Gå til innhold

BMI noe tull

Gjest Undervektig, men ikke syk og svak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man være så opptatt av BMI? Den sier jo ingenting egentlig. Måtte sjekke den nå etter at det har vært så mange tråder om det i det siste.

Jeg er godt over 40 og jeg har vært slank hele livet. Jeg er 1.72 og veksler mellom 53-54 kilo som regel. Jeg har en bmi på 17.9 hvis jeg veier 53 og 18.3 hvis jeg veier 54. Jeg må opp 4 kilo, hvis jeg i det hele tatt skal regnes som normal.

Men når jeg går opp 4 kilo, begynner jeg å bli småfeit faktisk. Jeg er spinkel over det hele, men det tar ikke denne bmi-målinga hensyn til. Den har bestemt seg for at jeg er undervektig.

Hadde derimot min venninne som er like høy som meg veid like lite, hadde hun sett syk ut, men så har hun en annen benbygning. Bredere rygg, større hender og føtter, kraftigere knær. I det hele tatt større. Men hun er akkurat like slank som meg.

Ergo bmi, handler ikke bare om fett. Den sier lite.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• Dorthe

3

• Mary Poppins

3

• Ino1365381263

3

Gjest kinelle
Skrevet

BMI sier jo ingenting om fordelingen mellom muskler, fett og vann heller. Jobbet sammen med en som drev med fitness - hans bmi var langt over 30 tallet - altså sykelig overvektig ifht bmi. Men ikke et gram fett på kroppen.

Skrevet

Enig. Jeg har en veninne som er ganske så slank, men i følge BMI er hun overvektig. Hun har også en bred rygg og det tror jeg utgjør en del kilo. Vi er nesten like høye, og til tross for at hun veier en del mer enn meg ser det på ingen måte sånn ut.

Skrevet

Bmi kan vel i mange tilfeller brukes som en pekepinn, selv om den ikke er en fasit.

Jeg er som deg 172 høy og veier 56 kilo og derfor undervektig i forhold til BMI. Jeg er ikke en gang tynn. Og runder jeg 60 føler jeg meg "rund".

Gjest Undervektig, men ikke syk og svak
Skrevet

BMI sier jo ingenting om fordelingen mellom muskler, fett og vann heller. Jobbet sammen med en som drev med fitness - hans bmi var langt over 30 tallet - altså sykelig overvektig ifht bmi. Men ikke et gram fett på kroppen.

Og nå fant jeg ut at mannen min med sine 98-100 kilo fordelt på 198 cm, er overvektig med en bmi på 25-25,5 ;o)

Det tror jeg ikke han vil like å høre. Han har litt alderstillegg på mage og pupper, men han ser lang og slank ut:-)

Skrevet

Og nå fant jeg ut at mannen min med sine 98-100 kilo fordelt på 198 cm, er overvektig med en bmi på 25-25,5 ;o)

Det tror jeg ikke han vil like å høre. Han har litt alderstillegg på mage og pupper, men han ser lang og slank ut:-)

Det er nok alderstillegget som slår ut hehe. Nå er det ikke langt fra normal (24.9) til overvektig (25), hvis man ser på høyeste og laveste tall i de to gruppene da, så man får bruke hue opp i dette ;)

Skrevet

Det er nok alderstillegget som slår ut hehe. Nå er det ikke langt fra normal (24.9) til overvektig (25), hvis man ser på høyeste og laveste tall i de to gruppene da, så man får bruke hue opp i dette ;)

Ja, det er det jeg mener. Man får bruke hue oppi dette;-)

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Man får bruke hue oppi dette;-)

Ja det sies jo at det er lov ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg hadde også en BMI på 21 som tilsier at jeg var slank, men med en mage/hofte-ratio som sier at jeg har usunt magefett :(

Derfor slanker jeg meg nå, for å bli kvitt magen.

Skrevet

Bmi kan vel i mange tilfeller brukes som en pekepinn, selv om den ikke er en fasit.

Jeg er som deg 172 høy og veier 56 kilo og derfor undervektig i forhold til BMI. Jeg er ikke en gang tynn. Og runder jeg 60 føler jeg meg "rund".

