Gå til innhold

Hvordan få vite diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Norastjerne1
Skrevet

Hei, Jeg har gått til psykolog i noen år nå, og ut fra informasjon jeg har funnet på nettet, regner jeg med at jeg har fått en diagnose (siden jeg går til en psykolog som ikke er privatpraktiserende, har jeg forstått at de er pålagt å sette en diagnose). Jeg har spurt direkte, men psykologen har ikke ønsket å gi meg informasjon om dette. Hva som er motivet for dette vet jeg ikke, men jeg har lest på nettet at noen psykolgoer ikke ønsker å gi ut diagnoser siden de mener dette kan være stigmatiserende. Imidlertid ønsker jeg av ulike årsaker å få vite hvilken diagnose som jeg evt. har fått, blandt annet fordi jeg har fått mye hjelp ved å lese på nettet om forskjellige temaer som jeg opplever utfordringer med. Mitt spørsmål blir da, hvordan kan jeg få vite hvilken diagnose jeg har fått hos psykologen uten at det blir kjent for denne? På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har forstått så har du faktisk rett til å få vite diagnose. Håper at NHD kan utdype dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du ber om utskrift av journalen. Der skal diagnosen stå.

Det er totalt meningsløst og gammeldags å hevde at pasienten skal skjermes for opplysninger om seg selv.

Skrevet

Du ber om utskrift av journalen. Der skal diagnosen stå.

Det er totalt meningsløst og gammeldags å hevde at pasienten skal skjermes for opplysninger om seg selv.

Der er jeg enig. Ikke noe er verre enn de tanker man gjør seg i sitt eget hode om man ikke får vite.

Gjest kinelle
Skrevet

Du har krav på innsyn i journalen din og alle dokumenter som omhandler deg etter pasientrettighetslovens paragraf 5-1

''

§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

''

Dersom psykologen slår seg vrang så print ut paragrafen og ha det med. Går ikke det, klager du til helsetilsynet ved fylkeslegen.

• 2 uker senere...
Gjest norastjerne1
Skrevet

Du har krav på innsyn i journalen din og alle dokumenter som omhandler deg etter pasientrettighetslovens paragraf 5-1

''

§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

''

Dersom psykologen slår seg vrang så print ut paragrafen og ha det med. Går ikke det, klager du til helsetilsynet ved fylkeslegen.

Hei igjen,

Takk for alle svar!

Det er godt å vite at jeg har rett til å få se journalen, men problemet er hvordan jeg kan få diagnosen uten å henvende meg til psykologen. Jeg har stor nytte av samarbeidet med henne, bortsett fra på dette punktet. Derfor vil jeg ikke ødelegge eller sette dette samarbeidet tilbake hvis det er mulig å hente inn diagnosen på annen måte.

Får for eksempel legen vite diagnose automatisk fra psykologen, og blir det rapportert tilbake til psykologen hvis jeg spør legen om diagnose?

Finnes det et "nasjonalt helseregister" eller liknende (NAV?) som kan ha diagnosen? (Jeg får jo frikort). Hvor ligger egentlig diagnosen min lagret annet enn hos psykologen?

Med vennlig hilsen, Norastjerne

Gjest kinelle
Skrevet

Hei igjen,

Takk for alle svar!

Det er godt å vite at jeg har rett til å få se journalen, men problemet er hvordan jeg kan få diagnosen uten å henvende meg til psykologen. Jeg har stor nytte av samarbeidet med henne, bortsett fra på dette punktet. Derfor vil jeg ikke ødelegge eller sette dette samarbeidet tilbake hvis det er mulig å hente inn diagnosen på annen måte.

Får for eksempel legen vite diagnose automatisk fra psykologen, og blir det rapportert tilbake til psykologen hvis jeg spør legen om diagnose?

Finnes det et "nasjonalt helseregister" eller liknende (NAV?) som kan ha diagnosen? (Jeg får jo frikort). Hvor ligger egentlig diagnosen min lagret annet enn hos psykologen?

Med vennlig hilsen, Norastjerne

Er det helt uaktelt å henvende seg til psykologen, det finnes jo mange vinklinger. Du kan feks spørre om hun fører journal etter hver time, spørre litt om hvordan journalsystemet fungerer, at du er nysgjerrig på hva som står skrevet om deg. Du kan jo komme opp i situasjoner der andre vil be om å få se journalen din. feks ved en innleggelse. Om de da ber om samtykke til kopi av psykologjournal vil du jo gjerne være litt føre var og vite hva som faktisk står... Så du vet hva du sier ja til. Være litt uvitende, men nysgjerrig?

Skulle tro at fastlegen har diagnosen, men vet ikke. I fht det med frikort så er ikke diagnose knyttet opp mot det. Har ikke hørt om noe "diagnoseregister" heller dessverre.

Gjest vettu ka
Skrevet

Er det helt uaktelt å henvende seg til psykologen, det finnes jo mange vinklinger. Du kan feks spørre om hun fører journal etter hver time, spørre litt om hvordan journalsystemet fungerer, at du er nysgjerrig på hva som står skrevet om deg. Du kan jo komme opp i situasjoner der andre vil be om å få se journalen din. feks ved en innleggelse. Om de da ber om samtykke til kopi av psykologjournal vil du jo gjerne være litt føre var og vite hva som faktisk står... Så du vet hva du sier ja til. Være litt uvitende, men nysgjerrig?

Skulle tro at fastlegen har diagnosen, men vet ikke. I fht det med frikort så er ikke diagnose knyttet opp mot det. Har ikke hørt om noe "diagnoseregister" heller dessverre.

Hvis man ikke kan spørre sin behandler om diagnose, hadde jeg sluttet på dagen. Dette er ikke profesjonelt på en plass, og fullstendig umyndiggjørende.

Tenk om fastlegen sa om en fysisk lidelse; "at nå får du ta disse medisinene, disse vitaminene, gå på denne dietten, men selve diagnosen synes jeg ikke du trenger vite navnet på.

Gjest kinelle
Skrevet

Hvis man ikke kan spørre sin behandler om diagnose, hadde jeg sluttet på dagen. Dette er ikke profesjonelt på en plass, og fullstendig umyndiggjørende.

Tenk om fastlegen sa om en fysisk lidelse; "at nå får du ta disse medisinene, disse vitaminene, gå på denne dietten, men selve diagnosen synes jeg ikke du trenger vite navnet på.

Var den til meg eller trådstarter?

Jeg personlig ville ikke gått til en psykolog hvor jeg ikke hadde turt å spørre om diagnosen. Jeg svarte i fht trådstarters spørsmål og utgansgpunkt. Vi er forskjellige.

Gjest vettu ka
Skrevet

Var den til meg eller trådstarter?

Jeg personlig ville ikke gått til en psykolog hvor jeg ikke hadde turt å spørre om diagnosen. Jeg svarte i fht trådstarters spørsmål og utgansgpunkt. Vi er forskjellige.

Det er jeg også helt enig med deg i. Tør man ikke spørre om det, er ikke det rett psykolog.

Den var vel mest til trådstarter, men ditt innlegg var det siste jeg leste:o)

Ikke vil terapeuten si hva diagnosen er, og ikke tør pasienten spørre. Da har vi en skikkelig fruktbar kommunikasjon å bygge videre en god terapi på ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...