Gå til innhold

Nhd - overvekt

Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forstod nhd som at han hadde andre råd å komme med, som kunne gjøre det litt lettere å gjennomføre "spis mindre, tren mer".

Det er korrekt.

Er du klar til å begynne i uke 4, f.eks onsdag eller torsdag?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

11

• Lillemus

8

• Glimtipper

6

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er korrekt.

Ble veldig nysgjerrig nå asså;-)

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Det er korrekt.

Onsdag er sikkert en bra dag å begynne.

Skrevet

Takk for rettelsen. :o)

Ikke noe lett det der, men å spise mindre er et relativt begrep. Det finnes måter å gå ned på som ikke innebærer at man skal sulte seg. Det handler mer om en omlegging hvor man spiser mindre av de tingene som gjør en tung. Med fare for at noen misliker det, så synes jeg Fedon Lindberg kosthold er både godt, variert og sunt. Man blir mett, og går likevel ned. Atkins og Ketolyse synes jeg personlig høres skumle ut. Det synes jeg det gjør med slankepiller også.

Men det er mange veier til Rom. Man må finne den veien en klarer å gå selv. Det som er fint for meg kan være håpløst for en annen. Men i forhold til vektmestring og slikt tror jeg en del treningsstudioer kjører kurs og oppfølging nå, har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig. Verdt å sjekke ut.

Skrevet

Onsdag er sikkert en bra dag å begynne.

Dette er som en barnefødsel. Du kan ikke gå tilbake, og det endrer livet ditt i minst 25 år fremover. Det er perspektivet du må ha.

1. Jeg har alltid ment at det er lettere å slutte å røyke enn å slanke seg. Begrunnelse: Røyk kan en kvitte seg med, ikke ha i huset, ikke kjøpe. Mat må en ha tilgjengelig i huset.

Fra onsdag er alt snop å sidestille med narkotika for en narkoman eller alkohol for en med alkoholproblemer. Finn frem alt snop du har i huset og kvitt deg med det i dag. Om du gir det bort eller kaster det er et fett. Potetgull, chips, sjokolade, smågodt, brus - absolutt alt skal vekk. De første 5 årene skal du ikke kjøpe noe av dette. Vær dønn ærlig med deg selv. Du skal ikke glemme en pose innest i skapet.

2. Snakk med de andre i familien (om du ikke bor singel). Fortell at du har begynt med dette, og at de ikke må gjøre det vanskeligere for deg ved å dra fristelser inn i huset.

3. Din drikke skal heretter være vann, te, kaffe, juice, skummet melk eller alkoholfritt øl. I helga kan du drikke to glas vin eller øl.

4. Når jeg i det følgende skal foreslå mat, skal du ikke argumentere mot dette med økonomi. Ja, kanskje er det litt dyrere per vektenhet, men du skal spise mindre, og husk alt du sparer på å droppe snop. Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Mer kommer......

Sett i gang.

Gjest 10 kg skal bort
Skrevet

Dette er som en barnefødsel. Du kan ikke gå tilbake, og det endrer livet ditt i minst 25 år fremover. Det er perspektivet du må ha.

1. Jeg har alltid ment at det er lettere å slutte å røyke enn å slanke seg. Begrunnelse: Røyk kan en kvitte seg med, ikke ha i huset, ikke kjøpe. Mat må en ha tilgjengelig i huset.

Fra onsdag er alt snop å sidestille med narkotika for en narkoman eller alkohol for en med alkoholproblemer. Finn frem alt snop du har i huset og kvitt deg med det i dag. Om du gir det bort eller kaster det er et fett. Potetgull, chips, sjokolade, smågodt, brus - absolutt alt skal vekk. De første 5 årene skal du ikke kjøpe noe av dette. Vær dønn ærlig med deg selv. Du skal ikke glemme en pose innest i skapet.

2. Snakk med de andre i familien (om du ikke bor singel). Fortell at du har begynt med dette, og at de ikke må gjøre det vanskeligere for deg ved å dra fristelser inn i huset.

3. Din drikke skal heretter være vann, te, kaffe, juice, skummet melk eller alkoholfritt øl. I helga kan du drikke to glas vin eller øl.

4. Når jeg i det følgende skal foreslå mat, skal du ikke argumentere mot dette med økonomi. Ja, kanskje er det litt dyrere per vektenhet, men du skal spise mindre, og husk alt du sparer på å droppe snop. Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Mer kommer......

Sett i gang.

Nå er jeg ikke trådstarter, men følger med i tråden fordi jeg vil gå ned noen kg. Vurderer å kjøpe alli, men forstår ut i fra dette at det er bortkastet penger? Er det bedre å investere pengene i treningsutstyr? Det er som du sier, veldig lett å narre seg selv. Jeg narrer meg selv hele tida når det kommer til godterier. Det er ekstremt vanskelig å endre livstil.

Gjest livsstilsendring
Skrevet

Nå er jeg ikke trådstarter, men følger med i tråden fordi jeg vil gå ned noen kg. Vurderer å kjøpe alli, men forstår ut i fra dette at det er bortkastet penger? Er det bedre å investere pengene i treningsutstyr? Det er som du sier, veldig lett å narre seg selv. Jeg narrer meg selv hele tida når det kommer til godterier. Det er ekstremt vanskelig å endre livstil.

