Gå til innhold

Kan man helgardere seg mot psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Gjest Susuman
Skrevet

Hvis man lever kjempesunt. Trener ofte. har et godt sosialt nettverk. Har en utdannelse hvor en vet kjempemasse om psykiske lidelser, og hvordan man behandler det. Alt ligger til rette for et langt og lykkelig liv. Kan denne personen likevel bli rammet av angst og depresjon eller andre psykiske problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke helgardere seg mot psykiske lidelser. Noen er mer biologiske enn andre, men rent bortsett fra det så forklares ikke psykiske lidelser ene og alene fra enten et biologisk eller psykologisk perspektiv. Det snakkes ofte om en biopsykososial forklaringsmodell. Dette er tilnærmingen som brukes i mange sammenhenger i dag.

Jeg synes selv at jeg lever et relativt sundt, sosialt og interessant liv. Jeg har lang utdannelse og et godt innblikk i mange psykiske lidelser. Det til tross så har jeg en psykisk lidelse som begrenser meg og min livsutforldelse.

Det gjelder vel bare å lære seg å leve med det livet en har og gjøre det beste ut av det :o)

Skrevet

Jeg trodde jeg levde det "perfekte" liv, men jeg ble nå psykisk syk likevel.

Skrevet

Man kan ikke helgardere seg mot psykiske lidelser. Noen er mer biologiske enn andre, men rent bortsett fra det så forklares ikke psykiske lidelser ene og alene fra enten et biologisk eller psykologisk perspektiv. Det snakkes ofte om en biopsykososial forklaringsmodell. Dette er tilnærmingen som brukes i mange sammenhenger i dag.

Jeg synes selv at jeg lever et relativt sundt, sosialt og interessant liv. Jeg har lang utdannelse og et godt innblikk i mange psykiske lidelser. Det til tross så har jeg en psykisk lidelse som begrenser meg og min livsutforldelse.

Det gjelder vel bare å lære seg å leve med det livet en har og gjøre det beste ut av det :o)

Det er et godt svar.. likte spesielt godt det aller siste du skrev. Ikke at jeg synes det er ok at andre ikke har det ok, men de bekrefter at vi ikke er alene om det. Blir litt lettere å akseptere at slik er det bare og det er om å gjøre og gjøre det beste utav det. .

Takk til deg (er ikke tråd starter men "måtte" bare si det) :-)

Skrevet

Depresjon og (evt?) angst som følge av den, er en sykdom som kan ramme absolutt alle..

Skrevet

Det er et godt svar.. likte spesielt godt det aller siste du skrev. Ikke at jeg synes det er ok at andre ikke har det ok, men de bekrefter at vi ikke er alene om det. Blir litt lettere å akseptere at slik er det bare og det er om å gjøre og gjøre det beste utav det. .

Takk til deg (er ikke tråd starter men "måtte" bare si det) :-)

:o)

God kveld fra

Gjest bipolar1inne
Skrevet

Man kan ikke helgardere seg, men man kan forebygge og forhindre sykdom. Alt man gjør av positive tiltak kan hjelpe, men man har selvsagt ingen garantier. Selv statsministeren har jo hatt en "depressiv reaksjon" og folk i den type stillinger må en anta har en relativt robust psyke.

Jeg har bipolar 1 og jeg har de siste årene unngått å bli syk ved å be om medisiner når jeg kjenner noe er på gang. Jeg sørger også for å få sovetabletter dersom jeg får problemer med søvn. Jeg har også bedt om delvis sykmelding i en periode og fikk sykmelding etter fødsel så far kunne bidra den første tida. Jeg holdt på å bli manisk av søvnmangel og fikk også panikkangst-anfall fordi jeg var livredd for å bli manisk og psykotisk. Dette gikk seg til når jeg fikk hjelp. Jeg jobber tilnærmet fullt og fungerer godt til daglig. Har vært alvorlig syk et par ganger og tvangsinnlagt, dessverre så trodde jeg ikke på diagnosen før etter andre sykdomsepisoden. Hadde jeg tatt det på alvor før så hadde jeg nok kun hatt en alvorlig episode bak meg.

Gjest migueline
Skrevet

En person kan ha et langt og lykkelig liv selvom vedkommende blir rammet av depresjon og angst i løpet av livet. Det kan hende hvem som helst å bli rammet av slikt, men de som har de utgangspunktene du beskriver er nok bedre i stand til å kjempe seg tilbake.

Skrevet

Depresjon og (evt?) angst som følge av den, er en sykdom som kan ramme absolutt alle..

Helt enig, tror alle er latente for depresjon/angst. Reaktive depresjoner, og kanskje også reaktive psykoser kan ramme alle.

Endogene depresjoner er vel mer genetisk betinget

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du i tillegg har valgt dine foreldre med omhu, burde dette være mulig.

Gjest faaaffrge
Skrevet

som NHD antyder, kan man ikke helgardere seg mot genetikken

Gjest Susuman
Skrevet

som NHD antyder, kan man ikke helgardere seg mot genetikken

Mener han med andre ord at hvis man har genetikken på sin side så er man helgardert? Handler psykiske problemer bare om dårlige gener?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener han med andre ord at hvis man har genetikken på sin side så er man helgardert? Handler psykiske problemer bare om dårlige gener?

