Gå til innhold

psykisk syk og jobb

Anbefalte innlegg

Gjest gullfuglen
Skrevet

Er arbeidsledig, men har lyst til å komme i jobb igjen. Gått på skole frem til nyttår og savner noe å fylle dagene med. Har angst/depresjon og sliter med jobbintervjuer, å ta telefoner og å orientere meg på fremmede steder. Jeg fungerer fint i jobb med "kjente og trygge" rammer rundt meg, men er redd mitt problem gjør at jeg ikke skal finne meg jobb. Noen som har hatt det på samme måte? Finnes det hjelp å få? Kan de på Nav hjelpe meg med mitt problem eller er dette noe jeg bør ta opp med legen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe du bør ta opp med NAV, ja. Det kan være at du har nytte av jobbklubb hvor du jobber med det å ta initiativ, ringe og gå på intervju. Eventuelt kan du starte i praksisplass, eller starte på en arbeidsplass med lønnstilskudd. Det fins en del ordninger som kan gjøre veien tilbake til arbeid litt enklere. Når en har gått ledig en stund så får selvtilliten seg en knekk, det vil kanskje hjelpe deg å få en lett start med en gratisbillett inn på en arbeidsplass. Du kan søke jobber mens du er i praksisplass og du får jo med deg referanse og kanskje får du kontakter gjennom praksisplassen? Husk at mange jobber ikke blir utlyst, så forhør deg med de du kjenner angående jobbmuligheter.

Skrevet

Ja, kjenner meg godt igjen.

Jeg mener å ha lest på nav sine nettsider om temaet. Har du undersøkt der? Der har du bl.a temaet du har i overskriften.

Lykke til :-)

Skrevet

Kanskje du kan kontakte "vilje viser vei", dersom det finnes der hvor du bor. Der har de tilretteleggere som jobber spesifikt med å hjelpe mennesker ut i jobb.

Gjest kinelle
Skrevet

Mange navkontorer har noe de kaller los som skal hjelpe folk tilbake i arbeid. Noen har spesielt fokus på psykisk syke. Linken under er det jeg fikk opp da jeg søkte på los på nav.no, Jeg fikk mange treff, så du finner forhåpentligvis noe som kan hjelpe deg.

http://www.nav.no/systemsider/S%C3%B8k?queryparameter=los

Dette står om psykisk syke:

''Psykisk syke får tettere oppfølging

Publisert 13.06.08

Det er etablert 15 los-stillinger i NAV Oslo som et ledd i satsningen på å få mennesker med psykisk utfordringer ut i arbeid eller aktivitet. Losene skal følge opp brukere med psykiske utfordringer som har behov for tettere oppfølging.

Thomas Knutzen er blant de første losene som er på plass i NAV Oslo. Gjennom tettere oppfølging og samarbeid med brukerne skal han bidra til at mennesker med psykiske utfordringer får økt livskvalitet.

- Det viktigste vi som loser skal gjøre er å "ta tak" i hele mennesket, og se på alle forhold som påvirker deres spesielle livssituasjon. På den måten skal vi i samarbeid med brukerne legge tilrette for at de kan komme seg ut i enten ordinært arbeid eller i en meningsfull aktivitet, forteller Knutzen.

Losen skal blant annet drive utstrakt koordinering mellom brukerne, NAV, helsetjenester, arbeidsgiver og brukerorganisasjoner. Det settes derfor krav til at losen har god oversikt over de kommunale og de statlige virkemidlene, slik at tilbudet blir tilpasset den enkelte brukers behov.

- Los-stillingen er nybrottsarbeid i NAV sammenheng, og for at vi skal lykkes med å få brukerne tilbake i arbeid, eller skape nye arbeidsforhold, er vi avhengige av arbeidsgivere ser verdien av og tar ansvaret for å tilrettelegge for arbeidstakere med spesielle utfordringer. Vi i NAV må våge å tenke utradisjonelt, å etablere et samarbeid som på sikt vil føre til reelle arbeidsplasser, sier Knutzen.

Thomas Knutzen skal ha ansvaret for tett oppfølging av maksimalt 30 brukere ved NAV i Bydel Alna. En viktig del av oppfølgingen vil være å utarbeide individuelle planer sammen med brukeren. Thomas har store forventninger til jobben som los, og han er spent på hva brukerne vil synes om det nye tilbudet.

I løpet av sommeren skal alle bydelene i Oslo ha loser på plass ved NAV lokalt.

''

Denne artikkelen er jo skrevet i 2008 så det er mulig det er kommet endringer. Dette var jo også en artikkel spesielt om Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...