Gå til innhold

å skrive rett - norges vanskeligste ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tilfelle - at det i en klasse kan gis 7-8 ulike lekseplaner? Dette var jeg ikke klar over.

Du skriver at ting må være likt i søskenflokken, men her blir jo forkjellene veldig tydelige. Vi har en som stort sett klarer leksene uten hjelp og uten oppfølging (litt oppfølging har vi jo, for å følge med, men ikke for å hjelpe), mens den andre trenger veldig mye oppfølging. Hun som er 8,5 klarte ikke å regne ut 60-8 i dag, og da ble jeg ganske sjokkert.... Hun prøvde mane ganger på mange ulike måter, men klarte ikke å finn svaret.

''Er det tilfelle - at det i en klasse kan gis 7-8 ulike lekseplaner? Dette var jeg ikke klar over.''

Det bør iallefall være slik i klasser der det faktisk trengs å være så individuelle planer... - og jeg er vant til at lærere ofte må lage mange ulike planer - dvs. man har som regel en hovedplan som favner læremålene og går deretter inn og endrer f.eks. matteleksa for en elev, norskleksa for en annen elev etc (lettere, vanskeligere - alt ettersom..). Spesiallærere er ofte inne og endrer klassens hovedplan. Ofte er det kun småjusteringer som skal til, men endel elever trenger jo helt spesielle planer også.

''Du skriver at ting må være likt i søskenflokken, men her blir jo forkjellene veldig tydelige. Vi har en som stort sett klarer leksene uten hjelp og uten oppfølging (litt oppfølging har vi jo, for å følge med, men ikke for å hjelpe), mens den andre trenger veldig mye oppfølging. Hun som er 8,5 klarte ikke å regne ut 60-8 i dag, og da ble jeg ganske sjokkert.... Hun prøvde mane ganger på mange ulike måter, men klarte ikke å finn svaret.''

Det BØR ikke være likt, men søsken er kanskje mer opptatt av urettferdighet? Sånn er det iallefall hos oss ;) Mine unger bryr seg ikke det grann om ulikheter i lekser eller opplegg i timene på skolen, men her hjemme kan de lett oppfatte ting som urettferdig (dog ikke skolerelatert arbeid siden de er på ulike klassetrinn) ;-)

Jeg skjønner du ble litt bekymret når datteren din ikke greide å regne ut dette, men prøv igjen en annen dag. Ofte kan det "låse" seg og føre til at man ikke klarer et lett regnestykke. Klarner hjernen så kommer det allikevel :)

Tegn opp linjestykke og konkretiser, så vil jeg tro hun greier å visualisere regnestykket?

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

19

• morsan

6

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Skrevet

Godt!!!

Jeg er veldig fornøyd med at skolen vår har diktat i norsk og gloseprøver i engelsk.

Det har både klassen jeg jobber i og klassene til mine to skolebarn :) Tror det er ganske vanlig? Iallefall nå som man ofte har mye klarere ukeplaner med utarbeidinger av mål osv. Var sikkert dårligere med slikt før?

Skrevet

Jeg synes det rareste er at folk søker opp om "være" skal skrives med e eller æ.

Det heter jo "vere" på nynorsk, kanskje det har sammenheng med det?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ferdes regelmessig på to fora. Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.

''Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.''

Oi, da lurer jeg på hvordan rettskrivingen er der :/.

Skrevet

Det heter jo "vere" på nynorsk, kanskje det har sammenheng med det?

Men det er da ikke så mange som skriver nynorsk, og dette var vel det tredje vanskeligste ordet (hvis jeg husker rett?).

Skrevet

Men det er da ikke så mange som skriver nynorsk, og dette var vel det tredje vanskeligste ordet (hvis jeg husker rett?).

Nei,det har du jo rett i.

Skrevet

Nei,det har du jo rett i.

Men "verre" og "verst" skrives jo med e, til tross for lik vokaluttale med "være", så kanskje det er der det ligger? :-)

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for det andre forumet?

Fordi det her er et helseforum, og det andre ikke. Regnet jeg med da. Det var bare et forslag.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Det gjør visst det ja. Jeg har ikke "orddelingssyken", og har heller ikke testet det, men flere her sier det samme.

I tillegg tror jeg bruk av sms har mye av skylden. De fleste vet sikkert dette - men når man bruker stavekontroll får man sjelden opp hele, sammensatte ord. 'Snøskuffe' må skrives i to ord, deretter må man gå tilbake og fjerne mellomrommet. Det siste tror jeg mange ikke gidder.

Trist, bruk av sammensatte ord er en enorm språklig fordel som norsk har....

''I tillegg tror jeg bruk av sms har mye av skylden. De fleste vet sikkert dette - men når man bruker stavekontroll får man sjelden opp hele, sammensatte ord. 'Snøskuffe' må skrives i to ord, deretter må man gå tilbake og fjerne mellomrommet. Det siste tror jeg mange ikke gidder.''

Jeg er sunnmøring! Ikke rart jeg gidder. ;-) Dessuten liker jeg ikke at ting ikke er "ordentlig". Når jeg leser noe på nett der det er mange skrivefeil, eller at det mangler stor bokstav etter punktum, lar jeg være å lese hele profilen/innlegget/artikkelen.

