Gå til innhold

BMI noe tull

Gjest Undervektig, men ikke syk og svak.

Anbefalte innlegg

Gjest Undervekig, men ikke syk og svak.
Skrevet

Om du syntes du blir feit av 4 kilo. Så er det noe alvorlig galt med selvbildet ditt. Ikke noe mere å si!

Nei, det er ikke noe galt med selvbildet mitt.

Måtte jo forvente den da;o)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• Dorthe

3

• Mary Poppins

3

• Ino1365381263

3

Skrevet

Om du syntes du blir feit av 4 kilo. Så er det noe alvorlig galt med selvbildet ditt. Ikke noe mere å si!

''Om du syntes du blir feit av 4 kilo. Så er det noe alvorlig galt med selvbildet ditt. Ikke noe mere å si!''

Jeg ser definitivt feit ut med 4 kg til...

Skrevet

Det er lov til å bruke hodet også.

Snakket med en herremann for en stund siden som hadde en BMI på 30. Han har nesten ikke et gram fett på kroppen, men myyyye muskler.

Så denne målemetoden passer ikke for alle.

Men med de målene du oppgir, så er du svært slank. Min første tanke er at du sikkert kunne ha godt av litt styrketrening for å bygge litt på en ganske mager kropp. (Uten at du blir noe fetere av den grunn)

Vi mennesker har også vanskelig for å "se oss selv". Dvs. at dersom du ser bilder av andre mennesker, og prøver å sammenligne deg med dem, så er det lett å velge ut noen som er en del kraftigere enn det du er. Altså at vi ser oss som kraftigere enn vi virkelig er.

Skrevet

Jeg er like høy og har samme vekt som Kate Moss, men der stopper også likheten. Er kanskje tynn, men har på ingen måte en kropp i nærheten av hennes. Så BMI har jeg ingen tro på.

Skrevet

''Om du syntes du blir feit av 4 kilo. Så er det noe alvorlig galt med selvbildet ditt. Ikke noe mere å si!''

Jeg ser definitivt feit ut med 4 kg til...

Men du har vel ikke 18 i BMI fra før...?

Skrevet

Jeg er like høy og har samme vekt som Kate Moss, men der stopper også likheten. Er kanskje tynn, men har på ingen måte en kropp i nærheten av hennes. Så BMI har jeg ingen tro på.

Oj, tydelig misforståelse ute og går. Man får ikke kroppen til Kate Moss av å ha lik hennes BMI. ;-)

Ellers skjønner jeg ikke helt diskusjonen. Det er klart at måling av BMI har sin misjon, som _v e i l e d e n d e_ guide til hva som er passelig vekt. Det vil jo ikke si at det ikke noen som har lavere vekt enn anbefalt BMI og ikke er sykelig tynne, og omvendt, noen som har for høy BMI og ikke er overvektige.

Jeg våger likevel påstanden at vekt innenfor spekteret til veiledende BMI hadde passet best på mange av dem som sier at de ikke er overvektige/tynne. Noen syns aldri selv de blir tynne nok, mens andre luller seg inn at de har mye muskler og er kraftig bygd når det ikke er heeeeelt der problemet ligger.

Skrevet

Oj, tydelig misforståelse ute og går. Man får ikke kroppen til Kate Moss av å ha lik hennes BMI. ;-)

Ellers skjønner jeg ikke helt diskusjonen. Det er klart at måling av BMI har sin misjon, som _v e i l e d e n d e_ guide til hva som er passelig vekt. Det vil jo ikke si at det ikke noen som har lavere vekt enn anbefalt BMI og ikke er sykelig tynne, og omvendt, noen som har for høy BMI og ikke er overvektige.

Jeg våger likevel påstanden at vekt innenfor spekteret til veiledende BMI hadde passet best på mange av dem som sier at de ikke er overvektige/tynne. Noen syns aldri selv de blir tynne nok, mens andre luller seg inn at de har mye muskler og er kraftig bygd når det ikke er heeeeelt der problemet ligger.

Har aldri sagt at jeg har samme BMI som Kate Moss. Men vi har samme høyde og vekt. Forskjellen er at hun ser syk ut, det gjør ikke jeg. Så da har ikke BMI tydeligvis så mye å si.

Det hele handler om hvordan man lever livet sitt, røyking, drikkemønster, kosthold, trening, sånne ting. Så har vi jo det med tynn og tykk benbygning som er brukt som argument i det uendelige!

Skrevet

Men du har vel ikke 18 i BMI fra før...?

Ah - nei, jeg ligger nok en del over det ja. :o)

Skrevet

Tull er det ikke, men det er veiledende og lettbrukt. Om man er 160 og har en BMI på 30, så er man nok ganske så rund.

Det som kan gjøre BMI misvisende er at det er et mål som ikke skiller på vevstyper. Dermed kan slikt som beinbygning og mye muskelmasse gi en høy BMI som ikke skyldes overvekt. Eller motsatt for de som har lav BMI. Vi er bygget veldig forskjellig. Selv ser jeg skinny ut om jeg kommer under 75 Kg, og jeg er 1.75.

