Gå til innhold

Nhd - overvekt

Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Nå er jeg ikke trådstarter, men følger med i tråden fordi jeg vil gå ned noen kg. Vurderer å kjøpe alli, men forstår ut i fra dette at det er bortkastet penger? Er det bedre å investere pengene i treningsutstyr? Det er som du sier, veldig lett å narre seg selv. Jeg narrer meg selv hele tida når det kommer til godterier. Det er ekstremt vanskelig å endre livstil.

''Er det bedre å investere pengene i treningsutstyr? ''

Å investere i treningsutstyr kan også være å narre seg selv. Altfor lett å tro man er halvveis i mål med treningen om en bare har dét og dét apparatet (har narret meg selv et par ganger med ting som etterhvert samler støv)!

Å gå eller jogge seg en tur er gratis! Og en kan gjøre mye styrketrening på en matte uten avanserte apparater.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

11

• Lillemus

8

• Glimtipper

6

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Pkt 4 - siste setning: "Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

En trenger ikke lære seg å bruke hasj i små "og fornuftige" mengder heller. Det er fint mulig å leve et meget lykkelig liv helt uten snop og brus.

En bør heller lære seg å kose seg med noe annet.

Straks en begynner med alle "ja, men" og andre reservasjoner er slaget tapt.

'' Det er fint mulig å leve et meget lykkelig liv helt uten snop og brus''

Jeg klarer ikke la være kommentere dette. Jeg er usikker på om du legger opp til en gedigen sprekk nå.

Problemet med mnage overvektige er jo at de tror de sprekker om de koser seg med 3 små skokoladebiter til kaffen på en lørdag og deretter gir opp hele greia.

Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden. Jeg har en litt annen filosofi enn deg. Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

Det blir ikke helt det samme som med alkoholikere som ikke kan røre noenting.

Nå skal jeg sprette ut av tråden før jeg ødelegger.

Synes det du setter i gang med er kjempepostivt.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg klarer ikke la være kommentere dette. Jeg er usikker på om du legger opp til en gedigen sprekk nå.

Problemet med mnage overvektige er jo at de tror de sprekker om de koser seg med 3 små skokoladebiter til kaffen på en lørdag og deretter gir opp hele greia.

Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden. Jeg har en litt annen filosofi enn deg. Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

''Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

''

Så har du vel heller ikke vektproblemer. Måtehold er jo ofte nettopp problemet for de seriøst overvektige.

Skrevet

Pkt 4 - siste setning: "Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

En trenger ikke lære seg å bruke hasj i små "og fornuftige" mengder heller. Det er fint mulig å leve et meget lykkelig liv helt uten snop og brus.

Hm. "ja men.." og "skal bare.." har jeg "god" erfaring med... (som du/dere sikkert har sett..).

Og det er absolut sant det du sier der. Den tar jeg for min del med meg videre.

Takk for råd :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

''

Så har du vel heller ikke vektproblemer. Måtehold er jo ofte nettopp problemet for de seriøst overvektige.

Ok, jeg skal ikke blande meg mer:-)

Skrevet

Det er vel ekte motivasjon det handler om, Nickløsheletia..

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er vel ekte motivasjon det handler om, Nickløsheletia..

Ja:-)

Skrevet

''Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte, slik man lærer seg å spise mindre?

''

Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte. Og en del "som har greie på det" sier blodsukkeret er langt mer stabilt og sukkersuget borte om en helt holder seg unna (men dette har jeg ikke greie på...).

Det er jo kjempenyttig å vite dette om blodsukkeret også.. Takk skal du ha:-)

Skrevet

Kan jeg få spørre om hva du mener man kan kose seg med istedet? Jeg mener at det kanskje er lurt å lære å kose seg med andre ting enn mat også?

Mange har vel et sånn belønningssystem som går på at "gjør jeg sånn" så skal jeg belønne meg med den gode maten. Har litt av dette selv. Mener det går an å finne andre ting enn mat, noe man liker å gjøre?

Jeg har spart penger til sydentur f.eks, da har jeg en langsiktig belønning, fordi jeg har vært "flink." Hva synes du om dette?

Skrevet

Jeg tror hver og en må finne ut hva som passer de best, men jeg synes det er godt å ta utgangspunkt i at man ikke skal spise noe snop i den første perioden.

1. Fokuset fjernes fra mat, slik at man ikke hele tiden går og teller ned dagene til lørdag for da...

2. Blodsukkeret holder seg stabilt og søtsuget får tid til å forsvinne.

3. Man lærer seg av mat først og fremst er næring (og medisin), ikke kos.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tror hver og en må finne ut hva som passer de best, men jeg synes det er godt å ta utgangspunkt i at man ikke skal spise noe snop i den første perioden.

