Gå til innhold

Parafreni hos eldre

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet datter
Skrevet

Hei. Jeg har en mor på 78 år som har fått alders-parafreni. Dette ble synlig etter at far døde, og hun ble alene. Hun har alle symtomer, og jeg har snakket med fastlegen hennes, som er enig med meg. Problemet er at fastlegen gjør ingen ting.Hun blir sikkert bare sur, slik hun blir på alle, som prøver å si noe i de baner. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem når det gjelder henne. Skal vi si noe til henne, hvordan skal vi si noe. Hvem kan vi få hjelp av osv. Hun vet ikke selv at det er noe galt. Er helt imot alt som heter medisiner, så det er så vidt man kan få henne til å ta en paracett. Hun blir fort deprimert, ser syner, laserstråler, lukter som ikke er der osv. Når vi ikke ser det hun ser, så blir hun aggresiv, og vil ikke snakke med oss barna. Hun nekter å bo i huset sitt, og flytter rundt til venner, familie, hytter osv. Synes utrolig synd på henne. Hun er utrolig ensom nå. Hvordan skal vi begynne å kunne få hjelp til henne, uten at hun selv vil?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her må en bruke Psykisk Helsevernloven og behandle henne med tvang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Syns du ikke tvangsbehandling er litt nazi?

Nei, jeg synes det er ansvarsfull omsorg i beste humanistiske ånd når personen er for syk til selv å søke nødvendig hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...