Gjest Niccola
Skrevet

''I tillegg tror jeg bruk av sms har mye av skylden. De fleste vet sikkert dette - men når man bruker stavekontroll får man sjelden opp hele, sammensatte ord. 'Snøskuffe' må skrives i to ord, deretter må man gå tilbake og fjerne mellomrommet. Det siste tror jeg mange ikke gidder.''

Jeg er sunnmøring! Ikke rart jeg gidder. ;-) Dessuten liker jeg ikke at ting ikke er "ordentlig". Når jeg leser noe på nett der det er mange skrivefeil, eller at det mangler stor bokstav etter punktum, lar jeg være å lese hele profilen/innlegget/artikkelen.

Da er vi to, gitt! :-)

Skrevet

''Er det tilfelle - at det i en klasse kan gis 7-8 ulike lekseplaner? Dette var jeg ikke klar over.''

Det bør iallefall være slik i klasser der det faktisk trengs å være så individuelle planer... - og jeg er vant til at lærere ofte må lage mange ulike planer - dvs. man har som regel en hovedplan som favner læremålene og går deretter inn og endrer f.eks. matteleksa for en elev, norskleksa for en annen elev etc (lettere, vanskeligere - alt ettersom..). Spesiallærere er ofte inne og endrer klassens hovedplan. Ofte er det kun småjusteringer som skal til, men endel elever trenger jo helt spesielle planer også.

''Du skriver at ting må være likt i søskenflokken, men her blir jo forkjellene veldig tydelige. Vi har en som stort sett klarer leksene uten hjelp og uten oppfølging (litt oppfølging har vi jo, for å følge med, men ikke for å hjelpe), mens den andre trenger veldig mye oppfølging. Hun som er 8,5 klarte ikke å regne ut 60-8 i dag, og da ble jeg ganske sjokkert.... Hun prøvde mane ganger på mange ulike måter, men klarte ikke å finn svaret.''

Det BØR ikke være likt, men søsken er kanskje mer opptatt av urettferdighet? Sånn er det iallefall hos oss ;) Mine unger bryr seg ikke det grann om ulikheter i lekser eller opplegg i timene på skolen, men her hjemme kan de lett oppfatte ting som urettferdig (dog ikke skolerelatert arbeid siden de er på ulike klassetrinn) ;-)

Jeg skjønner du ble litt bekymret når datteren din ikke greide å regne ut dette, men prøv igjen en annen dag. Ofte kan det "låse" seg og føre til at man ikke klarer et lett regnestykke. Klarner hjernen så kommer det allikevel :)

Tegn opp linjestykke og konkretiser, så vil jeg tro hun greier å visualisere regnestykket?

Joda - hun klarer det nok hvis det blir visualisert - men jeg mener at såpass mye som de har regnet pluss og minus med all under 100 nå i 3., så burde hun ta dette i hodet uten å tenge eller skrive det ned.

Hun gjettet alt fra 20 til 40 og så videre....

Gjest Nickname is reserved by another user
Skrevet

Fordi det her er et helseforum, og det andre ikke. Regnet jeg med da. Det var bare et forslag.

jeg antok det andre også var et helseforum. Hvem av oss som har rett aner vi ikke, for han skriver ingenting om det ;-)

Skrevet

Joda - hun klarer det nok hvis det blir visualisert - men jeg mener at såpass mye som de har regnet pluss og minus med all under 100 nå i 3., så burde hun ta dette i hodet uten å tenge eller skrive det ned.

Hun gjettet alt fra 20 til 40 og så videre....

Jeg tipper hun var sliten og at hun kan regne dette imorgen ;)

Skrevet

Det ser unektelig litt rart ut å skrive Norge med liten n i denne overskriften.

;- )

Skrevet

Takk :)

Jeg har så og si normalt talespråk (sliter bare med litt "avslepne" -s-lyder ;-)), så sånn sett har jeg hjelp av dette når jeg skriver norsk. Jeg leste usedvanlig mye fra jeg starta å lese som femåring og det var bl.a. lesningen som var min inngangsport til norsk - i tillegg til at moren min gjorde en uutrettelig innsats for å trene meg i hvert eneste norske ord. Heldigvis var jeg lærevillig - sikkert både fordi jeg var ganske rolig anlagt og ikke minst fordi min mor var en utmerket "pedagog" ;-)

Til sist hjalp det helt sikkert veldig godt at jeg har et svært godt "språkøre" og sikkert hadde vært ganske musikalsk om jeg hadde hørt normalt.

Mange døve som vokste opp som meg slet med de nærmest uoppnåelige kravene og fikk store problemer som en konsekvens av dette :-(

Jeg vil altså ikke uforbeholdent anbefale et så voldsomt fokus på norskinnlæring for døve barn. Barn er barn og det viktigste er at de lærer minst et språk flytende, så tegnspråk bør absolutt være et must! Dette språket lærer døve på naturlig vis sammen med andre døve og tegnspråk vil igjen være inngangsporten til norsk (god begrepsforståelse i tegnspråk gir knagger å henge norsken på :-)).

