Gå til innhold

Kan man helgardere seg mot psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Ingen er garantert å ikke få psykiske problemer.

Videoannonse
Annonse
Gjest beatrica
Skrevet

Det er en grov overforenkling å hevde at det som hender oss i livet ikke spiller noen rolle så lenge man bare vet å ta det på riktig måte.

Så enkelt er det ikke selv om det selvsagt finnes ting som er mer hensiktsmessig enn andre.

Alle kan bli satt i en situasjon der man mister kontroll og ikke fullt ut klarer å gjennvinne den.

---

Flott at du har blitt kvitt din PTSD.

mvh

Enig med PieLill. Jeg tenker feks på alle de som er vokst opp i hjem med forsømmelse, omsorgsvikt, overgrep, alkoholisme, osv..Jeg tenker også på alle de som blir mobbet fra barnsben av. Det er noe som heter vranglære, og mange barn lærer aldri å takle ting på en positiv måte, fordi de blir nedbrutt før de får muligheten til å lære dette. Å feks få ptsd i voksen alder når en fra før er velfungerende er en HELT annen ting enn å vokse opp i forhold som gjør at man som menneske blir krenket og nedbrutt allerede fra begynnelsen av.

Skrevet

Enig med PieLill. Jeg tenker feks på alle de som er vokst opp i hjem med forsømmelse, omsorgsvikt, overgrep, alkoholisme, osv..Jeg tenker også på alle de som blir mobbet fra barnsben av. Det er noe som heter vranglære, og mange barn lærer aldri å takle ting på en positiv måte, fordi de blir nedbrutt før de får muligheten til å lære dette. Å feks få ptsd i voksen alder når en fra før er velfungerende er en HELT annen ting enn å vokse opp i forhold som gjør at man som menneske blir krenket og nedbrutt allerede fra begynnelsen av.

De som har det beste utgangspunktet både genetisk og i forhold til oppvekst, kan også møte problemer som blir noen nummer for store.

Ingen er fullstendig usårbare.

mvh

Gjest beatrica
Skrevet

De som har det beste utgangspunktet både genetisk og i forhold til oppvekst, kan også møte problemer som blir noen nummer for store.

Ingen er fullstendig usårbare.

mvh

Det er klart, men som regel så stiller man sterkere hvis man fra før er frisk og ikke psyk.

Skrevet

Det er klart, men som regel så stiller man sterkere hvis man fra før er frisk og ikke psyk.

Det har du helt rett i.

mvh

Gjest det går an
Skrevet

Det er en grov overforenkling å hevde at det som hender oss i livet ikke spiller noen rolle så lenge man bare vet å ta det på riktig måte.

Så enkelt er det ikke selv om det selvsagt finnes ting som er mer hensiktsmessig enn andre.

Alle kan bli satt i en situasjon der man mister kontroll og ikke fullt ut klarer å gjennvinne den.

---

Flott at du har blitt kvitt din PTSD.

mvh

Jeg kan ikke se at jeg i mitt innlegg har overforenklet det på den måten du henspiller mot.

Gjest det går an
Skrevet

Men så igjen er det foreldrene da..Hvis man blir psyk pga omsorgsvikt, overgrep, mobbing osv i barndommen og dermed ikke lærer slike positive reaksjonsmønstre slik du snakker om?

Det er mange som pga oppvekst har diagnoser fra før, for så å oppleve nye overgrep..så de får ptsd i tillegg til den primære problematikken. Så blir det en vond spiral. Det er ikke lett å takle en voldtekt hvis man allerede fra før sliter psykisk..

En annen ting er det å være villig og innstilt til å gå i terapi for å lære seg bedre reaksjonsmønstre..

Leser du innlegget mitt ser du at jeg definerer meg i den gruppen som ikke lært disse mønstrene i barndommen. Og det har ikke vært en lett vei å forandre på dette. Jeg sier bare at det finnes muligher til å lære å ta ting på en annen måte, også for de som er sårbare fra et genetisk synspunkt, og ikke minst har hatt en hard oppvekst.

Skrevet

Man kan ikke alltid styre omgivelsene, og ingen har garanti mot at livet ikke vil gå på skinner. Men man kan styre i stor grad de tilbøyelighetene og reaksjonsmønstrene en har til å møte det som skjer med en. Noen blir slått helt ut av en kreftdiagnose eller en voldtekt. Andre tåler det og tar det på en helt annen måte. Noen lærer slike sunne mønstre tidlig, andre av oss gir ikke helt opp tanken på at det går an å etablere nye mønstre til å takle livets krav på en mer konstruktiv måte og ikke bli psykisk syk av det.

Gabriel Garcia Marques har et ordtak som gir meg mye. "Et liv er ikke det som har hendt med et menneske, men hva en husker og hvordan en husker det."

Hjernen er veldig plastisk, og den skiller ikke på ekte og uekte minner. Det ligger enorme muligheter i det faktum, men noen av oss trenger hjelp slik at det åpner seg en forståelse for dette.

