Gå til innhold

Seksuelle overgrep - traumemyten

Anbefalte innlegg

Skrevet

En amerikansk psykolog argumenterer for at de fleste seksuelle overgrep _der og da_ ikke oppleves som traumer for offeret, mens de fleste behandlere og kulturen for øvrig ser dem som traumer. Dette skader i siste instans offeret, som kan føle skyld og skam over å ikke ha en opplevelse av traume. Se linken under for et godt intervju med psykologen.

http://www.salon.com/life/sexual_abuse/index.html?story=/books/int/2010/01/18/trauma_myth_interview

Jeg tror hun har mye rett i det hun sier, men at hun overdriver dette med at det så å si bare er menn som er overgripere. Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest BAH humbug
Skrevet

Hvordan forklarer denne psykologen da at personer som aldri har vært behandlet av psykolog - og holde overgrepene hemmelig/for seg selv er blitt traumatisert, da?

Dette høres mildt sagt suspekt ut. Men det finnes sikker psykologer (og andre) som sier hva som helst for oppmerksomhet.

Det verste er at enkelte overgripere tar slikt humbug til seg og mener dermed at å misbruke barn/kvinner/menn er helt OK. For det er jo ikke traumatiserende...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg får ikke opp linken, så jeg får ikke sett hvordan hun argumenterer. Men jeg har vanskelig for å tenke meg at barn ikke vil føle det traumatisk å bli utsatt for seksuelt misbruk. De fleste barn har lært hva som er normal omgang med voksne, og skjønner at det foregår noe galt når de blir misbrukt. Problemet er mer at de tenker at det må være deres skyld, og derfor ikke sier i fra til andre voksne, enn at de ikke føler at det som skjedde var galt.

Skrevet

Hvordan forklarer denne psykologen da at personer som aldri har vært behandlet av psykolog - og holde overgrepene hemmelig/for seg selv er blitt traumatisert, da?

Dette høres mildt sagt suspekt ut. Men det finnes sikker psykologer (og andre) som sier hva som helst for oppmerksomhet.

Det verste er at enkelte overgripere tar slikt humbug til seg og mener dermed at å misbruke barn/kvinner/menn er helt OK. For det er jo ikke traumatiserende...

Har du lest intervjuet jeg linket til?

Skrevet

Jeg tror hun har et poeng, ikke minst at det kan være skadelig og ikke minst forkastelig å utsette barn for det selvom det ikke oppleves traumatisk. Det som er traumatisk preger en på en måe. Det som ikke er traumatisk preger en på helt andre måter.

Skrevet

Jeg får ikke opp linken, så jeg får ikke sett hvordan hun argumenterer. Men jeg har vanskelig for å tenke meg at barn ikke vil føle det traumatisk å bli utsatt for seksuelt misbruk. De fleste barn har lært hva som er normal omgang med voksne, og skjønner at det foregår noe galt når de blir misbrukt. Problemet er mer at de tenker at det må være deres skyld, og derfor ikke sier i fra til andre voksne, enn at de ikke føler at det som skjedde var galt.

Enig i det, og at barn nok ofte vil føle skam/ubehag (avhengig av alder), men ofte ikke traume forstått som sterk smerte/følelse av å være i livsfare. Merkelig at du ikke får opp linken. (Det kommer opp en reklame pop-up først, men er bare å trykke vekk.)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg tror hun har mye rett i det hun sier, men at hun overdriver dette med at det så å si bare er menn som er overgripere. Synspunkter?''

Advokat Staff sa det samme, men jeg er overhodet ikke enig.

Selv om offeret ikke anser seg som offer der og da, fordi de er for unge til å vite at de er utsatt for et overgrep, så vil fortiden innhente dem. Èn dag vil de skjønne at barn ikke skal utsettes for slikt, og det vil selvfølgelig påvirke dem!

Skrevet

''Jeg tror hun har mye rett i det hun sier, men at hun overdriver dette med at det så å si bare er menn som er overgripere. Synspunkter?''

Advokat Staff sa det samme, men jeg er overhodet ikke enig.

