Gå til innhold

Nhd - overvekt

Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er velkommen til å henge deg på :-)

Alli og lignende har jeg ingen tro på.

Vi er allerede i gang med et opplegg hvor vi spiser mindre og er mer aktiv, og hvor fokuset ikke er slanking.

Barna mine er lange og kraftig bygd (ikke overvektig men heller ikke tynn).

Siden min BMI er lik trådstarter's og dette også har med helse å gjøre (det er bl.a diabetes og hjertesvikt i nærmeste familie), så vurderer jeg å henge meg på det samme opplegget og følge det slavisk. Det er også lettere når man er flere som her inne.

Som lege velger jeg å spørre deg om det er mer fornuftig enn at vi "bare" spiser mindre og er mer aktiv. I den grad det er mulig for deg å svare (aktiv innebærer forøvrig også en halv time gå tur hver dag)..

Videoannonse
Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

11

• Lillemus

8

• Glimtipper

6

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Vi er allerede i gang med et opplegg hvor vi spiser mindre og er mer aktiv, og hvor fokuset ikke er slanking.

Barna mine er lange og kraftig bygd (ikke overvektig men heller ikke tynn).

Siden min BMI er lik trådstarter's og dette også har med helse å gjøre (det er bl.a diabetes og hjertesvikt i nærmeste familie), så vurderer jeg å henge meg på det samme opplegget og følge det slavisk. Det er også lettere når man er flere som her inne.

Som lege velger jeg å spørre deg om det er mer fornuftig enn at vi "bare" spiser mindre og er mer aktiv. I den grad det er mulig for deg å svare (aktiv innebærer forøvrig også en halv time gå tur hver dag)..

Nå må du bare følge det opplegget DU er i gang med og som fungerer best for deg.

Det er ikke stort annerledes enn det Nhd sier, bare litt mindre strengt.

Det handler om å forbruke mer kalorier enn du inntar. Det er ikke verre enn det.

Lykke til videre og slutt med å lese alt så bokstavelig.

Skrevet

Nå må du bare følge det opplegget DU er i gang med og som fungerer best for deg.

Det er ikke stort annerledes enn det Nhd sier, bare litt mindre strengt.

Det handler om å forbruke mer kalorier enn du inntar. Det er ikke verre enn det.

Lykke til videre og slutt med å lese alt så bokstavelig.

Ok, ante jeg ikke, ha en fin kveld. :-)

Skrevet

Ikke bli forvirret nå. Du hadde et så fint innlegg her om dagen. Du hadde den perfekte oppskrift som vil fungere for hele livet. Ikke bare for en periode.

Fortsett og se til familien som har lykkes, slik du gjør. Lettbrus på lørdag er bedre enn vin, så hvis du koser deg mer med det, så gjør du det. Du sparer deg mange kalorier på det.

At beltespenna begynner å bli videre er det beste bevis på at det fungerer, uten de helt store forsakelsene.

Denne gangen skal du stole på deg selv:-)

Er forøvrig enig med Nhd at man ikke skal ha noen fristelser liggende i hus.

Denne så jeg faktisk ikke før nå.

Takk for tilliten :-)

Det er ganske trist å tenke på at en var 40-45kg lettere og normalvektig for bare noen år siden.. Og at en tross dette fortsatt følte seg stor.

Da jeg gikk på skolen var jeg slik som datteren min er nå. Er litt bekymret for henne, fordi hun har de samme tankene som jeg hadde på den alderen. Hun er den lengste i klassen og det vises godt. Og så er hun som sagt kraftig bygd. Fin jente er det, men hun tror ikke på det.

Det er ikke så lett, men jeg tør ikke ha så mye fokus på det for heller, for det kan jo ha motsatt virkning igjen?

Gjest 10 kg skal bort
Skrevet

Du er velkommen til å henge deg på :-)

Alli og lignende har jeg ingen tro på.

Vil gjerne henge meg på, kommer til å følge med på dette fremover, trenger motivasjonen! Det ER så altfor lett å tenke "hvis bare" osv..Det er jeg ekspert på.

Skrevet

Skturer, eller andre former for fysisk aktivitet som man trives med. Hvis man oppnår en viss intensitet, så produseres endorfiner og man får en naturlig "rusopplevelse" :-)

Skturer liker jeg meget godt, spesielt med ski på bena, hehe.

Har et problem jeg og det er kuldeastma. Jeg elsker skiturer, men sist jeg forsøkte ble jeg liggende et par dager. Da går liksom gleden litt over.. kan du si.

