Gå til innhold

Blodtrykksfall eller bivirkning? Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Efexor 375 mg, Lamictal 300 mg og Atacand 8 mg.

Sannsynlig pga stress glemte jeg rett og slett å ta dette i går kveld. Det oppleves som veldig ubehagelig. Kan blod trykket ha blitt betydelig lavt pga dette? Er det i så fall farlig? Var akkurat slik da jeg prøvde ut en blodtrykksmedisin (zelosoc), da ble jeg tatt av den med en gang. Men jeg vet jo ikke om det virkelig er blodtrykket som er lavt eller hva det er. Jeg vil bare sove, jeg er betydelig svimmel, og når jeg sover er det som jeg er i et stort søkk og sover tungt. Så tungt at vi sovnet av i morges, heldigvis våknet barna selv (vi sovner sjelden av, 1. gang dette skole året), og det var så vidt jeg klarte å holde meg på beina den lille halv timen..

Er dette farlig, og noe jeg burde fått sjekket hos legen? Jeg brukte en time på å komme meg opp av senga i dag. Eller er det rett og slett bivirkning?

Jeg skjever.

Takk for evt svar som jeg mener hører hjemme her på psykiatri og .ikke åpent.

Kan jeg ta dosen nå, selv om jeg må ta igjen i kveld? Og bør jeg i så fall ta alle medisinene nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest mitt forslag
Skrevet

Ta dosen nå, for dette er nok en form for (abstinens)reaksjon i kroppen din. Jeg vet ikke med de andre tablettene, men efexor har lav halveringstid og går fort ut av kroppen, og jeg ble dårlig om jeg ikke husket å ta den. Du går også på en høy dose. Ikke slik at dette er farlig, men svært ubehagelig.

Dette er nok ikke noe å bekymre seg for, men ta medisinen nå. Så kan du ta i morgen igjen til tilnærmet normal tid. Det er bedre å hoppe over enn å ta dobbelt opp i slike tilfeller.

Ellers kan du kanskje legge det inn på mobilen som alarm i stressende tider. Da glemmer en ikke så lett å ta dosen sin.

Skrevet

Ta dosen nå, for dette er nok en form for (abstinens)reaksjon i kroppen din. Jeg vet ikke med de andre tablettene, men efexor har lav halveringstid og går fort ut av kroppen, og jeg ble dårlig om jeg ikke husket å ta den. Du går også på en høy dose. Ikke slik at dette er farlig, men svært ubehagelig.

Dette er nok ikke noe å bekymre seg for, men ta medisinen nå. Så kan du ta i morgen igjen til tilnærmet normal tid. Det er bedre å hoppe over enn å ta dobbelt opp i slike tilfeller.

Ellers kan du kanskje legge det inn på mobilen som alarm i stressende tider. Da glemmer en ikke så lett å ta dosen sin.

Jeg har glemt de en eller to ganger før, men da sto jeg ikke på så høy dose Efexor, jeg husker ikke om jeg da brukte Lamictal men Atacand brukte jeg, og det gikk helt fint. Jeg har også vært uten de i perioder for å teste ut mht mgrene (derfor jeg bruker dem). Ikke merket noe.

Så sannsynligvis høres dette ut som det du sier da. Men blir det ikke likedan i morgen hvis jeg ikke tar de i kveld? Er på kvelden jeg tar alt.,-

Gjest mitt forslag
Skrevet

Presisering. Ta alle medisinene nå i stedet for i kveld. Ta neste dose til tilnærmet vanlig tid i morgen. Hvis ikke NHD kommer inn og korrigerer, er det det jeg ville gjort.

Ellers spiller det ikke stor rolle akkurat hva det var som skjer i kroppen når den kommer i ulage. Jeg fikk sterke reaksjoner når jeg glemte efexor, men det er selvsagt ikke farlig, og bare å legge bak seg. Ubehagelig og litt skremmende, men kroppen vår tåler litt. Etter en slik opplevelse glemte jeg det ikke like lett igjen for å si det slik. Og det var det jeg valgte å ta med meg etter en slik episode.

Men ta dosen med en gang nå, uten å ta mer i kveld. Tar du for mye i ett døgn blir du enda dårligere.

Dette ordner seg:o)

Skrevet

Presisering. Ta alle medisinene nå i stedet for i kveld. Ta neste dose til tilnærmet vanlig tid i morgen. Hvis ikke NHD kommer inn og korrigerer, er det det jeg ville gjort.