Jeg hadde ptsd av kronisk type som diagnose. Jeg har det ikke lenger. Jeg har gitt slipp, omdefinert, laget nye minner, redigert og filtrert det jeg opplevde som virkelighet. Marerittene er mer eller mindre borte. Jeg fungerer og har fungert over lang tid.

Det er fantastisk flott å lese at du kan si at ptsd er et tilbakelagt stadium i ditt liv!

Men: spørsmålet som ble stilt av trådstarter var: kan man helgardere seg mot psykiske problemer? Svaret mitt er fortsatt nei... psykiske problemer kan en ikke helgardere seg imot, men noen av oss - som du - klarer å komme seg ut av sine psykiske problemer "bedre" enn andre. (Jeg for min del har ikke kommet dit enda...)

Gjest det går an
Skrevet

Synes du har utelatt en viktig detalj: omgivelsene. Du kan styre ditt liv i stor grad, men du kan ikke styre andre mennesker og hendelser som kan ha stor (negativ) innvirkning på ditt liv og din psyke.

''Synes du har utelatt en viktig detalj: omgivelsene. Du kan styre ditt liv i stor grad, men du kan ikke styre andre mennesker og hendelser som kan ha stor (negativ) innvirkning på ditt liv og din psyke.''

Som svar på spørsmålet til trådstarter er jeg helt enig med deg. Og mitt svar var heller ikke direkte til han, men en kommentar etter ditt innlegg. Ingen kan garantere seg mot psykiske problemer uansett genetiske disposisjoner eller omgivelser en vokser opp i. Og noen er mer sårbare fra naturens side, noen får dårlige vekstvilkår av ting i oppveksten. Men det er derfor interessant å se at noen tåler mer enn andre likevel, og noen klarer å lære seg å tåle mer med god hjelp. Jeg tror at vi alle har mye å hente, og at vi har et større utviklingspotensiale enn vi kanskje frykter selv etter å kanskje ha stått i stampe over lengre tid.

Jeg oppfyller nok ikke kriterier for ptsd lenger, og takk og lov for det. Det betyr ikke at livet er en dans på roser, men jeg er ikke et plaget vesen lengre. Det har vært en hard kamp, og det er en fryktelig lidelse. Og jeg vet at vi som har hatt denne lidelsen kan ha en sårbarhet for nye traumer, og det merker jeg. Likevel har jeg opplevd i det siste (etter store belastninger) at jeg med hjelp fra terapi har lært meg teknikker som gjør at jeg klarer å legge ting bak meg på en annen måte. Og jeg tror at jeg får noen tunge stunder igjen, men at jeg har noen redskap nå som vil hjelpe meg til å håndtere det bedre enn jeg gjorde før. Ikke perfekt, men mye bedre.

Så nicket mitt var ikke et svar til trådstarter, men mer en kommentar knyttet opp mot den siste setningen din. Nei, man kan ikke styre andre mennesker, heller ikke hendelser, men jeg tror en kan styre hvor stor påvirkningsplass det trenger å få i livet. Ikke styre det slik at alt blir bra. Og selvsagt er det normalt å reagere på store påkjenninger. Livet er tøft. Men man er ikke et offer helt uten påvirkningsmuligheter på hvordan en kan håndtere det som kommer i ens vei, og det er mitt poeng.

Jeg håper du får det bedre også. Jeg har prøvd mye terapi, men den terapien som har hjulpet har vært den som har tatt utgangspunkt i nuet og gitt meg teknikker til å gå videre.

Gjest det går an
Skrevet

Det er fantastisk flott å lese at du kan si at ptsd er et tilbakelagt stadium i ditt liv!

Men: spørsmålet som ble stilt av trådstarter var: kan man helgardere seg mot psykiske problemer? Svaret mitt er fortsatt nei... psykiske problemer kan en ikke helgardere seg imot, men noen av oss - som du - klarer å komme seg ut av sine psykiske problemer "bedre" enn andre. (Jeg for min del har ikke kommet dit enda...)

Innlegget mitt ble lagt under ditt gamle ved en feiltagelse..

Gjest Susuman
Skrevet

Synes du har utelatt en viktig detalj: omgivelsene. Du kan styre ditt liv i stor grad, men du kan ikke styre andre mennesker og hendelser som kan ha stor (negativ) innvirkning på ditt liv og din psyke.

er delvis enig. Ved å bli bedre kjent med sitt eget reaksjonsmønster kan man prøve å styre unna mennesker som ikke vil en noe godt. Da tenker jeg på de man møter i voksen alder. Har hatt en tilbøyelighet til å tiltrekke meg usympatiske mennesker i håp om at jeg kan endre dem og få anerkjennelse fra dem. Nå forsøker jeg å styre unna med en gang og ikke la dem provosere meg.

Jeg har lært mye om meg selv og mine reaksjonsmønstre i voksen alder.Har også blitt flinkere til å si fra, dersom noen krenker meg. Men jeg sliter fortsatt med utrygghet og angst i forhold til blant annet autoritetspersoner. Vet ikke hva som skal til for at den utryggheten skal forsvinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...