Gå til innhold

NHD: Wellbutrin og alkohol

Gjest et spørsmål på en lørdag

Anbefalte innlegg

Gjest et spørsmål på en lørdag
Skrevet

Kan man drikke alkohol når man står på Wellbutrin?

Videoannonse
Annonse
Gjest men hva vet jeg
Skrevet

Jeg har aldri kombinert Wellbutrin og alkohol (er så og si avholds :-) så jeg kan ikke gi deg noe annet svar enn det jeg fant i felleskatalogen:

"Inntak av Wellbutrin Retard sammen med mat og drikke.

Noen personer blir mer sensitiv for alkohol når de tar Wellbutrin Retard, og legen din kan fraråde deg å drikke alkohol (øl, vin eller sprit) eller være måteholden med alkohol, når du bruker Wellbutrin Retard. Hvis du derimot for tiden har et stort inntak av alkohol, skal du ikke slutte brått, da dette kan være risikabelt.

Snakk med legen din om inntak av alkohol før du begynner å bruke Wellbutrin Retard."

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kopierer et tidligere svar om antidepressiva og alkohol:

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...