Jeg er 1,72 og veier 61 kg og jeg lover at at jeg hadde hatt godt av å gå ned rundt tre kg

Ino1365381263
Skrevet

Jeg er 1,72 og veier 61 kg og jeg lover at at jeg hadde hatt godt av å gå ned rundt tre kg

...og jeg er 170 høy og hvis jeg veier så lite som 60 kg ser jeg syklig tynn ut..... (har vært der,)

Trivselsvekt er ca 63 kg, da er jeg slank, men ikke mager, og bukser i str 36/38 passer fint

Skrevet

...og jeg er 170 høy og hvis jeg veier så lite som 60 kg ser jeg syklig tynn ut..... (har vært der,)

Trivselsvekt er ca 63 kg, da er jeg slank, men ikke mager, og bukser i str 36/38 passer fint

Hvordan kan 3 kg utgjøre forskjell på syklig tynn og trivsel?

Gjest Elextra
Skrevet

BMI er vel aldri ment som annet enn en pekepinn; den gir ingen fasit.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg er 1,72 og veier 61 kg og jeg lover at at jeg hadde hatt godt av å gå ned rundt tre kg

''

Oi, jeg er ørlite høyere enn deg, men om jeg hadde veid under 60 kg. hadde jeg ikke vært slank, men tynn! Har ikke veid under 60 siden ungdomsskolen - og da var jeg tynn som en strek (men trente aktivt og hadde en god del muskler).

Ikke mye poeng i dette - annet enn at det er ulikt hvor mange kilo man "kler" (akkurat nå hadde jeg utvilsomt kledd å veie 6-7 kilo under det jeg gjør, men det er en helt annen historie...).

Ino1365381263
Skrevet

Hvordan kan 3 kg utgjøre forskjell på syklig tynn og trivsel?

Det er vel akkurat det som skal til for at jeg rett og slett veier for lite. Ser dratt og rett og slett "for tynn" ut....(andre kan sikkert synes de er flotte når de er magre, jeg er ikke det)

3 kg er tross alt 5% av kroppsvekten, så det er jo litt da.

Gjest majas mamma
Skrevet

I følge min BMI, er jeg ekstremt fet. Riktignok veier jeg noen kilo for mye, har ingen problemer med å innrømme det, men "fet" er jeg ikke. BMI måler kilo på høyde, og tar ikke hensyn til at f.eks muskler veier mer enn fett. Så nå skal jeg ut å kjøpe en intelligent vekt som jeg har sett at de reklamerer for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen enkeltmål som er perfekte. Skal en fullt ut beskrive et fenomen, kan det (nesten) aldri beskrives med et enkelt mål.

BMI er blant de beste enkeltmål vi har for å beskrive undervekt, normalvekt og overvekt for den voksne befolkning. Den krever heller ikke måleverktøy ut over det som kan finnes i alle hjem: et målebånd og en badevekt.

Jeg kjenner ingen enkeltmål som er bedre enn BMI om en også tar med det måleutstyr som kreves og den kompetanse som kreves av måleren.

En må ta det for det det er med de begrensninger som finnes.

Skrevet

Jeg nekter å tro at du _ser_ småfeit ut når du veier 58 kg. Jeg er 20 cm lavere enn deg og jeg ser rundt ut på 58 kg.

På 53-54 ser jeg helt normalvektig ut og jeg antar du er meget slank. Så jeg tror ikke du ser småfeit ut, men at du føler deg småfeit og det er en helt annen sak.

BMI er dog ikke helt til å stole på nei, det kommer jo helt an på muskler og fett osv.

Skrevet

Om du syntes du blir feit av 4 kilo. Så er det noe alvorlig galt med selvbildet ditt. Ikke noe mere å si!

Skrevet

Jeg nekter å tro at du _ser_ småfeit ut når du veier 58 kg. Jeg er 20 cm lavere enn deg og jeg ser rundt ut på 58 kg.

På 53-54 ser jeg helt normalvektig ut og jeg antar du er meget slank. Så jeg tror ikke du ser småfeit ut, men at du føler deg småfeit og det er en helt annen sak.

BMI er dog ikke helt til å stole på nei, det kommer jo helt an på muskler og fett osv.

Du er nok annerledes bygd enn meg og jo jeg ser småfeit ut med en vekt på 57 kilo.

Ja, jeg er slank, men noen få kilo gjør stor forskjell på en spinkel kropp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...