1. Fokuset fjernes fra mat, slik at man ikke hele tiden går og teller ned dagene til lørdag for da...

2. Blodsukkeret holder seg stabilt og søtsuget får tid til å forsvinne.

3. Man lærer seg av mat først og fremst er næring (og medisin), ikke kos.

Ok, den er grei;-)

Jeg innser at jeg ikke er den rette til å uttale meg nå:-)

Skrevet

Kan jeg få spørre om hva du mener man kan kose seg med istedet? Jeg mener at det kanskje er lurt å lære å kose seg med andre ting enn mat også?

Mange har vel et sånn belønningssystem som går på at "gjør jeg sånn" så skal jeg belønne meg med den gode maten. Har litt av dette selv. Mener det går an å finne andre ting enn mat, noe man liker å gjøre?

Jeg har spart penger til sydentur f.eks, da har jeg en langsiktig belønning, fordi jeg har vært "flink." Hva synes du om dette?

Skturer, eller andre former for fysisk aktivitet som man trives med. Hvis man oppnår en viss intensitet, så produseres endorfiner og man får en naturlig "rusopplevelse" :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Men jeg undres litt over hvorfor man skal kutte ut alt snop. Er ikke dette noe som bør læres til å kose seg med måte, slik man lærer seg å spise mindre?

''

Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte. Og en del "som har greie på det" sier blodsukkeret er langt mer stabilt og sukkersuget borte om en helt holder seg unna (men dette har jeg ikke greie på...).

''Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte''

Det samme gjelder vin for mange, så det bør også kuttes helt da.

Skrevet

''Problemet med manage overvektige er jo at de tror de sprekker om de koser seg med 3 små skokoladebiter til kaffen på en lørdag og deretter gir opp hele greia.'' Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men dette er nok tilfelle bare for dem med noen kilo for mye.

Jeg er 167 høy, og regnet litt på min egen vekt.

Veier jeg 90 kilo vil jeg si at jeg er kraftig overvektig, men har likevel "bare" en BMI på 32. Veier jeg 100 er min BMI 35 og på 110 er den fremdeles under 40. Trådstarter har _over_ 40.

Jeg måtte opp i 113 kg for å runde BMI på 40, og det er faktisk over det dobbelte av min vekt pr. i dag.

Og så er det noe med at dette er postet på psykiatri.

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden.'' Ikke jeg heller egentlig... :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte''

Det samme gjelder vin for mange, så det bør også kuttes helt da.

I dette tilfellet har vi ingen opplysninger om alkoholproblemer. Derfor kun tiltak i forhold til kalorier.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

I dette tilfellet har vi ingen opplysninger om alkoholproblemer. Derfor kun tiltak i forhold til kalorier.

Jeg vet, men det er mye kalorier i vin.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Jeg vet, men det er mye kalorier i vin.

2 glass vin er vel rundt 300 kcal?. Det er litt, men det tipper ikke lasset for den som tar to slike enheter i uken og ellers holder seg unna alt snop.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Problemet med manage overvektige er jo at de tror de sprekker om de koser seg med 3 små skokoladebiter til kaffen på en lørdag og deretter gir opp hele greia.'' Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men dette er nok tilfelle bare for dem med noen kilo for mye.

Jeg er 167 høy, og regnet litt på min egen vekt.

Veier jeg 90 kilo vil jeg si at jeg er kraftig overvektig, men har likevel "bare" en BMI på 32. Veier jeg 100 er min BMI 35 og på 110 er den fremdeles under 40. Trådstarter har _over_ 40.

Jeg måtte opp i 113 kg for å runde BMI på 40, og det er faktisk over det dobbelte av min vekt pr. i dag.

Og så er det noe med at dette er postet på psykiatri.

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden.'' Ikke jeg heller egentlig... :)

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden.

Ikke jeg heller egentlig... :)''

He he, min bmi er på 18, så fra NÅ skal jeg holde kjeft:-)

*logger av*

Skrevet

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden. Jeg har en litt annen filosofi enn deg. Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

Det blir ikke helt det samme som med alkoholikere som ikke kan røre noenting.''

Nja... Såvidt jeg har skjønt på enkelte som er på ekstremt lavkarbo her inne er det faktisk sånn for noen. Om de får i seg det minste sukker så sprekker de totalt og langer innpå i uante mengder og blir steindårlige etterpå.

Det gjelder selvfølgelig kun for et ganske så lite fåtall da.

Skrevet

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden. Jeg har en litt annen filosofi enn deg. Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

Det blir ikke helt det samme som med alkoholikere som ikke kan røre noenting.''

Nja... Såvidt jeg har skjønt på enkelte som er på ekstremt lavkarbo her inne er det faktisk sånn for noen. Om de får i seg det minste sukker så sprekker de totalt og langer innpå i uante mengder og blir steindårlige etterpå.

Det gjelder selvfølgelig kun for et ganske så lite fåtall da.

Og for andre, så blir man ganske dårlig bare av en hvetebolle, uten å lange innpå uante mengder ;)

Det tar ikke lang tid med strengt kosthold før kroppen reagerer på "kos" og man blir direkte dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...