meg at jeg blir uvel. Jeg har selv et kristent livssyn, og har flere kristne venner, men dette føles bare helt feil. Jeg føler til tider at hun bare er et medium for gud, jeg får nesten ikke tak i hennes personlige meninger og følelser uten at det er en referanse til bibelen et sted.

Hun konkluderte forøvrig etter å ha vært igjennom en tøff periode at grunnen var at hun ikke hadde stolt nok på Gud. På Facebook så jeg at nyttårsforsettet hennes var å "komme nærmere Gud". Jeg forstår ikke at hun kan komme nærmere nå, uten å bli Gud selv eller flytte opp dit.

Skrevet

jeg føler at denne Gudstroen er som en slags besettelse. En slags tvang som minner meg om anorektikere som aldri blir tynne nok. Hun bruker så mye tid på bønnemøter og lesing i bibelen, samt å dele ut kristen info til folk. Hun sikret seg også en kristen psykiater som gir henne en del bibelsitater, samt en kristen terapigruppe. Jeg har kuttet veldig ned på kontakten med henne, for når jeg er sammen med henne så føler jeg at jeg får en slags religiøs overdose. Det blir så voldsomt for meg at jeg blir uvel. Jeg har selv et kristent livssyn, og har flere kristne venner, men dette føles bare helt feil. Jeg føler til tider at hun bare er et medium for gud, jeg får nesten ikke tak i hennes personlige meninger og følelser uten at det er en referanse til bibelen et sted.

Hun konkluderte forøvrig etter å ha vært igjennom en tøff periode at grunnen var at hun ikke hadde stolt nok på Gud. På Facebook så jeg at nyttårsforsettet hennes var å "komme nærmere Gud". Jeg forstår ikke at hun kan komme nærmere nå, uten å bli Gud selv eller flytte opp dit.

Hun høres jo totalt hjernevasket ut. Det høres jo ut som religionen har gått henne til hjernen. Går hun til en privat praktiserende psykolog, hvis ikke kan jeg ikke forstå hva terapeutens livssyn har i terapien å gjøre.

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Hun høres jo totalt hjernevasket ut. Det høres jo ut som religionen har gått henne til hjernen. Går hun til en privat praktiserende psykolog, hvis ikke kan jeg ikke forstå hva terapeutens livssyn har i terapien å gjøre.

Jeg synes det er uheldig at denne psykiateren hun går til driver og gir ut bibelsitater. Er det noe hun IKKE trenger nå så er det å få enda mere næring til dette. Hun aner jo ikke hvordan hun skal forholde seg til livet uten at hun kobler inn bibellvers! Denne psykiateren driver også gruppeterapi, hvor det går mange kristne. Jeg håper virkelig at de der fokuserer på egne følelser og ikke bare diskuterer teologi hver gang det kommer opp en vanskelig følelse.

Gjest a ghost in the shell
Skrevet

det kan jo og være religiøs OCD. Det har jeg hatt, og det er noe som kan drive en selv og evnt bofeller til vanvidd. Endte dog etter noen år med att jeg ble agnostiker, da fikk jeg endelig fred.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri hørt at noen psykisk lidelse utelukker at en kan være religiøs.

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Jeg har aldri hørt at noen psykisk lidelse utelukker at en kan være religiøs.

Nå er jo ikke Asperger syndrom en psykisk lidelse da....

Skrevet

Nå er jo ikke Asperger syndrom en psykisk lidelse da....

Jo i følge ICD-10 er det en psyksk lidelse og er kodet under kapittel F sammen med de andre psykiske lidelsene.

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Jo i følge ICD-10 er det en psyksk lidelse og er kodet under kapittel F sammen med de andre psykiske lidelsene.

jøss, er det ikke en utviklingsforstyrrelse da? er ikke forskjellen nettopp at en psykisk lidelse kan du bli frisk i fra, mens en utviklingsforstyrrelse alltid vil være der? Det er vel ikke så mange som blir "friskmeldt" fra Asperger syndrom?

Gjest hypnotika
Skrevet

jøss, er det ikke en utviklingsforstyrrelse da? er ikke forskjellen nettopp at en psykisk lidelse kan du bli frisk i fra, mens en utviklingsforstyrrelse alltid vil være der? Det er vel ikke så mange som blir "friskmeldt" fra Asperger syndrom?