Fordelen er at det er lett å måle BMI. Skal man gjøre det mer nøyaktig kreves det spesialutstyr.

Skrevet

Har aldri sagt at jeg har samme BMI som Kate Moss. Men vi har samme høyde og vekt. Forskjellen er at hun ser syk ut, det gjør ikke jeg. Så da har ikke BMI tydeligvis så mye å si.

Det hele handler om hvordan man lever livet sitt, røyking, drikkemønster, kosthold, trening, sånne ting. Så har vi jo det med tynn og tykk benbygning som er brukt som argument i det uendelige!

*kremt*

BMI blir regnet etter fast formel. Vekt dividert på (høyde x høyde). Så har du samme høyde og vekt som Kate Moss er BMIen din helt identisk med hennes.

;-)

Skrevet

BMI ble laget for å måle evt. overvekt i en større befolkningsgruppe. Det var aldri tanken at det skulle brukes på individer.

Dessverre er det en så enkel metode (framfor f.eks. å måle fettprosenten) at mange bruker den. Både personer selv, forsikringsselskaper og andre.

Gjest Undervektig, men ikke syk og svak
Skrevet

Snakket med en herremann for en stund siden som hadde en BMI på 30. Han har nesten ikke et gram fett på kroppen, men myyyye muskler.

Men med de målene du oppgir, så er du svært slank. Min første tanke er at du sikkert kunne ha godt av litt styrketrening for å bygge litt på en ganske mager kropp. (Uten at du blir noe fetere av den grunn)

Vi mennesker har også vanskelig for å "se oss selv". Dvs. at dersom du ser bilder av andre mennesker, og prøver å sammenligne deg med dem, så er det lett å velge ut noen som er en del kraftigere enn det du er. Altså at vi ser oss som kraftigere enn vi virkelig er.

Det er sant at jeg trenger styrketrening og tar meg på takk og gjennomfører det i perioder.

Akkurat nå for tiden svømmer jeg masse og det hjelper det også:-)

Gjest Undervektig, ikke syk men kanskje litt svak likevel:-)
Skrevet

Ble sittende å tenke på dette med trening. Kanskje du har noen tips til meg?

Jeg har en lang og tynn rygg og jeg blir fort sliten i ryggen. Et langt middagsselskap på rette stoler kan fort bli en lidelse for meg. Jeg er ikke lut når jeg er oppreist, men jeg synker sammen i ryggen hvis jeg blir sittende for lenge på rette stoler og jeg får vondt.

I flinke perioder trener jeg ryggen på helsestudio, men jeg har ikke proritert magen.

Tror du det er magen jeg egentlig burde ha trent for å bedre dette problemet?

Skrevet

Det er sant at jeg trenger styrketrening og tar meg på takk og gjennomfører det i perioder.

Akkurat nå for tiden svømmer jeg masse og det hjelper det også:-)

Svømming bygger ikke musker. Det går i samme kategori som løping og sykling. Og her forbrenner du fett.

Men det er vanskelig å motivere seg til styrketrening om dette ikke er noe man liker.

Gjest Undervektig osv
Skrevet

Svømming bygger ikke musker. Det går i samme kategori som løping og sykling. Og her forbrenner du fett.

Men det er vanskelig å motivere seg til styrketrening om dette ikke er noe man liker.

Liker og liker. Joda jeg har ikke noe spesielt mot det, men det er mye lettere å motivere seg for svømminga ja:-)

Nei, muskler får jeg vel ikke akkurat, men litt hjelper det vel på styrken?

Skrevet

Ble sittende å tenke på dette med trening. Kanskje du har noen tips til meg?

Jeg har en lang og tynn rygg og jeg blir fort sliten i ryggen. Et langt middagsselskap på rette stoler kan fort bli en lidelse for meg. Jeg er ikke lut når jeg er oppreist, men jeg synker sammen i ryggen hvis jeg blir sittende for lenge på rette stoler og jeg får vondt.

I flinke perioder trener jeg ryggen på helsestudio, men jeg har ikke proritert magen.

Tror du det er magen jeg egentlig burde ha trent for å bedre dette problemet?

Man bør ikke trene ryggen uten å også trene magen.

Skrevet

Man bør ikke trene ryggen uten å også trene magen.

Trodde nesten ikke det var mulig, altsà à trene ryggen uten à trene magen samtidig...?

Gjest Undervektig osv
Skrevet

Trodde nesten ikke det var mulig, altsà à trene ryggen uten à trene magen samtidig...?

Hvorfor trodde du ikke det var mulig?

Jeg bruker den stangen som jeg trekker ned ned bak hodet. Trener vel ikke magen noe spesielt da?

Skrevet

Nei man trener ikke automatisk magen når man trener ryggen.

Skrevet

Hvorfor trodde du ikke det var mulig?

Jeg bruker den stangen som jeg trekker ned ned bak hodet. Trener vel ikke magen noe spesielt da?

Nei, men man bruker likevel magemusklene ved en slik övelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...