Kanskje du skal henge deg på de første rådene selv da? Selv om du ikke har like mange kilo å ta av, så skal det en skikkelig livsstilsendring til for å _være_ ti kilo tynnere i fremtiden, og å kutte snop noen år kan være en grei start.

Hold deg langt unna slike slankemidler som du nevner.

Skrevet

Du er velkommen til å henge deg på :-)

Alli og lignende har jeg ingen tro på.

Skrevet

Du er velkommen til å henge deg på :-)

Alli og lignende har jeg ingen tro på.

Jeg får ikke lest hele innlegget ditt, så det er mulig det står noe om det.

Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte, slik man lærer seg å spise mindre?

Forøvrig. Et tips til andre og som jeg kan anbefale er noe som funker veldig bra hos oss: barna får en sum i uka (50kr her) i lommepenger for å gjøre noen små oppgaver. Disse inkluderer lørdags godt. De får selv bestemme om de vil kjøpe lørdags godt. Etter at vi startet med det, spiser dem svært lite godteri, da de heller sparer pengene sine og får dem når mor får inntekt og kjøper seg f.eks et spill. Jeg synes også det er lettere på den måten siden vi er i ferd med å legge om livstilen.

Men som sagt - jeg får ikke lest hele innlegget ditt, og det siste er bare et tips.

Skrevet

Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte, slik man lærer seg å spise mindre?

Forøvrig. Et tips til andre og som jeg kan anbefale er noe som funker veldig bra hos oss: barna får en sum i uka (50kr her) i lommepenger for å gjøre noen små oppgaver. Disse inkluderer lørdags godt. De får selv bestemme om de vil kjøpe lørdags godt. Etter at vi startet med det, spiser dem svært lite godteri, da de heller sparer pengene sine og får dem når mor får inntekt og kjøper seg f.eks et spill. Jeg synes også det er lettere på den måten siden vi er i ferd med å legge om livstilen.

Men som sagt - jeg får ikke lest hele innlegget ditt, og det siste er bare et tips.

I dette tilfellet har jeg ikke tid til å diskutere dine undringer.

Om en følger rådene, vil effekten komme.

Siste setning i pkt 4: Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Skrevet

For de med store vektproblemer kan det, akkurat som for alkoholikere, være mest fornuftig å velge avholdenhet. Det å fjerne alle unødvendige matvarer, så som snop og annen usunn mat, være det som skal til. Det handler om å ta indre beslutninger og å stå for dem. Ingen trenger sjokolade eller potetgull, livet kan være enda bedre uten.

Skrevet

I dette tilfellet har jeg ikke tid til å diskutere dine undringer.

Om en følger rådene, vil effekten komme.

Siste setning i pkt 4: Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Ok. Som sagt lurte jeg bare :-) setter pris på at du deler dette med oss.

Skrevet

For de med store vektproblemer kan det, akkurat som for alkoholikere, være mest fornuftig å velge avholdenhet. Det å fjerne alle unødvendige matvarer, så som snop og annen usunn mat, være det som skal til. Det handler om å ta indre beslutninger og å stå for dem. Ingen trenger sjokolade eller potetgull, livet kan være enda bedre uten.

Det var dette jeg også trodde det handlet om. Og at det er mulig å få til tror jeg på. Akkurat som en alkoholiker må bli helt tørrlagt og ikke røre det mer.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Mer kommer......

Sett i gang.

Jeg har et spørsmål. Jeg pleier å bruke suketter i teen. Kan jeg fortsette med det?

Skrevet

Jeg har et spørsmål. Jeg pleier å bruke suketter i teen. Kan jeg fortsette med det?

Suketter er ok, men ikke mer enn 2 per kopp.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke gjør som jeg gjorde. Da jeg begynte med suketter i teen for mange år siden, brukte jeg 5 i en kopp. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg hele tiden var så kvalm, før noen sa at jeg kanskje fikk i meg for mye suketter. Nå bruker jeg 2 i koppen:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte''

Er helt enig J31, men det bør ikke ligge i hus.

Gjest Elextra
Skrevet

''Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte, slik man lærer seg å spise mindre?

''

Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte. Og en del "som har greie på det" sier blodsukkeret er langt mer stabilt og sukkersuget borte om en helt holder seg unna (men dette har jeg ikke greie på...).

Skrevet

''Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte''

Er helt enig J31, men det bør ikke ligge i hus.

Pkt 4 - siste setning: "Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

En trenger ikke lære seg å bruke hasj i små "og fornuftige" mengder heller. Det er fint mulig å leve et meget lykkelig liv helt uten snop og brus.

En bør heller lære seg å kose seg med noe annet.

Straks en begynner med alle "ja, men" og andre reservasjoner er slaget tapt.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du skal se at denne tråden du skrev kanskje vil vise seg å bli årets viktigste tråd for mange:-) Tror mange henger seg på nå. Håper vi får følge med deg og at du kommer med oppdateringer:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...