Jeg trodde det var en forskjell på syndrom og sykdom, men,men..de "store" herrer bestemmer sikkert dette også.

Gjest AS og Gudstro
Skrevet

Nå har jeg goglet litt på denne lidelse. På denne nettsiden ( vet ikke hvor oppdatert den er) står det:

http://www.aspergersyndrom.no/asperger.htm

''Asperger syndrom er en diagnose som ligger under F84 i ICD-10. Det regnes som en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Asperger syndrom går inn under Autisme spekteret. Det er ikke en mental sykdom. ''

Farer de med løgn? Eller kan denne lidelsen være både en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og en mental sykdom?

Gjest Jesus-tilhenger
Skrevet

''Jeg har selv et kristent livssyn, og har flere kristne venner,''

Men er du selv kristen?

Som kristen skal man jo ønske å hige etter Guds ord og hans nærvær, slik denne venninnen din gjør. Ser ikke at hun har et problem her, men snarere du hvis du er kristen og ikke ønsker å innlemme Gud helt og fullt i din hverdag.

Gjest hypnotika
Skrevet

Men er du selv kristen?

Som kristen skal man jo ønske å hige etter Guds ord og hans nærvær, slik denne venninnen din gjør. Ser ikke at hun har et problem her, men snarere du hvis du er kristen og ikke ønsker å innlemme Gud helt og fullt i din hverdag.

Det er en forskjell på å tro på Gud og når det blir noe sykt over det. Hvis man får det for mye på hjernen kan det være en pga en sykdom.

Gjest AS og gudstro
Skrevet

dette fant jeg på ICD-10 ( engelsk versjon)

''A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life. ''

Engelsk er ikke mitt morsmål og jeg forstår ikke ordet "nosological". Men hvor står det her at det er en psykisk lidelse? Riktignok vil nok mange med As få psykiske problemer, men det er vel heller en konsekvens av de problemene syndromet fører med seg?

F84.8 heter Other pervasive developmental disorders

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Men er du selv kristen?

Hvis du har lest tråden her så er det snakk om grader her. Hvis du ikke kan tenke selvstendige tanker, ikke uttrykke egne følelser uten at du må ha en referanse til et bibelvers så kan jeg ikke se at troen tilfører deg noe godt. Jeg ønsker meg en venninne, ikke en predikant eller en forkynner. Jeg vil at personen jeg er sammen med skal se meg som person også, ikke bare være opptatt av å omvende meg til den rette tro. Da føler jeg meg bare som et mål for noe, ikke et menneske med verdi i seg selv.

Skrevet

Nå har jeg goglet litt på denne lidelse. På denne nettsiden ( vet ikke hvor oppdatert den er) står det:

http://www.aspergersyndrom.no/asperger.htm

''Asperger syndrom er en diagnose som ligger under F84 i ICD-10. Det regnes som en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Asperger syndrom går inn under Autisme spekteret. Det er ikke en mental sykdom. ''

Farer de med løgn? Eller kan denne lidelsen være både en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og en mental sykdom?

Jeg har på snart 30 år i psykiatrisn aldri hørt den definisjonen på psykisk lidelse at den kan gå over/helbredes.

Under kapittel F (Psykiske lidelse og atferdsforstyrrelser) i ICD-10 finner en f.eks F00 Demens ved Altzheimers sykdom og F70-79 Psykisk utviklingshemming, alle lidelser hvor en ikke kan forvente "å bli bra".

Det er godt mulig at en aspergerforening ønsker et slikt skille, men slik er det ikke etter diagnosesystemet.

Gjest AS og gudstro
Skrevet

Jeg har på snart 30 år i psykiatrisn aldri hørt den definisjonen på psykisk lidelse at den kan gå over/helbredes.

Under kapittel F (Psykiske lidelse og atferdsforstyrrelser) i ICD-10 finner en f.eks F00 Demens ved Altzheimers sykdom og F70-79 Psykisk utviklingshemming, alle lidelser hvor en ikke kan forvente "å bli bra".

Det er godt mulig at en aspergerforening ønsker et slikt skille, men slik er det ikke etter diagnosesystemet.

Men altså så jeg ikke misforstår det rett: mener du at AS IKKE er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...