Selv om offeret ikke anser seg som offer der og da, fordi de er for unge til å vite at de er utsatt for et overgrep, så vil fortiden innhente dem. Èn dag vil de skjønne at barn ikke skal utsettes for slikt, og det vil selvfølgelig påvirke dem!

Denne psykologen er overhodet ikke på linje med Staff. Hun ser på det som overgrep og straffbare handlinger. Leste du intervjuet?

hidi, the scorpion
Skrevet

Denne psykologen er overhodet ikke på linje med Staff. Hun ser på det som overgrep og straffbare handlinger. Leste du intervjuet?

Ikke hele, nei.

Hva ble konklusjonen?

Kommer til å lese det, men ikke i kveld:)

Skrevet

Piispreik. Å bli utsatt for overgrep er jævlig traumatisk, skremmendes og ydmykjendes.

Skrevet

Spennende innlegg.

Jeg tror det gjør noe med et menneske når en sier at lyset blir slukket i øynene etter en voldtekt. At det er et nestendrap.

Seksuelle overgrep er veldig grusomt og skadelig. Men jeg tror at traumene blir forsterket ved endel av forventningene.

At en er besudlet ,ødelagt for livet , etc.

Skrevet

Jeg tror det har noe med hvor sterk offeret er psykisk,som alt annet takler vi slikt forskjellig. Det finnes ikke noen oppskrift på noenting,alle har rett i noe og alle har feil i noe. Men en ting er sikkert,ingen har fullstendig rett!

Skrevet

At et overgrep ikke oppfattes som et overgrep når det skjer?

Uansett så er det et overgrep. Det er opplevelsen offeret har i ettertid som er avgjørende.

Det kan aldri forsvares, uansett hvor mange doktorgrader fra Harward man har.

Skrevet

Det mener jeg er pisspreik på høyt nivå. Det finnes nok dokumentasjon på hvor skadelig det er - helt ned på cellenivå.

Skrevet

Du bør nok oppleve voldtekt selv før du uttaler deg om dette. Jeg visste ikke hva dette var engang da jeg ble voldtatt første gang. Ante ikke hva andre mennesker mente om dette på forhånd.

Likevel visste jeg instinktivt at dette var noe man ikke fortalte om til andre, at det var noe jeg måtte skamme meg dypt over. Kanskje har vi noe som er nedarvet i våre gener også?

Gjest anouschka
Skrevet

Utrolig bra innlegg! Takk for at du delte.

Merket meg også spesielt den siste: Hva er det med disse mennene som begår overgrep mot barn? (95% er mann i alle samfunnslag, og de blir som regel ikke tatt.)

Hva er det med samfunnet og disse mennene? Meget interessant vinkling. Fokuset bør rettes mot overgriper.

Skrevet

Du bør nok oppleve voldtekt selv før du uttaler deg om dette. Jeg visste ikke hva dette var engang da jeg ble voldtatt første gang. Ante ikke hva andre mennesker mente om dette på forhånd.

Likevel visste jeg instinktivt at dette var noe man ikke fortalte om til andre, at det var noe jeg måtte skamme meg dypt over. Kanskje har vi noe som er nedarvet i våre gener også?

''Likevel visste jeg instinktivt at dette var noe man ikke fortalte om til andre, at det var noe jeg måtte skamme meg dypt over. ''

Jeg har opplevd overgrep fra jeg var veldig liten, jeg forstod instinktivt at dette skulle jeg ikke fortelle noen. Overgriperen trengte ikke fortelle meg at dette var vår hemmelighet. Og jeg gjorde alt for å skjule og lyktes dessverre med det.

Når dette begynte var jeg for liten til å ha hørt om overgrep i det hele tatt. Og langtifra å forstå hva det dreide seg om da jeg fikk høre begrepet - forstod ikke at det var det som skjedde med meg. Overgriper hadde jo vinklet det helt annerledes.

Dette har plaget meg enormt og gitt mange senvirkninger. Og det er _ikke_ terapien som har gitt meg disse senvirkningene! Terapien har hjulpet meg slik at jeg ihvertfall klarer å holde meg oppreist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...