Gå til innhold

å skrive rett - norges vanskeligste ord

Anbefalte innlegg

Gjest liker språk
Skrevet

Dette er visstnok norges vanskeligste ord. Jeg har heldigvis ikke de ordene høyt på lista mi, men skriver nok nye annet feil. Men jeg ser av og til at gode skrivere skriver dessverre med en s. Nesten litt rart at akkurat dette ordet er det som troner høyest.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/091016/her-er-norges-vanskeligste-ord

Ellers kommer interessert, interessant høyt på lista

Er det noen som har en god link til en lettfattelig ordbok på nett neste gang jeg er usikker på et ord?

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

19

• morsan

6

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Gjest bokmålsordboka
Skrevet

''Er det noen som har en god link til en lettfattelig ordbok på nett neste gang jeg er usikker på et ord?''

Ja. Den de henviser til i artikkelen. Bokmålsordboka. Du finner den lett ved å søke (eller her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)

Gjest liker språk
Skrevet

''Er det noen som har en god link til en lettfattelig ordbok på nett neste gang jeg er usikker på et ord?''

Ja. Den de henviser til i artikkelen. Bokmålsordboka. Du finner den lett ved å søke (eller her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)

Leste ikke så nøye som jeg burde gjort. Den er sikkert grei og legges herved under favoritter:o)

Skrevet

God artikkel :)

Jeg forundres også over hvor dårlig det står til med rettskrivingen hos det norske folket. Samtidig er det kanskje ikke så rart, når man ser hvor liten vekt det blir tillagt i skolen...

Jeg synes bokmålsordboka er god å bruke på nettet om jeg lurer på hvordan et ord skrives.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ferdes regelmessig på to fora. Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg ferdes regelmessig på to fora. Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.

Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre. Og de som har ganske lav intelligens tror jeg ikke gidder søke opplysninger om egen helsesituasjon, noe som jo er grunnen til at de fleste blir kjent med DOL.

Gjest Nickname is reserved by another user
Skrevet

Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre. Og de som har ganske lav intelligens tror jeg ikke gidder søke opplysninger om egen helsesituasjon, noe som jo er grunnen til at de fleste blir kjent med DOL.

Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for det andre forumet?

Skrevet

Jeg tror ikke det nødvendigvis er en sammenheng mellom rettskrivningsferdigheter og intelligens. Vi som er døve sliter f.eks. som regel med rettskrivingen, nettopp fordi norsk er et språk som i praksis er utilgjengelig for oss. Skjønner at du nå snakker om mennesker med norsk som førstespråk, men det er litt "farlig" i blande intelligens og rettskriving. Da blir f.eks. både norske døve og dyslektikere lett stigmatisert. Jeg har en i familien som verken er dyslektiker eller døv og som ikke har spesielt god rettskriving, men det er absolutt ikke noe feil med hodet hans ;)

Skrevet

God artikkel :)

Jeg forundres også over hvor dårlig det står til med rettskrivingen hos det norske folket. Samtidig er det kanskje ikke så rart, når man ser hvor liten vekt det blir tillagt i skolen...

Jeg synes bokmålsordboka er god å bruke på nettet om jeg lurer på hvordan et ord skrives.

Forskjellen på skolen før og nå er at før sto rettskrivingen i fokus når elevene begynte å skrive. Man ble rettet på og rettet på. De som kjapt tilegna seg rettskrivingsreglene, fikk tidlig fokus på innholdet i det de skrev og ble gode skrivere. De som virkelig slet med rettskrivingen og fikk masse røde avkrysninger hele tiden, mista lysten på å skrive og innholdet i tekstene ble deretter...

Idag er det skrivegleden som står i fokus og lærere er redde for å rette for mye på elevene.

Etter min mening må lærere se an hver enkelt elev. Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....

Skrevet

Forskjellen på skolen før og nå er at før sto rettskrivingen i fokus når elevene begynte å skrive. Man ble rettet på og rettet på. De som kjapt tilegna seg rettskrivingsreglene, fikk tidlig fokus på innholdet i det de skrev og ble gode skrivere. De som virkelig slet med rettskrivingen og fikk masse røde avkrysninger hele tiden, mista lysten på å skrive og innholdet i tekstene ble deretter...

