Gå til innhold

Nhd - overvekt

Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dette tilfellet har vi ingen opplysninger om alkoholproblemer. Derfor kun tiltak i forhold til kalorier.

Jeg har fulgt med i tråden men får desverre ikke "opp" alt.

For meg er det vanskelig å kutte _helt_ på brusen og sjokoladen. Jeg drikker heller ikke alkohol. Men at en klarer det om en er motivert for det, er jeg ikke i tvil om. Det er jo bare "luksusmat"

Hva ville du (eller andre) ha kost dere med på en lørdag kveld i stedet for snop? Frukt inneholder jo også sukker og bør i følge grete roede begrenses..?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

11

• Lillemus

8

• Glimtipper

6

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og for andre, så blir man ganske dårlig bare av en hvetebolle, uten å lange innpå uante mengder ;)

Det tar ikke lang tid med strengt kosthold før kroppen reagerer på "kos" og man blir direkte dårlig.

Ja, jeg har skjønt at de som har skikkelig insulinresistens (?) så skal det ingenting til før de blir dårlige. All honnør til de som klarer å stå imot suget og holde seg til et kosthold som holder dem friske og fornøyde. :o)

Skrevet

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden.

Ikke jeg heller egentlig... :)''

He he, min bmi er på 18, så fra NÅ skal jeg holde kjeft:-)

*logger av*

Vi er i samme båt - *og jeg er allerede utlogget* ;-)

Gjest overvektsråd
Skrevet

''Nå skal jeg ikke blande meg mer i tråden. Jeg har en litt annen filosofi enn deg. Jeg er mer for alt med måte når det gjelder mat.

Det blir ikke helt det samme som med alkoholikere som ikke kan røre noenting.''

Nja... Såvidt jeg har skjønt på enkelte som er på ekstremt lavkarbo her inne er det faktisk sånn for noen. Om de får i seg det minste sukker så sprekker de totalt og langer innpå i uante mengder og blir steindårlige etterpå.

Det gjelder selvfølgelig kun for et ganske så lite fåtall da.

Ja, det blir litt rart for meg å blande seg inn i hvordan komme seg ut av svært helseskadelig overvekt med sine egne råd fra eget liv. Om det var en alkoholtråd tror jeg ikke så mange ville kommet med anbefalinger om at måtehold er det store idealet. Man kan ikke sammenlikne seg og sine vaner med de som har dette store problemet. At det må noe annet til enn vanlige måteholdsråd fra den som har et par kilo ekstra (i verste fall) er ganske opplagt. Jeg håper ikke det virker demotiverende på de som ikke trenger å miste motivasjonen..

Skrevet

For meg er det vanskelig å kutte _helt_ på brusen og sjokoladen. Jeg drikker heller ikke alkohol. Men at en klarer det om en er motivert for det, er jeg ikke i tvil om. Det er jo bare "luksusmat"

Hva ville du (eller andre) ha kost dere med på en lørdag kveld i stedet for snop? Frukt inneholder jo også sukker og bør i følge grete roede begrenses..?

Hvorfor må kos være mat?

Jeg ville kost meg med god (og sunn) middag, spist meg mett og deretter tatt et glass vin eller en kopp te (for eksempel). Selv trives jeg godt med lettbrus, men ser at NHD ikke synes det er en god ide.

Bær er "sunnere" enn frukt for de som er forsiktige med sukkeret. Bringebær/jordbør/blåbær med melk eller fløte synes mange er godt.

Skrevet

''Hva ville du (eller andre) ha kost dere med på en lørdag kveld i stedet for snop? Frukt inneholder jo også sukker og bør i følge grete roede begrenses..?''

Det må da være måte på. :o) Jeg ville f.eks. lagd en fruktsalat med forskjellig frukt i småbiter (eple, banan, mandarin, kiwi, pære og kanskje noen mer eksotiske frukter) og noen knuste valnøttkjerner oppå og vaniljekesam f.eks. Godt!

Skrevet

Ja, jeg har skjønt at de som har skikkelig insulinresistens (?) så skal det ingenting til før de blir dårlige. All honnør til de som klarer å stå imot suget og holde seg til et kosthold som holder dem friske og fornøyde. :o)

Nei, det handler om hva kroppen ikke tåler. Folk flest er dessverre godt vant med ujevnt blodsukker og insulinutskillelse. Etter en tid med jevnt, lavt blodsukker og lav insulinutskillelse har kroppen det godt. Om man da bestemmer seg for å spise to skiver med loff og nugatti, så protesterer kroppen på blodsukkerstigningen og insulinutskillelsen (som er normal for andre, igjen, dessverre). Mange blir også ekstra oppblåst når kroppen er uvant med sukker og hvetemel.

Gjest overvekstråd
Skrevet

Når det gjelder sjokolade tror jeg at det for mange er det vanskeligste er å kutte den _nesten_.

Kutte den helt er nok enklere når alt kommer til alt. Man må bare være litt tålmodig til suget gir seg.

Kutt den helt:o) Mindre seigpining og mindre savn.

Gjest overvekstsråd
Skrevet

''Hva ville du (eller andre) ha kost dere med på en lørdag kveld i stedet for snop? Frukt inneholder jo også sukker og bør i følge grete roede begrenses..?''

Det må da være måte på. :o) Jeg ville f.eks. lagd en fruktsalat med forskjellig frukt i småbiter (eple, banan, mandarin, kiwi, pære og kanskje noen mer eksotiske frukter) og noen knuste valnøttkjerner oppå og vaniljekesam f.eks. Godt!

