Gå til innhold

J31 og andre om du orker

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvilter.

Trenger litt råd. Vet jo at du har mye erfaring på dette området. Når det er personer som egentlig ikke er bra for en og en bør holde seg unna.

Men samtidig har de en slags makt over en som gjør at en lett blir dratt tilbake i relasjonen. At egentlig mot bedre vitende tror at nå har personen endret seg. Men så blir en skuffet gang etter gant.

Jeg føler jeg må bestemme meg og ikke ha kontakt med personen fordi jeg klarer ikke sette grenser. Men så sliter jeg jo med å også faktisk være konsekvent og bryte helt med personen for er jo veldig glad i vedkommende.

Personen er også glad i meg og omtenksom og snill. Men har også en annen side som jeg ikke burde oppleve og som er totalt galt. Men så er det som om personen har en slags makt over meg som gjør at jeg stadig også trekkes mot det. Jeg er ikke sterk nok til å klare å sette grenser for dette mennesket. En mulighet ville jo være å ha kontakt men å sette tydelig grenser for hva som er akseptabelt og for hva som ikke er det. Men det klarer jeg ikke. Så ender alltid dårlig. Og når jeg ikke svarer på sms etc så føler jeg meg slem.

Du har jo klart å bli kvitt en lignende person og lurer på om du har noen råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342127-j31-og-andre-om-du-orker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke sove, så jeg fant ut jeg skulle svare deg nå i stedet for i morgen :-)

Jeg forstår at det er vanskelig for deg å bryte denne onde sirkelen (som jeg velger å kalle det).

Det jeg vil råde deg til, er å bryte kontakten _helt_ dersom dere ikke har barn. Hvis ikke er det alltid en fare for å gå i "fella" på nytt. Spesielt første tiden.

Du må være betydelig streng med deg selv og si til deg selv at du IKKE skal la denne personen få ødelegge livet ditt mer. Du må for all del ikke fokusere på de gode sidene hans når samvittigheten din melder seg.

Det blir muligens tøft for deg første tiden, hvordan er nettverket ditt, har du noen du kan støtte deg til og som holder deg igjen?

du har innsett at dette ikke er bra for deg. Tenk på det og begynn heller å bygge opp selvtilliten din, bruk energien din til å skaffe deg et nytt og bedre liv.

Det er ikke så godt å si hvorfor noen av oss søker tilbake til slike. Selvtillit. Avhengighet. Kanskje er det også noe du burde få profesjonell hjelp til. Det kjenner du best på selv.

Men for all del, IKKE gå inn i noen avtale med han og prøve på nytt ved å sette foten ned. Som du også sier selv - du mislykkes. Dessuten er jo dette en adferd fra hans side som neppe vil endre seg. Sannsynligvis en stund. Helt til neste episode.

Jo lenger tid det går før du gjør alvor utav dette - jo verre blir det. Desverre. Er dette en du kunne tenke deg å stifte familie med, utsette dine egne barn for?

Du er dessuten ikke slem når du bl.a ikke svarer på sms. Men jeg forstår tanke gangen din.

Hold fokuset på at du skal se fremover og ikke bakover. Vær sterk og modig når fristelsen for å gå tilbake er stor. La det være fokuset ditt. Ikke synes synd på han. Han klarer seg.

kort sagt: Vær knall hard med deg selv. Bare slik kan du bryte denne onde sirkelen.

Ps. En ting du kan gjøre for deg selv er å kjøpe deg en kladdebok og skrive ned hvordan hverdagen din med han har vært, og som du kan gå tilbake til og lese når fristelsen om å prøve på nytt melder seg. Vær da _helt_ ærlig med deg selv. Min erfaring er nemlig at det er lett å glemme det negative.

Bare spør om du lurer på noe mer, så vil jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...