Gå til innhold

hvorfor vil ikke psykologen gi dobbelttime?

Anbefalte innlegg

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Jobber på en psykiatrisk bolig. En av beboerene går til en psykolog to ganger i uken, men har store vansker med å åpne seg. Når hun først begynner å kjenne på noen følelser, så må hun avslutte. Hun er veldig fortvilet over det at hun ikke klarer å komme til kjernen av problemet.

Er det en grunn til at behandlere ikke ønsker å gi dobbelttime til klienter? Er det faglig uforsvarlig å gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Gjest slik var det for meg
Skrevet

Begge mine tidligere psykiatere gav med dobbelttimer, fordi jeg "var i gang" når enkelttimen nesten var over. Ikke fordi jeg ikke ville åpne meg, men det var da det begynte å skje noe.

Men det spørs hvilken terapi en bedriver. Dette var psykodynamisk terapi. Driver en med annen type terapi, eksempelvis kognitiv, er det ikke det samme poenget å komme i gang følelsemessig vil jeg tro. All terapi er ikke knyttet opp til følelser i like stor grad.

Skrevet

Mener å huske at nhd har skrevet at det er fordi det ikke har noen nytteverdi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen faglig grunn for å tro at en trenger en times oppvarming for å komme i gang. Det er opp til pasienten å forberede seg på en slik måte at en kan snakke om det som er viktig i den tiden som er satt opp til dette.

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Det er ingen faglig grunn for å tro at en trenger en times oppvarming for å komme i gang. Det er opp til pasienten å forberede seg på en slik måte at en kan snakke om det som er viktig i den tiden som er satt opp til dette.

om pasienten ikke klarer det da, bør hun heller slutte? Folk er forskjellige, noen bruker lengre tid på å åpne seg. Hadde vært interesant å vite om det hadde vært fruktbart for noen pasienter med en dobbeltime istedenfor to ganger i uka.

Skrevet

om pasienten ikke klarer det da, bør hun heller slutte? Folk er forskjellige, noen bruker lengre tid på å åpne seg. Hadde vært interesant å vite om det hadde vært fruktbart for noen pasienter med en dobbeltime istedenfor to ganger i uka.

Om pasienten ikke snakker/åpner seg etter en tid / x antall timer, så er det vel snakk om avslutning og at pasienten ikke kan nyttigjøre seg terapi.

Min forståelse (håper på korreksjon om jeg er på bærtur her)....

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Om pasienten ikke snakker/åpner seg etter en tid / x antall timer, så er det vel snakk om avslutning og at pasienten ikke kan nyttigjøre seg terapi.

Min forståelse (håper på korreksjon om jeg er på bærtur her)....

Hun prater mye, men klarer ikke å komme til bunnen av det som er viktig for henne. Psykologen kan som sagt se det anderledes, men pasienter føler at hun sitter fast.

Skrevet

Hun prater mye, men klarer ikke å komme til bunnen av det som er viktig for henne. Psykologen kan som sagt se det anderledes, men pasienter føler at hun sitter fast.

Kanskje hun kan ha nytte av å skrive ned stikkord med det hun vil ta opp og ta med seg til psykologen?

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Kanskje hun kan ha nytte av å skrive ned stikkord med det hun vil ta opp og ta med seg til psykologen?

jeg har antydet at hun kanskje burde prøve en annen terapiform, som feks kunsterapi. Kanskje kan det være lurt å skrive ned følelser også. Jeg merker at jeg blir litt provosert over svaret til NHD. Hvis det bare var så enkelt å skulle åpne seg i terapi, ja så hadde hun sikkert ikke trengt så mye terapi heller. Det er jo en grunn til at man oppsøker psykolog. hvis ingenting fungerer så kanskje det er best å bytte terapeut. kjemien må jo passe.

Skrevet

jeg har antydet at hun kanskje burde prøve en annen terapiform, som feks kunsterapi. Kanskje kan det være lurt å skrive ned følelser også. Jeg merker at jeg blir litt provosert over svaret til NHD. Hvis det bare var så enkelt å skulle åpne seg i terapi, ja så hadde hun sikkert ikke trengt så mye terapi heller. Det er jo en grunn til at man oppsøker psykolog. hvis ingenting fungerer så kanskje det er best å bytte terapeut. kjemien må jo passe.

Jeg har i grunnen ikke så mye peiling på det selv, men slik du beskriver det kan det være kjemien ikke stemmer. Sier hun noe om dette selv, til deg? Hvor lenge har hun gått til denne psykologen?

Jeg skjønner at du blir provosert over svaret til nhd. Han får det til å høres enkelt ut. Og jeg skal ikke snakke for andre, for det vet jeg for lite om. Men jeg vil forsvare svaret hans også, for jeg tenker slik, at hvis vi skulle brukt en time på oppvarming, ville færre fått kommet til i et allerede trangt apparat.. Jeg ser det også slik at det er vår/pasientens oppgave å bringe på bane det vi kommer for. Det innebærer at vi må forberede oss. F.eks skrive opp stikkord. Jeg gjorde det, for jeg kunne f.eks lett få jernteppe fordi jeg syntes det var vanskelig osv. Så for min del handlet det om å hoppe i det, og ikke krype. Hvis ikke var poenget borte for min del. Og det var om å gjøre å utnytte hver time så godt jeg kunne. Slik kom jeg også langt.

