Gå til innhold

NHD. Hvorfor ikke frivillig tvang?

Anbefalte innlegg

Gjest klok av skader
Skrevet

Jeg leste for en stund siden av ved avdelingen hvor du jobber inngår dere ikke avtaler der en skriver under på å holdes tilbake i inntil tre uker mot sin vilje. Jeg skrev under en slik avtale en gang og da startet helvete med fastvakt, tvangforing og et helt sykt møte der jeg liksom skulle stille opp å prate ut om et seksuellt forhold jeg hadde hatt med en pleier året før. Noe som førte til tidenes angstanfall hvor jeg løp på veggene så jeg begynte å blø neseblod, kastet opp, hyperventilerte og besvimte gang på gang. Det tok mange måneder etter utskrivelsen før jeg snakket med noen av dem igjen.

Sist jeg var innlagt sa legen at jeg kunne skrive under på en ny slik avtale. Da var jeg allerede tvangsinnlagt, men jeg takket nei for tvangsinnleggelsen gjelder "bare" ti døgn, mens den andre opptil tre uker.

Så jeg lurer på hvorfor dere ikke har slike avtaler der du jobber?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Frivillig tvang skal ikke brukes i situasjoner som den du nevner. Det er ikke lovens intensjon, og jeg tviler på at det er innenfor loven.

2. Loven er tenkt brukt overfor rusmisbrukere for å komme gjennom abstinensene og det verste russuget.

Vi inngår ikke slike avtaler fordi vi mener det er hensiktsløst. De som ikke er motiverte nok til å gjennomgå de første tre ukene på frivillig grunnlag, vil uansett sprekke etter tre uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...