Svært mange av mine døve venner som har dårlig talespråk er også svært gode i skriftlig norsk. Jeg merker meg at døve i min aldersgruppe nok er de som sliter aller mest med norsken og det henger sannsynligvis sammen med at de kanskje ikke hadde et eneste godt språk før de nådde skolealder. Mor/far slet med knotete tegnnorsk og i barnehagen brukte man antagelig tegn til tale, en språkvariant som krever oppfattelse av tonefall for å få fullgod forståelse. Dagens døve unge har vokst opp med foreldre som tidlig fikk tilbud om tegnspråkundervisning og det var mye fokus på viktigheten av tegnspråk. Barna har blitt språksterke og det viser seg ved skriftlige produksjoner og kognitiv utvikling.

Idag har vi CI ("høreimplantat")-problematikken og vi er tilbake til -70-tallet igjen :-( Mange foreldre velger bort tegnspråk til sine nå tunghørte (fra medio til sterkt tunghørte) barn som uten CI hadde vært helt døve. Barna vil muligens utvikle et så og si normalt talespråk, men de vil miste mye annet på veien (sosiale ferdigheter tapes fordi man ikke oppfatter alt som skjer rundt en i sosiale sammenhenger osv). Fordelen med CI er at det letter utviklingen av skriftspråket fordi talespråket som regel blir ganske bra. Ulempen er at barnet gjerne ikke får kontakt med andre i tilsvarende situasjon før de blir såpass gamle at de rundt barnet skjønner at barnet trenger noe "mer" for å sosialiseres godt nok. Da er det ofte litt sent.. Jeg har sett nok av slike barn som sliter med så dårlig selvtillit at de ikke engang greier å kommunisere med likesinnede :-(

Jeg vil ikke svartmale situasjonen og sier ikke at det vil bli slik for alle, men jeg tror man om tyve år vil se seg tilbake og si "ups, we did it again" ;-) I Sverige har de skjønt det... Der krever til og med tunghørte barns foreldre at barna skal ha samme rettigheter til tegnspråk som døve barn ;)

Den siste forskningen som ble lagt fram mht CI og ting rundt dette, viste helt tydelig at de tospråklige CI-barna klarte seg aller best i skolen. De burde ha tolk i undervisningen slik at de selv kunne switche mellom å bruke tolk og høre på læreren - og disse barna ble også sterkest sosialt og faglig! Amen ;)

Og nå gikk jeg lagt utpå viddene igjen..men sånn er det når temaet engasjerer meg ;-P

''Og nå gikk jeg lagt utpå viddene igjen..men sånn er det når temaet engasjerer meg ;-P''

Ja, men det er jo et veldig engasjerende og interessant tema, uten tvil. Og jeg synes du har mange gode poenger mtp tegnspråkbruk og CI. Jeg har satt meg bittelitt inn i dette selv, både fordi jeg generelt er interessert i språkutvikling og fordi jeg har CI-brukere i familie/omgangskrets.

Skrevet

;- )

La ikke merke til det engang her :-)

Skrevet

Det har både klassen jeg jobber i og klassene til mine to skolebarn :) Tror det er ganske vanlig? Iallefall nå som man ofte har mye klarere ukeplaner med utarbeidinger av mål osv. Var sikkert dårligere med slikt før?

Jeg vet egentlig ikke så mye om hvordan skolen var organisert i tiden fra jeg selv gikk der, og til nå - som ungene mine går...

Veldig bra at man har diktater i alle fall,

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Rettskriving har ingenting med intelligens å gjøre!!!!!

Trodde det hadde med den såkalte skoleintelligens å gjøre jeg! Hvor mye en leste bøker og tidsskrifter (forhåpentlig med ikke for mange stavefeil), hvor mye en klarte tilegne seg lærdom på skolen (og etterpå) og hvor mye en klarte å huske av det en har lært. Intelligensen er jo sammensatt av flere forskjellige intelligenser, men når jeg sa intelligens så tenkte jeg altså på skoleintelligensen'.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

;- )

Men er det ikke en eller annen regel der da, om at når det blir eieform i et lands navn, så skal det skrives med liten bokstav. Det er iallefall et eller annet hvor jeg alltid har gjort feil, som jeg aldri lærer meg, kanskje det var 'norges'? jeg er ikke intelligent nok, skjønner dere! hehe... Konsentrasjonen har også tatt ferie. Håper det er ferie iallefall...

Gjest Elextra
Skrevet

Men er det ikke en eller annen regel der da, om at når det blir eieform i et lands navn, så skal det skrives med liten bokstav. Det er iallefall et eller annet hvor jeg alltid har gjort feil, som jeg aldri lærer meg, kanskje det var 'norges'? jeg er ikke intelligent nok, skjønner dere! hehe... Konsentrasjonen har også tatt ferie. Håper det er ferie iallefall...

''Men er det ikke en eller annen regel der da, om at når det blir eieform i et lands navn, så skal det skrives med liten bokstav. ''

Nei, her tror jeg du tenker på noe annet :-).

Kanskje nordmann? Evt. sammensatte ord som norgesferie?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...