Selv om det er fruktsukker i frukt(naturlig nok) virker dette stabiliserende og gjør at en ikke sprekker så lett i forhold til annet søtt av mer usunn type. Det kan de fleste som har tatt tre enheter med frukt pr. dag over tid skrive under på. Suget etter sjokolade og annen dritt forsvinner nesten.

Skrevet

Selv om det er fruktsukker i frukt(naturlig nok) virker dette stabiliserende og gjør at en ikke sprekker så lett i forhold til annet søtt av mer usunn type. Det kan de fleste som har tatt tre enheter med frukt pr. dag over tid skrive under på. Suget etter sjokolade og annen dritt forsvinner nesten.

Slik fungerer det slettes ikke for alle.

Gjest Elextra
Skrevet

''Mange har vel problemer nettopp med måtehold, og synes det er lettere å kutte helt enn å nyte med måte''

Det samme gjelder vin for mange, så det bør også kuttes helt da.

''Det samme gjelder vin for mange, så det bør også kuttes helt da.

''

Ja, en skulle tro prinsippet kunne overføres direkte. Men vin er vel mye en sosial greie, og det kan bety mye for mange å kunne takke ja til et glass. Sosialt sett gir det vel ikke helt det samme å dele en kake.

Gjest overvekstråd
Skrevet

Nei, det har du rett i. Og jeg var for kategorisk. Men det er vel verdt å eksperimentere litt med virkningen av det og ikke bare være redd frukten og sukkeret i den pga relativt høyt kalorinivå. Det kan virke stabiliserende i større grad enn en tror på forhånd, og det var mitt poeng. Det er den jevne strømmen av inntak av fruktsukker jeg og mange med meg har opplevd som stabiliserende. Ikke bare noen dager i ny og ne, men hver dag. Det kan være verdt å prøve ut.

Takk for korreksjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har startet en ny tråd om dette.

Gi beskjed hver gang du er klar for å ta neste steg.

Skrevet

Nei, det har du rett i. Og jeg var for kategorisk. Men det er vel verdt å eksperimentere litt med virkningen av det og ikke bare være redd frukten og sukkeret i den pga relativt høyt kalorinivå. Det kan virke stabiliserende i større grad enn en tror på forhånd, og det var mitt poeng. Det er den jevne strømmen av inntak av fruktsukker jeg og mange med meg har opplevd som stabiliserende. Ikke bare noen dager i ny og ne, men hver dag. Det kan være verdt å prøve ut.

Takk for korreksjon.

Ja, enig i det :)

Frukt er uansett bedre enn godteri, spesielt om det spises sammen med litt nøtter eller annet som inneholder fett/proteiner.

Skrevet

Jeg har startet en ny tråd om dette.

Gi beskjed hver gang du er klar for å ta neste steg.

Ødela vi tråden for trådstarter..?

*dårlig samvittighet og beklager det*

(svar forventes ikke..)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ødela vi tråden for trådstarter..?

*dårlig samvittighet og beklager det*

(svar forventes ikke..)

Helt ok.

La debatten gå i denne tråden. Intet problem.

Skrevet

Helt ok.

La debatten gå i denne tråden. Intet problem.

Godt å høre. Synes nemlig tiltaket er flott.

Skrevet

Når det gjelder sjokolade tror jeg at det for mange er det vanskeligste er å kutte den _nesten_.

Kutte den helt er nok enklere når alt kommer til alt. Man må bare være litt tålmodig til suget gir seg.

Kutt den helt:o) Mindre seigpining og mindre savn.

Ja, ser det er enten/eller og ingen "ja men" som f.eks et par glass lettbrus på lørdags kveld i stedet for vin..

(Har forøvrig gått ned noe de siste par mnd, kun ved å spise mindre og være i mer aktivitet uten å tenke slanking, men bedre livskvalitet)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, ser det er enten/eller og ingen "ja men" som f.eks et par glass lettbrus på lørdags kveld i stedet for vin..

(Har forøvrig gått ned noe de siste par mnd, kun ved å spise mindre og være i mer aktivitet uten å tenke slanking, men bedre livskvalitet)

Ikke bli forvirret nå. Du hadde et så fint innlegg her om dagen. Du hadde den perfekte oppskrift som vil fungere for hele livet. Ikke bare for en periode.

Fortsett og se til familien som har lykkes, slik du gjør. Lettbrus på lørdag er bedre enn vin, så hvis du koser deg mer med det, så gjør du det. Du sparer deg mange kalorier på det.

At beltespenna begynner å bli videre er det beste bevis på at det fungerer, uten de helt store forsakelsene.

Denne gangen skal du stole på deg selv:-)

Er forøvrig enig med Nhd at man ikke skal ha noen fristelser liggende i hus.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke bli forvirret nå. Du hadde et så fint innlegg her om dagen. Du hadde den perfekte oppskrift som vil fungere for hele livet. Ikke bare for en periode.

Fortsett og se til familien som har lykkes, slik du gjør. Lettbrus på lørdag er bedre enn vin, så hvis du koser deg mer med det, så gjør du det. Du sparer deg mange kalorier på det.

At beltespenna begynner å bli videre er det beste bevis på at det fungerer, uten de helt store forsakelsene.

Denne gangen skal du stole på deg selv:-)

Er forøvrig enig med Nhd at man ikke skal ha noen fristelser liggende i hus.

Min mening er at sukkerjuice heller ikke er noe som bør befinne seg i kjøleskapet uenom i helgene. I tillegg til sukkeret er det ikke bra for tennene med all syra som er i juicen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...