Gå til innhold

Avhengig av rydding og vasking

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

hei, Jeg er ei jente på 20 år som har store problemer med å slappe av. Jeg er avhengig av at alt skal være ryddig og pent før jeg får slappet av. kan bruke en hel dag på å bare rydde (selvom det ikke trengs). Merker at dette går utover min mann som jeg da bor sammen med. Jeg blir fort irritert og da kjenner jeg at jeg nesten blir forbannet hvis ikke det er som det skal være. Han er ikke helt av den ryddige personen og da går det esktra utover meg. Dette plager livet ut av meg og jeg vil gjerne gjøre noe med det, men det er ikke så lett. Det har også gått veldig utover forholdet. Kan dere vær så snill og hjelpe meg, gi råd eller noe slik at jeg får roet meg ned. Dette har foregått i flere av år, og nå som det går utover forholdet må jeg gjøre noe. Tusen takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du får noen gode tips,for jeg er akkurat som deg :)

Skrevet

Jeg tenker at du burde bruke samme metode som man overvinner andre tvangstanker med. Du må stoppe deg selv fra å utføre handlingene - her rydding/vasking.

Sett opp en liste over hva som burde gjøres i løpet av en dag og en uke. Vær streng, post den gjerne her for å sjekke at det er en normal mengde. For eksempel: Rydding en gang om dagen. Gulvvask en gang per uke, støvsuge et par ganger. Vaske badet en gang i uka, tørke over vask/do en gang for dagen.

Deretter holder du deg til lista. I stedet for vasking/rydding, må du bruke tiden på andre ting. Datatid, kjærestetid, gå en tur.

Skrevet

Kan du ikke være så snill å smitte meg med bare bittelitt av lysten og behovet for å rydde og vaske?? he he...

Neida, fra spøk til alvor..

Overdrevent behov for å rydde / vaske er ofte en form for tvangshandlinger (mani).

Når du selv innser at det du gjør er unødvendig og skaper problemer for deg, men allikevel ikke klarer å la være, så tyder dette på at du styres av noe utenfor din kontroll.

Jeg tror du trenger profesjonell hjelp for å komme ut av dette.

Skrevet

Kan du ikke være så snill å smitte meg med bare bittelitt av lysten og behovet for å rydde og vaske?? he he...

Overdrevent behov for å rydde / vaske er ofte en form for tvangshandlinger (mani).

Når du selv innser at det du gjør er unødvendig og skaper problemer for deg, men allikevel ikke klarer å la være, så tyder dette på at du styres av noe utenfor din kontroll.

... forøvrig synes jeg det Glimtipper skriver høres veldig fornuftig ut!

Selvom du evt. får profesjonell behandling,( som jeg egentlig ikke vet hva innebærer) så må nok hennes forslag være den beste "egeninnsats" for å få bukt med "tvangs-vaskingen"

Gjest Elextra
Skrevet

''Kan du ikke være så snill å smitte meg med bare bittelitt av lysten og behovet for å rydde og vaske?? he he... ''

Tanken slo meg også ;)

Emmi1365380374
Skrevet

Hei, kan det være at du på den måten prøver å få oppmerksomhet fra din kjære ved å provosere han? Synes du du får nok av det i forholdet deres?? Føler du deg ensom, uhørt? Jeg ville i hvert fall tenkt slik om en av mine ville drevet med noe sånt i nærheten av meg.. Tror likevel svaret må du finne selv inni deg.

Skrevet

Jeg hadde det noenlunde som deg før jeg "møtte veggen".

Første steg på veien har du allered gjort - å innse at det ikke kan fortsette slik.

Neste steg må være å finne andre måter. Jeg synes svaret til Glimtipper var utmerket.

Deretter handling. Det kan nok bli tøft til å begynne med, og du vil kanskje omtrent hoppe på stolen av stress :-) men det er fullt mulig å lære seg det. .

Andre ting du kan bruke energien på har du også fått gode råd om.

Lykke til!

Gjest men skal støvsuge i dag
Skrevet

''Kan du ikke være så snill å smitte meg med bare bittelitt av lysten og behovet for å rydde og vaske?? he he... ''

Tanken slo meg også ;)

Jeg har hatt eggeskall utover hele teppe på stuen i to dager. He he. Katten som rota.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...