Men som sagt, jeg vet ikke hvordan andre har det. Så dette er min erfaring..

Skrevet

Kan være at noen trenger dobbelttimer,folk er jo ulike der.

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Jeg har i grunnen ikke så mye peiling på det selv, men slik du beskriver det kan det være kjemien ikke stemmer. Sier hun noe om dette selv, til deg? Hvor lenge har hun gått til denne psykologen?

Jeg skjønner at du blir provosert over svaret til nhd. Han får det til å høres enkelt ut. Og jeg skal ikke snakke for andre, for det vet jeg for lite om. Men jeg vil forsvare svaret hans også, for jeg tenker slik, at hvis vi skulle brukt en time på oppvarming, ville færre fått kommet til i et allerede trangt apparat.. Jeg ser det også slik at det er vår/pasientens oppgave å bringe på bane det vi kommer for. Det innebærer at vi må forberede oss. F.eks skrive opp stikkord. Jeg gjorde det, for jeg kunne f.eks lett få jernteppe fordi jeg syntes det var vanskelig osv. Så for min del handlet det om å hoppe i det, og ikke krype. Hvis ikke var poenget borte for min del. Og det var om å gjøre å utnytte hver time så godt jeg kunne. Slik kom jeg også langt.

Men som sagt, jeg vet ikke hvordan andre har det. Så dette er min erfaring..

Men saken er at hun går to ganger i uka til denne psykologen. Om det hadde passet med en dobbelttime på tirsdag istedenfor timen på torsdag, så hvorfor ikke? Det forutsetter at terapeuten har kapasietet. Og hvis det hadde fungert for denne dama, hva er problemet med det da?

Har selv tidligere gått til psykolog hatt problemer med å komme inn på det vanskelige. Følte at jeg bare pratet meg bort, og klarte ikke å komme meg inn igjen før det var fem minutter igjen. Så jeg ble veldig oppgitt.Nå går jeg til psykomotorisk fysioterapeut og føler at det fungerer bedre for meg.

Gjest Miljøterapeut
Skrevet

Kan være at noen trenger dobbelttimer,folk er jo ulike der.

ja ikke sant! Hvorfor skal man sette en standard på sånt?

Skrevet

Men saken er at hun går to ganger i uka til denne psykologen. Om det hadde passet med en dobbelttime på tirsdag istedenfor timen på torsdag, så hvorfor ikke? Det forutsetter at terapeuten har kapasietet. Og hvis det hadde fungert for denne dama, hva er problemet med det da?

Har selv tidligere gått til psykolog hatt problemer med å komme inn på det vanskelige. Følte at jeg bare pratet meg bort, og klarte ikke å komme meg inn igjen før det var fem minutter igjen. Så jeg ble veldig oppgitt.Nå går jeg til psykomotorisk fysioterapeut og føler at det fungerer bedre for meg.

Godt spørsmål..

Skrevet

Om tjenestemottaker føler et behov for en dobbel time så får tjenestemottaker, eller tjenesteytere som jobber med tjenestemottaker, gi beskjed om dette.

Skrevet

ja ikke sant! Hvorfor skal man sette en standard på sånt?

Det er ikke godt å si. Jeg har gått til psykolog tidligere,noen ganger synes jeg det var for lite med en time,hadde da en psykolog jeg likte godt. En annen psykolog avsluttet timene veldig kjapt,før det hadde gått 45 min,kunne være over etter 20 min,den psykologen likte jeg ikke. Ei veninne hadde en psykolog som brukte over to timer,det ble for lenge for hennes del. Synes de burde justere timene etter behov,ikke kjøre sitt eget løp,er jo pasienten det gjelder.

Gjest beatrica
Skrevet

Jeg er enig med NHD, jeg tror ikke en dobbelttime er løsningen. Det er bedre å jobbe for å klare å åpne seg tidligere i timen. Dette kan jo pasienten jobbe med sammen med terapeuten og det kan være en god øvelse for pasienten.

Gjest beatrica
Skrevet

Det å nærme seg kjernen av det som er vanskelig tar ofte tid i terapi, og en må ofte bruke måneder/år på å komme så langt. Jeg mener også at det ofte ikke er terapeutisk forsvarlig å åpne så mye opp for tidlig at pasienten evt ikke tåler det. Det må bli en gradvis prosess, avhengig av problematikken til pasienten.

Gjest beatrica
Skrevet

Det er nå slik virkeligheten en gang er, at livet består av muligheter og begrensninger. Dette må man lære å leve med, og så må man lære å bruke de muligheten som tross alt finnes. Det er derfor jeg mener dette kan være en god øvelse for pasienten. Det å sette opp et mål at pasienten skal klare å gradvis åpne seg mer og mer er en god øvelse også i tillit og en reise i å bli bedre kjent med seg selv. Jeg tror det lett kan bli stagnerende å tilpasse timene til pasienten, fordi det da blir lettere å bli værende i det vanskelige. Grenser er viktig for å komme videre.

Gjest beatrica
Skrevet

Det kan jo være at terapeuten har en tanke bak dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...