Idag er det skrivegleden som står i fokus og lærere er redde for å rette for mye på elevene.

Etter min mening må lærere se an hver enkelt elev. Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....

''De som virkelig slet med rettskrivingen og fikk masse røde avkrysninger hele tiden, mista lysten på å skrive og innholdet i tekstene ble deretter...''

Snuppa her er ganske flink, men noen skrivefeil har hun jo, hun går jo bare i 4. klasse. Jeg spurte henne rett og slett til slutt om hun syntes det var greit at jeg rettet på henne når jeg så hun skrev feil og fikk til svar at det var greit så lenge jeg sa det på en fin måte. :o)

Skrevet

''Jeg ferdes regelmessig på to fora. Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.''

Dolere er jo bedre på alt - visste du ikke det, altså? ;-)

Gjest Niccola
Skrevet

Det er dårlige tider - eller skal vi heller si gode? - for oss som er godt over middels interessert(!) i språk.

;o)

Gjest Niccola
Skrevet

''Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....''

Dette kan muligens by på store utfordringer i praksis, siden elevene fort legger merke til hvem som får "skli igjennom" tross massevis av feil, mens andre blir rettet på.

Jeg husker jeg ikke forsto hvorfor en av klassens svakere elever på barneskolen fikk sitte med fasiten i mattetimene, mens vi andre måtte regne på egen hånd. For meg var dette blodig urettferdig på den tida.

Gjest neiognei2
Skrevet

''Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre.''

Har det?

Nei, jeg tror ikke det. Kjenner flere professorer med dysleksi...

Skrevet

Jeg har enkelte ord jeg aldri klarer å være trygg på skrivemåten til, dessverre er et av dem. Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.

Skrevet

Jeg har enkelte ord jeg aldri klarer å være trygg på skrivemåten til, dessverre er et av dem. Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.

''Jeg har enkelte ord jeg aldri klarer å være trygg på skrivemåten til, dessverre er et av dem. Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.''

Jeg bruker ofte google til slike ting, om jeg får 2314 treff på den ene skrivemåten og 942.756 på den andre er den andre med stor sannsynlighet den riktige. :o)

Skrevet

''Jeg har enkelte ord jeg aldri klarer å være trygg på skrivemåten til, dessverre er et av dem. Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.''

Jeg bruker ofte google til slike ting, om jeg får 2314 treff på den ene skrivemåten og 942.756 på den andre er den andre med stor sannsynlighet den riktige. :o)

Den metoden bruker jeg også :-)

Skrevet

''Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre.''

Tull!

Skrevet

''De som virkelig slet med rettskrivingen og fikk masse røde avkrysninger hele tiden, mista lysten på å skrive og innholdet i tekstene ble deretter...''

Snuppa her er ganske flink, men noen skrivefeil har hun jo, hun går jo bare i 4. klasse. Jeg spurte henne rett og slett til slutt om hun syntes det var greit at jeg rettet på henne når jeg så hun skrev feil og fikk til svar at det var greit så lenge jeg sa det på en fin måte. :o)

Smart unge :)

Det er viktig å finne balansegangen der, ja ;)

Skrevet

''Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....''

Dette kan muligens by på store utfordringer i praksis, siden elevene fort legger merke til hvem som får "skli igjennom" tross massevis av feil, mens andre blir rettet på.

Jeg husker jeg ikke forsto hvorfor en av klassens svakere elever på barneskolen fikk sitte med fasiten i mattetimene, mens vi andre måtte regne på egen hånd. For meg var dette blodig urettferdig på den tida.

Der har det skjedd store endringer de siste tyve årene. Vi var veldig opptatt av at alt skulle være likt. Dagens barn er vant til at alle har ulike behov og aksepterer mye lettere ulikheter uten å stille spørsmål ved det. Det er iallefall min erfaring som lærer i skolen selv. Jeg tror rett og slett ikke dette skaper problemer i dagens skole og det er jo flott :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...