Les det tredje og fjerde ordet i mitt svar og se det i sammenheng med ditt startinnlegg.

Gjest Jolly good
Skrevet

Du er ikke helgardert mot å oppleve ekstreme hendelser som kan føre til psykiske problemer.

Skrevet

Det at foreldrene spiller en rolle i forhold til psykisk sykdom betyr ikke bare at genetikken spiller en rolle. Foreldrenes evne til å være gode omsorgspersoner spiller også inn. Det er sikkert gjort tvillingstudier som sier noe om sannsyligheten for å bli frisk/psyk ut fra like gener og ulike oppvekstforhold.

Skrevet

Synes du har utelatt en viktig detalj: omgivelsene. Du kan styre ditt liv i stor grad, men du kan ikke styre andre mennesker og hendelser som kan ha stor (negativ) innvirkning på ditt liv og din psyke.

Gjest det går an
Skrevet

Synes du har utelatt en viktig detalj: omgivelsene. Du kan styre ditt liv i stor grad, men du kan ikke styre andre mennesker og hendelser som kan ha stor (negativ) innvirkning på ditt liv og din psyke.

Man kan ikke alltid styre omgivelsene, og ingen har garanti mot at livet ikke vil gå på skinner. Men man kan styre i stor grad de tilbøyelighetene og reaksjonsmønstrene en har til å møte det som skjer med en. Noen blir slått helt ut av en kreftdiagnose eller en voldtekt. Andre tåler det og tar det på en helt annen måte. Noen lærer slike sunne mønstre tidlig, andre av oss gir ikke helt opp tanken på at det går an å etablere nye mønstre til å takle livets krav på en mer konstruktiv måte og ikke bli psykisk syk av det.

Gabriel Garcia Marques har et ordtak som gir meg mye. "Et liv er ikke det som har hendt med et menneske, men hva en husker og hvordan en husker det."

Hjernen er veldig plastisk, og den skiller ikke på ekte og uekte minner. Det ligger enorme muligheter i det faktum, men noen av oss trenger hjelp slik at det åpner seg en forståelse for dette.

Jeg hadde ptsd av kronisk type som diagnose. Jeg har det ikke lenger. Jeg har gitt slipp, omdefinert, laget nye minner, redigert og filtrert det jeg opplevde som virkelighet. Marerittene er mer eller mindre borte. Jeg fungerer og har fungert over lang tid.

Skrevet

Det gir et godt utgangspunkt.

Men _alle_ kan møte problemer og omstendigheter som blir noen nummer for store. Alle har en akilleshel.

mvh

Gjest beatrica
Skrevet

Man kan ikke alltid styre omgivelsene, og ingen har garanti mot at livet ikke vil gå på skinner. Men man kan styre i stor grad de tilbøyelighetene og reaksjonsmønstrene en har til å møte det som skjer med en. Noen blir slått helt ut av en kreftdiagnose eller en voldtekt. Andre tåler det og tar det på en helt annen måte. Noen lærer slike sunne mønstre tidlig, andre av oss gir ikke helt opp tanken på at det går an å etablere nye mønstre til å takle livets krav på en mer konstruktiv måte og ikke bli psykisk syk av det.

Gabriel Garcia Marques har et ordtak som gir meg mye. "Et liv er ikke det som har hendt med et menneske, men hva en husker og hvordan en husker det."

Hjernen er veldig plastisk, og den skiller ikke på ekte og uekte minner. Det ligger enorme muligheter i det faktum, men noen av oss trenger hjelp slik at det åpner seg en forståelse for dette.

Jeg hadde ptsd av kronisk type som diagnose. Jeg har det ikke lenger. Jeg har gitt slipp, omdefinert, laget nye minner, redigert og filtrert det jeg opplevde som virkelighet. Marerittene er mer eller mindre borte. Jeg fungerer og har fungert over lang tid.

Men så igjen er det foreldrene da..Hvis man blir psyk pga omsorgsvikt, overgrep, mobbing osv i barndommen og dermed ikke lærer slike positive reaksjonsmønstre slik du snakker om?

Det er mange som pga oppvekst har diagnoser fra før, for så å oppleve nye overgrep..så de får ptsd i tillegg til den primære problematikken. Så blir det en vond spiral. Det er ikke lett å takle en voldtekt hvis man allerede fra før sliter psykisk..

En annen ting er det å være villig og innstilt til å gå i terapi for å lære seg bedre reaksjonsmønstre..

Skrevet

Det er en grov overforenkling å hevde at det som hender oss i livet ikke spiller noen rolle så lenge man bare vet å ta det på riktig måte.

Så enkelt er det ikke selv om det selvsagt finnes ting som er mer hensiktsmessig enn andre.

Alle kan bli satt i en situasjon der man mister kontroll og ikke fullt ut klarer å gjennvinne den.

---

Flott at du har blitt kvitt din PTSD.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...