Derfor trener jeg litt innendørs. Det finnes mange måter man kan røre seg på. Må bare finne noe som man selv liker. Hovedsaken er at man rører på seg :).

Minner meg litt om da jeg sluttet å røyke, måtte finne noe annet enn røyk å belønne meg selv med. Gikk over til tannpirkere og turer i skogen. Gikk ned i vekt :0.

Nå bruker jeg en fæl medisin som gjør at vekta har gått litt oppover. Siden denne fæle medisinen hjelper meg veldig ellers så må jeg finne på noe for å holde vekta.

Jeg har alt for mange som spiser snop rundt meg. Det hadde vært "enkelt" om jeg bodde alene. Men det har vel (som med røyken) noe med innstillingen i hodet å gjøre også. Alt sammen sitter nok mellom ørene.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Denne så jeg faktisk ikke før nå.

Takk for tilliten :-)

Det er ganske trist å tenke på at en var 40-45kg lettere og normalvektig for bare noen år siden.. Og at en tross dette fortsatt følte seg stor.

Da jeg gikk på skolen var jeg slik som datteren min er nå. Er litt bekymret for henne, fordi hun har de samme tankene som jeg hadde på den alderen. Hun er den lengste i klassen og det vises godt. Og så er hun som sagt kraftig bygd. Fin jente er det, men hun tror ikke på det.

Det er ikke så lett, men jeg tør ikke ha så mye fokus på det for heller, for det kan jo ha motsatt virkning igjen?

Da tror jeg du hjelper henne best ved å ikke ha noe godt liggende i skapene, slik at hun kan gå og snoke. Ta henne med på gåturer også, men si at det er for opplevelsens skyld. Det er ikke trening, det er kos. Treningen skjer uten at det merkes.

Og la henne ikke ha tilgang til saft og juice. Det er mye sukker i begge deler og vann bør være tørstedrikken.

Jeg ser det selv når vi har saft i huset. Jeg kjøper det aldri, men det hender en skjelden gang mannen min gjør det. Da velger de bare det og saftflasken blir tom på 1.2.3.

Vann bør være tørstedrikken. Eventuelt skummet melk.

Jeg har tro på opplegget du har startet.

Skrevet

Da tror jeg du hjelper henne best ved å ikke ha noe godt liggende i skapene, slik at hun kan gå og snoke. Ta henne med på gåturer også, men si at det er for opplevelsens skyld. Det er ikke trening, det er kos. Treningen skjer uten at det merkes.

Og la henne ikke ha tilgang til saft og juice. Det er mye sukker i begge deler og vann bør være tørstedrikken.

Jeg ser det selv når vi har saft i huset. Jeg kjøper det aldri, men det hender en skjelden gang mannen min gjør det. Da velger de bare det og saftflasken blir tom på 1.2.3.

Vann bør være tørstedrikken. Eventuelt skummet melk.

Jeg har tro på opplegget du har startet.

Ikke noe snop her i huset, gitt. Men det å gå for kosens skyld skal jeg si til henne. Takker for tipset :-)

Har du prøvd å skjære opp gulrøtter og kålrabi i terninger og lagt oppi ei skål med vann i kjøleskapet? Det er populært hos oss.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke noe snop her i huset, gitt. Men det å gå for kosens skyld skal jeg si til henne. Takker for tipset :-)

Har du prøvd å skjære opp gulrøtter og kålrabi i terninger og lagt oppi ei skål med vann i kjøleskapet? Det er populært hos oss.

Nei, det har jeg ikke prøvd. Kjempelurt:-)

Minstemor spiser en del gullerøtter. Har med seg i matpakka og spiser av og til råe gullerøtter hjemme også.

Å ha det liggende i vann i kjøleskapet, var en kjempegod ide:-)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke prøvd. Kjempelurt:-)

Minstemor spiser en del gullerøtter. Har med seg i matpakka og spiser av og til råe gullerøtter hjemme også.

Å ha det liggende i vann i kjøleskapet, var en kjempegod ide:-)

:-)

pst! mulig jeg legger ut en melding til deg på meldinger en dag - er litt spent på hvordan dere har det der dere bor :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

:-)

pst! mulig jeg legger ut en melding til deg på meldinger en dag - er litt spent på hvordan dere har det der dere bor :-)

Vi har det kjempebra . Det er alt jeg vil si om den saken:-)

Skrevet

Vi har det kjempebra . Det er alt jeg vil si om den saken:-)

Det er helt ok og forståelig. Fint dere har det bra :-)

Gjest ovevektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg har startet en ny tråd om dette.

Gi beskjed hver gang du er klar for å ta neste steg.

