Gå til innhold

Nhd: behandling av overvekt.

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Psykologiske intervensjoner hjelper ikke for behandling av overvekt. Det eneste som hjelper er spis mindre, tren mer.

Hvordan skal jeg klare å gjennomføre det i praksis? Har gjort det i perioder før, og klart det, men ikke over lang nok tid. Har gått ned en del kilo, 15-20, men lagt på meg igjen etterpå, mer enn jeg gikk ned. Jeg tør ikke prøve en ny runde på egen hånd, for jeg er redd for at det samme skal skje igjen. Har du noen tips til hva slags oppfølging/hjelp utenfra som kan gjøre at jeg klarer å gjennomføre, uten å legge på meg igjen? Eller har du forslag til teknikker jeg kan bruke på egen hånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt fastlegen din og fin ut sammen med han hvilke behandlingsalternativer det finnes. Det er mulig å få kyndig hjelp for vektnedgang.

Skrevet

Hvorfor ikke søke deg inn på NIMI? Jeg kjenner to stk som har vært der, og der får man god hjelp. (det ligger på hønefoss, og er ett overvektsprogram, som går over tid)

Gjest normalvektig til slutt
Skrevet

Nå er ikke jeg NHD, men svarer deg likevel.

Det er jo helt riktig at man må spise mindre og trene mer for å kunne gå ned i vekt. Dette kommer man ikke utenom uanset. Men man trenger ikke å gjøre det så komplisert eller å sykeliggjøre dette.

Vet ikke om det er sukker eller generell overspising som er årsaken til vektproblemet ditt, men jeg har iallefall en tendens til å spise altfor mye søtt og det igjen fører til at jeg spiser usunt rent generelt.

Jeg har dog erfart at det faktisk ikke er så vanskelig å få kontroll over dette om man ikke gjør det uoverkommelig komplisert.

Første bud: slutt å tenk slanking!

Andre bud: fyll tiden din med noe som er gøy og meningsfullt!

Jeg meldte meg rett og slett inn i vektklubben på VG, kostet meg 300 kr for 3 mnd.

Registerte alt jeg spiste i løpet av en måned og fikk dermed et lite innblikk i hva jeg gjorde feil med tanke på kosthold.

Fulgte ingen spesiell diett eller noe, men jeg la sakte om kosten min slik at den fikk en mer riktig fordeling mellom fett,karbo og proteiner.

Så gikk jeg litt ned i mengde, veide maten av og til for å vite sånn ca. hvor stor porsjon jeg skulle ta.

Etter hvert steg energinivået mitt gradvis, og jeg opplevde å få mer overskudd.

Dette var på sommeren, så det passet fint å ta ungene med på sykkeltur f.eks eller gå en tur.

Ble også med på bedriftsfotball, uten å kunne spille i det hele tatt. Men det var gøy og jeg fikk rørt på meg og samtidig være sosial.

Til vinteren kjøpte jeg meg ergometersykkel, tok på headsettet, fant yndlingssangen min og bestemte meg for å sykle gjennom den. Knallhardt de første 14 dagene, så løsnet det og så økte jeg på med 2 sanger osv..etterhvert. Ble ganske så sprek etterhvert. Dette har jeg nå gjort i flere år.

Jeg elsker ellers musikk og kan spille musikk om kvelden og danse rundt på stuegolvet for meg selv...Fant div. youtube videoer og lærte meg forskjellige danser, holdt på til jeg kunne en, og begynte på en ny. Da ble det mer lystbetont og ikke så mye preg av trening, bare kjempeartig.

Hvis jeg fikk lyst på en sjokolade, kunne jeg gå inn og se hvor mye mat jeg evt måtte ofre for den eller hvor mye jeg måtte trene for å forbrenne kaloriene.

Dette fungerte aldeles utmerket og var en veldig motivator for å fortsette. Jeg var aldri sulten mens dette pågikk og i og med at blodsukkeret holdt seg mer stabilt, forsvant sukkerbehovet også gradvis.

Jeg tenkte ikke så mye på slanking egentlig, men mest på å bedre min generelle helse. Jeg fungere dårlig, hadde lavt energinivå og manglet tiltakslyst og var deppa utenom jobb og i helger.

Dette endret seg ganske drastisk og den positive virkning gav meg lysten på å fortsette det gode liv.

Som et pluss til dette gikk jeg ned ganske mange kilo og er idag normalvektig.

Det hender innimellom i stressa perioder at jeg sprekker litt, spesielt om jeg jobber mye og spiser junk food/overtidmat.

Merker med en gang hvor dårlig formen blir, så jeg hanker meg alltid inn igjen. Vil aldri mer falle for slike dårlige vaner.

Den beste måten å styre vekta på er gjennom maten. Mosjon gir også mer energi, og jo mer mosjonering jo mer kan du tillate deg å spise.

Det er viktig at du spiser god mat, går du en eller annen slankekur, så vil du sprekke.

Spis god mat, du trenger ikke engang lettprodukter.

Du må bare lære deg å sette det sammen riktig og regulere mengden.

Om du går til psykiater, lege, slankekurs eller whatever..du må uansett gjøre jobben selv og finne riktig balanse i kost og aktivitetsnivå.

Skrevet

Nå har ikke jeg knekket "overvektskoden". Den vil jeg måtte kjempe med resten av livet tipper jeg.

Når jeg har det dårlig med meg selv spiser jeg mer og øker i vekt. Så for meg blir det viktig å jobbe med meg selv psykisk og mine egne behov og drømmer. Prøve å holde meg aktiv , ha et sosialt liv etc , ha det bedre med meg selv. Når slike ting er på plass så har dette med maten også en tendens til å ordne seg for meg.

Blir så banalt når NHD sier at psykologiske intervensjoner ikke hjelper .

For det første så kan det hjelpe å bli bevist seg selv og sine egne følelser og sitt eget forhold til mat.

Det handler vel som oftest om noe dypere enn " Veldig glad i sjokolade" .

Gjest kinelle
Skrevet

Finnes ernæringsfysiologer på de aller fleste sykehus. De jobber over tid med alle som sliter med mat,enten det er det ene eller det andre, over en kortere eller lengere periode avhengig av behov.

Jeg ville absolutt undersøkt hva de har av tilbud på sykehuset du hører til. Med en bmi på 40+ er du klassifisert som sykelig overvektig og har krav på hjelp. Jeg tenker at det ligger noe bak denne overvekten, det er en grunn til at du spiser for mye og den delen må man ikke glemme. Et samarbeid med psykolog og ernæringsfysiolog er mitt råd. Jeg er helt uenig med NHD i at psykologiske intervensjoner ikke hjelper mot overvekt - jeg har vært vitne til det motsatte mange ganger.

Du kvalifiserer jo også for en magesekkinnskrenkende operasjon. Den gjør at du ikke klarer å spise så mye av gangen. For noen er dette til stor hjelp, mens andre blir gående å småspise hele dagen og fortsatt ha vektproblemer. Jeg har sett begge deler.

Å gå på diverse kurs har jeg ikke så mye tro på, man går ned mens man går på kurset og raser opp igjen etterpå. Kanskje ender man opp med å veie mer enn man gjorde før kuren... Jojo-slanking som bare ødelegger forbrenningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...