Gå til innhold

Sondenæring en løsning? NHD el andre.

Anbefalte innlegg

Gjest slitent matvrak
Skrevet

Har en BMI på 19. Altså ikke dødlig tynn. Men det siste halvåret har jeg gått ned 1-2 kg i uken i snitt, og kiloene renner av enda. Grunnen er at livet har blitt så uhåndterlig og kaotisk, og det eneste som gir meg kontroll er å spise minimalt mens det føles ut som verden raser sammen. Det kan sammenlignes med å være så redd at en holder pusten ved å ikke ta til seg næring. Samtidig prøver jeg å spise noe hver dag, men det er så vanskelig. I går spiste jeg to mandariner til lunsj, og kokte grønnsaker som jeg skulle pise til middag. Lempet opp på tallerkenen og begynte å kaldsvette. Bukte en time på å spise opp, og fikk dårlig samvittighet for at jeg spiste alt. Så var det ut å gå tur, frustrert fordi det var for glatt til å løpe.

Jeg skulle ønske jeg slapp å bruke så mye krefter på å få i meg næring. Det idielle hadde vært å la være å spise uten å gå ned i vekt. Dermed beegynte jeg å tenke på om sondenæring kan være en ide? Vil ikke legge på meg, men stoppe vektneedgangen.

Videoannonse
Annonse
Gjest slitent matvrak
Skrevet

Kanskje du kan prøve næringsdrikker?

Næringsdrikker er skummelt. Som å skulle spise 10 king sice japp. En gang ble jeg innlagt for et par år siden etter en lang sulteperiode. Tok 3 super av en næringsdrikk og hadde vondt i magen i tre døgn etterpå.

Skrevet

''Jeg skulle ønske jeg slapp å bruke så mye krefter på å få i meg næring. Det idielle hadde vært å la være å spise uten å gå ned i vekt. Dermed beegynte jeg å tenke på om sondenæring kan være en ide? Vil ikke legge på meg, men stoppe vektneedgangen.''

Jeg tenker at det ville vært å gjøre deg en bjørnetjeneste. Du sliter på mange livsområder med å ta ansvar for ditt eget liv, og ernæring er bare ett av flere problemområder. Løsningen ligger ikke i å frita deg fra ansvaret, men å i økende grad gi deg ansvaret.

Skrevet

Næringsdrikker er skummelt. Som å skulle spise 10 king sice japp. En gang ble jeg innlagt for et par år siden etter en lang sulteperiode. Tok 3 super av en næringsdrikk og hadde vondt i magen i tre døgn etterpå.

Jeg har en sønn som pga diverse problemer har levd på flytende føde i et halvt år. Han greier å holde vekten så lenge han drikker nok næringsdrikk. Han drikker en næringsdrikk til hvert måltid. Det ble litt problemer med magen i begynnelsen, men det gikk seg til. Vi fant ut at det hjalp å drikke et glass juice eller to hver dag.

Det som er fint med næringsdrikken, er at han får det kroppen trenger for å fungere. Blodprøvene er fine, og han er en glad og kvikk gutt. Har overhodet ikke vært forkjøla eller hatt andre smittsomme sykdommer det siste halve året.

Vi merker det fort på han hvis han drikker for lite næring. Da blir han lett sliten, og ting som er vansklige blir 10 ganger vanskligere å takle enn når han får nok næring.

Jeg tror absolutt du ville hatt god nytte av å drikke næringsdrikk inntil du får ryddet opp i de andre problemene dine.

Jeg kan nevne at min sønn også har måttet leve en uke på sondemat. Det var ikke noen positiv opplevelse. Noen ganger skrek han to timer etter han fikk mat, fordi han hadde vondt i magen. Hans dårlige erfaringer med sondemat gjør at han drikker næringsdrikk, selv om han ikke alltid har lyst.

Det finnes mange forskjellige typer næringsdrikk på apoteket, så du får prøve deg frem. Helsekostbutikker har sikkert også gode alternativer. Jeg vet også at mange skryter over HerbaLife sine drikker.

Lykke til!

Gjest slitent matvrak
Skrevet

Jeg har en sønn som pga diverse problemer har levd på flytende føde i et halvt år. Han greier å holde vekten så lenge han drikker nok næringsdrikk. Han drikker en næringsdrikk til hvert måltid. Det ble litt problemer med magen i begynnelsen, men det gikk seg til. Vi fant ut at det hjalp å drikke et glass juice eller to hver dag.

Det som er fint med næringsdrikken, er at han får det kroppen trenger for å fungere. Blodprøvene er fine, og han er en glad og kvikk gutt. Har overhodet ikke vært forkjøla eller hatt andre smittsomme sykdommer det siste halve året.

Vi merker det fort på han hvis han drikker for lite næring. Da blir han lett sliten, og ting som er vansklige blir 10 ganger vanskligere å takle enn når han får nok næring.

Jeg tror absolutt du ville hatt god nytte av å drikke næringsdrikk inntil du får ryddet opp i de andre problemene dine.

Jeg kan nevne at min sønn også har måttet leve en uke på sondemat. Det var ikke noen positiv opplevelse. Noen ganger skrek han to timer etter han fikk mat, fordi han hadde vondt i magen. Hans dårlige erfaringer med sondemat gjør at han drikker næringsdrikk, selv om han ikke alltid har lyst.

Det finnes mange forskjellige typer næringsdrikk på apoteket, så du får prøve deg frem. Helsekostbutikker har sikkert også gode alternativer. Jeg vet også at mange skryter over HerbaLife sine drikker.

Lykke til!

Kanskje du har rett. Det virker egentlig enda skumlere med sondenæring. Tror jeg egentlig ønsker at andre skal ta over kontrollen, som jeg både har og ikke har, i frykt for å sulte meg ihjel.

Gjest kinelle
Skrevet

Ta kontakt med fastlege og behandler (hvis du har det) og fortell om spiseproblemene. Dette forsvinner ikke av seg selv. Du kan stoppe ytterligere vektnedgang ved hjelp av sonde eller næringsdrikker, men du løser ikke problemet. Du bare utsetter det.

Skrevet

Kanskje du har rett. Det virker egentlig enda skumlere med sondenæring. Tror jeg egentlig ønsker at andre skal ta over kontrollen, som jeg både har og ikke har, i frykt for å sulte meg ihjel.

Du kommer ikke til å sulte deg ihel. Men kan hende du sier det nå fordi du trenger noen trøstende ord. Det er kun du som kan snu dette. Ingen andre.

Gjest slitent matvrak
Skrevet

Du kommer ikke til å sulte deg ihel. Men kan hende du sier det nå fordi du trenger noen trøstende ord. Det er kun du som kan snu dette. Ingen andre.

Det er som jeg går på en sti. Har to å velge mellom: Liv og død. Jeg går mot døden. Så lenge jeg er på denne stien føler jeg at jeg har kontroll for i enden er døden en befrielse. Men jeg skulle ønske jeg turde å gå på den andre stien som heter liv.

Blir nesten sjokkert når jeg skriver dette. Er jeg i ferd med å begå et sakte selvmord?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...