Takk. Jeg skal gi beskjed.

Jeg fikk bakoversveis da du sa jeg skulle holde meg unna alt snop i fem år. Det virket veldig lenge. Jeg tenkte på det, på hvilke "problemer" det faktisk kan gi. Og endte med at det kunne bli vanskelig/slitsomt å forklare hvorfor jeg takker nei til godteri i jula. Om 11 måneder. Det var da jeg begynte å tro at jeg kan klare å gjennomføre dette. Jeg vet ikke om du har opplevd det, at ting plutselig "faller på plass", men det var det som skjedde. Dette her blir å endre hvordan jeg lever, ikke for noen måneder eller et år eller to, det er snakk om mange år. Tankene ble snudd, det er ikke lenger "nå skal jeg ikke spise sjokolade før på lørdag", jeg skal ikke spise sjokolade. Punktum. Hittil har det vært lettere å droppe det helt ("normalt" skulle jeg ha spist snop både i går og i dag) enn det før har vært å begrense det.

Som sagt, det har gått overraskende bra. Det som har vært vanskelig var å kvitte meg med snopet, jeg fikk veldig lyst på der jeg sto og stappet det i søppelposer. (Ville ikke innrømme for noen hvor mye jeg hadde, så jeg kastet en del.) Det andre "problemet" var da jeg var og handlet mat. Det føltes direkte unaturlig å ikke kjøpe noe godteri. Det jeg trodde skulle bli vanskelig, å "stå imot" når trangen meldte seg, var ikke vanskelig. Jeg visste at jeg ikke hadde noe snop tilgjengelig, det var det.

I stedet for snop har jeg fylt opp med frukt og grønnsaker i kjøleskapet, og spist av det når jeg har vært småsulten ("normalt" ville jeg spist snop).

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg fikk bakoversveis da du sa jeg skulle holde meg unna alt snop i fem år. Det virket veldig lenge. Jeg tenkte på det, på hvilke "problemer" det faktisk kan gi. Og endte med at det kunne bli vanskelig/slitsomt å forklare hvorfor jeg takker nei til godteri i jula. Om 11 måneder. Det var da jeg begynte å tro at jeg kan klare å gjennomføre dette. Jeg vet ikke om du har opplevd det, at ting plutselig "faller på plass", men det var det som skjedde. Dette her blir å endre hvordan jeg lever, ikke for noen måneder eller et år eller to, det er snakk om mange år. Tankene ble snudd, det er ikke lenger "nå skal jeg ikke spise sjokolade før på lørdag", jeg skal ikke spise sjokolade. Punktum. Hittil har det vært lettere å droppe det helt ("normalt" skulle jeg ha spist snop både i går og i dag) enn det før har vært å begrense det.

Som sagt, det har gått overraskende bra. Det som har vært vanskelig var å kvitte meg med snopet, jeg fikk veldig lyst på der jeg sto og stappet det i søppelposer. (Ville ikke innrømme for noen hvor mye jeg hadde, så jeg kastet en del.) Det andre "problemet" var da jeg var og handlet mat. Det føltes direkte unaturlig å ikke kjøpe noe godteri. Det jeg trodde skulle bli vanskelig, å "stå imot" når trangen meldte seg, var ikke vanskelig. Jeg visste at jeg ikke hadde noe snop tilgjengelig, det var det.

I stedet for snop har jeg fylt opp med frukt og grønnsaker i kjøleskapet, og spist av det når jeg har vært småsulten ("normalt" ville jeg spist snop).

Dette høres nesten for godt ut til å være sant :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Så hyggelig lesning:-) Godt å se at du er motivert.

Hvis du hadde så mye goderi i skapene dine som måtte kastes og at du normalt skulle ha spist det både i går og i dag, så er det jo tydelig at du har myyye og hente bare der :-)

Lykke til videre:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utmerket :-)

Skrevet

Dette var flott å høre! :o))) Fortsett sånn og ta en dag av gangen - dette klarer du, men husk at du har brukt lang tid på å få alle disse kiloene på så det tar en stund å få dem av igjen også. :o)

Masse lykke til videre!

Skrevet

Fantastisk start!! Ønsker deg alle lykke videre :-) :-)

Skrevet

Så hyggelig lesning:-) Godt å se at du er motivert.

Hvis du hadde så mye goderi i skapene dine som måtte kastes og at du normalt skulle ha spist det både i går og i dag, så er det jo tydelig at du har myyye og hente bare der :-)

Lykke til videre:-)

Henger meg på dere og sier det samme, kjempe flott og tøft gjort :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...