Ellers spiller det ikke stor rolle akkurat hva det var som skjer i kroppen når den kommer i ulage. Jeg fikk sterke reaksjoner når jeg glemte efexor, men det er selvsagt ikke farlig, og bare å legge bak seg. Ubehagelig og litt skremmende, men kroppen vår tåler litt. Etter en slik opplevelse glemte jeg det ikke like lett igjen for å si det slik. Og det var det jeg valgte å ta med meg etter en slik episode.

Men ta dosen med en gang nå, uten å ta mer i kveld. Tar du for mye i ett døgn blir du enda dårligere.

Ok. Da har jeg fått svar på mine oppfølgningspm, så da trenger du ikke svare på det.

Tusen tusen takk for beroligende svar :-)

Gjest mitt forslag
Skrevet

Jeg har glemt de en eller to ganger før, men da sto jeg ikke på så høy dose Efexor, jeg husker ikke om jeg da brukte Lamictal men Atacand brukte jeg, og det gikk helt fint. Jeg har også vært uten de i perioder for å teste ut mht mgrene (derfor jeg bruker dem). Ikke merket noe.

Så sannsynligvis høres dette ut som det du sier da. Men blir det ikke likedan i morgen hvis jeg ikke tar de i kveld? Er på kvelden jeg tar alt.,-

Nå rakk du ikke å lese mitt andre innlegg, men tar du nå vil det sitte i kroppen utover natta selv om du er litt i manko. Ikke verre enn at det går fint.

Som jeg skrev kan du ta dosen i morgen på ettermiddagen kanskje, altså litt tidligere enn du vanligvis bruker. Dagen etter det igjen om kvelden til vanlig tid. Så er du i rute igjen. Det er verre å ta for mye enn for lite.

Skrevet

Nå rakk du ikke å lese mitt andre innlegg, men tar du nå vil det sitte i kroppen utover natta selv om du er litt i manko. Ikke verre enn at det går fint.

Som jeg skrev kan du ta dosen i morgen på ettermiddagen kanskje, altså litt tidligere enn du vanligvis bruker. Dagen etter det igjen om kvelden til vanlig tid. Så er du i rute igjen. Det er verre å ta for mye enn for lite.

:-)

Skrevet

Dersom jeg våkner i natt og har det likedan fordi jeg ikke tar medisinen i kveld (som jeg også gjorde, natt til i dag).. Tror du det går greit om jeg da tar de nå i natt igjen? Hvis ikke blir det jo også 36 timer til neste inntak..men samtidig så blir det jo tull med tids punktene. Jeg har heller ikke lyst til å ha det slik igjen i morgen :-(

ps. Det var nok som du sa - Efexoren sin "skyld". Ble bedre et par timer etter at jeg tok de, men er ikke helt i form nei.

Gjest ikke bra dette
Skrevet

Fy søren for noen medisiner nsri og ssri er. Og så sier man at de ikke er avhengighetsdannende. ???? Abstienene jo rimelig kommer raskt hvis man glemmer å ta og skremmende reaksjoner. Dobbel dose er like ille??? Og enda forherliger leger og psykiatikere denne giften.

Gjest mitt råd
Skrevet

Fy søren for noen medisiner nsri og ssri er. Og så sier man at de ikke er avhengighetsdannende. ???? Abstienene jo rimelig kommer raskt hvis man glemmer å ta og skremmende reaksjoner. Dobbel dose er like ille??? Og enda forherliger leger og psykiatikere denne giften.

Det kan kanksje virke slik. Mange mennesker får god hjelp av disse medisinene. Færre mennesker tar selvmord. Og mange medisiner er slik at en må trappe gradvis opp og ned på de slik at kroppen skal venne seg til dem.

Man kan diskutere ordet "avhengighet" når det gjelder disse medisinene. Man blir avhengig, men ikke på samme måte som når det gjelder andre medisiner en kan ruse seg på. Dette gjelder mange andre medisiner også, for eksempel medisiner mot epilepsi. Og så har de halveringstid ja, og man må ta de regelmessig. I hvert fall de fleste, men det er ikke farlig å glemme av dem, selv om det er ubehagelig. At man ikke skal ta dobbel dose når en er oppe i det som er maks for en sier seg selv. Man trapper jo forsiktig opp, og da blir det heftig å doble dosen i løpet av ett døgn.

Alt i alt er det ikke bra å ha depresjoner og angst heller, og det er bra det finnes medisiner å prøve ut. For de som har for mange bivirkninger i forhold til nytteverdi, er det kanskje best å kutte.

Skrevet

Hvorfor ser du på det som gift? Jeg for min del er glad for at det finnes slike medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...