Gå til innhold

å skrive rett - norges vanskeligste ord


Anbefalte innlegg

Skrevet

''Og nå gikk jeg lagt utpå viddene igjen..men sånn er det når temaet engasjerer meg ;-P''

Ja, men det er jo et veldig engasjerende og interessant tema, uten tvil. Og jeg synes du har mange gode poenger mtp tegnspråkbruk og CI. Jeg har satt meg bittelitt inn i dette selv, både fordi jeg generelt er interessert i språkutvikling og fordi jeg har CI-brukere i familie/omgangskrets.

Takk :)

Jeg innbiller meg jo at dette er et tema som må vekke engasjement hos de fleste ;-)

Skulle vært moro å vite om vi har felles kjente :) De fleste CI-brukerne jeg kjenner er imidlertid døvfødte og de fleste av dem har nok de samme meningene som meg om dette temaet. De som ikke vet noe om døvemiljøet eller kan tegnspråk vil sikkert mene noe annet ;)

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    19

  • morsan

    6

  • Lillemus

    2

  • Mrs. Wallace

    2

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke så mye om hvordan skolen var organisert i tiden fra jeg selv gikk der, og til nå - som ungene mine går...

Veldig bra at man har diktater i alle fall,

Når jeg tenker noen år tilbake i tid - fra da jeg begynte som lærer, så var det nok ikke så vanlig med diktater da? For noen år siden begynte man for alvor å se at barn slet med rettskrivingen og at de faktisk var flinkere til å lese og skrive når de brukte Alababa og leste om Ola-Ola og Eli ;-) Tror kanskje det var da flere begynte på igjen med diktater osv..

Skrevet

Når jeg tenker noen år tilbake i tid - fra da jeg begynte som lærer, så var det nok ikke så vanlig med diktater da? For noen år siden begynte man for alvor å se at barn slet med rettskrivingen og at de faktisk var flinkere til å lese og skrive når de brukte Alababa og leste om Ola-Ola og Eli ;-) Tror kanskje det var da flere begynte på igjen med diktater osv..

He, he - Her er Ola. Her er Eli. Se en is. Ola liker is :)

Skrevet

He, he - Her er Ola. Her er Eli. Se en is. Ola liker is :)

For ikke å snakke om "los". Tok litt tid før jeg skjønte hva det betydde gitt... Ikke helt lett å være døv i en klasse med bare hørende elever ;-P

Gjest lese- og skriveutvikling
Skrevet

For ikke å snakke om "los". Tok litt tid før jeg skjønte hva det betydde gitt... Ikke helt lett å være døv i en klasse med bare hørende elever ;-P

Det var et ord ingen av oss forstod:o) Innholdsapekt og leseforståelse var ikke så fremme i den tiden...

Skrevet

For ikke å snakke om "los". Tok litt tid før jeg skjønte hva det betydde gitt... Ikke helt lett å være døv i en klasse med bare hørende elever ;-P

Det skjønner jeg godt at har vært en utfordring.

Ville du heller gått på en skole med bare døve?

Skrevet

Det var et ord ingen av oss forstod:o) Innholdsapekt og leseforståelse var ikke så fremme i den tiden...

Sikkert riktig det ;-)

Skrevet

Det skjønner jeg godt at har vært en utfordring.

Ville du heller gått på en skole med bare døve?

Å ja, helt klart :)

Mitt aller beste skoleår var det siste året i grunnskolen. Da gikk jeg på døveskole og trivdes helt fantastisk godt! Endelig var jeg "normal", en i mengden :) Det var dette skoleåret som ga meg selvtilliten jeg trengte for å kunne gå videre på skole, samt å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre :)

Dette sier jeg til tross for at jeg aldri noensinne ble mobba i hørende skole. Faglig sett greide jeg meg også svært bra, men det gjør noe med en å ikke kunne oppfatte alt som skjer rundt en. Man blir sliten og usikker :-/

Skrevet

Å ja, helt klart :)

Mitt aller beste skoleår var det siste året i grunnskolen. Da gikk jeg på døveskole og trivdes helt fantastisk godt! Endelig var jeg "normal", en i mengden :) Det var dette skoleåret som ga meg selvtilliten jeg trengte for å kunne gå videre på skole, samt å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre :)

Dette sier jeg til tross for at jeg aldri noensinne ble mobba i hørende skole. Faglig sett greide jeg meg også svært bra, men det gjør noe med en å ikke kunne oppfatte alt som skjer rundt en. Man blir sliten og usikker :-/

Så du mener at integrering av barn med diverse funksjonshemminger ikke nødvendigvis er av det gode?

Jeg kan veldig godt forstå at det gjorde deg sliten og usikker når du ikke fikk meg deg en vesentlig del av kommunikasjonen mellom elevene, og sikkert også mellom lærer og andre elever?

Jeg synes det er flott for funksjonsfriske å kunne være nær funksjonshemmede, men jeg ser også at elever med funksjonshemminger blir usikre - og særlig i større mengder.

På skolen vår har det begynt en gutt som er blind. Han har egen assistent som hjelper ham, men når det er samlinger på skolen (som det er minst hver uke), så virker det som om han synes det er vanskelig.

Heldigvis virker det ikke som om det er noe som helst mobbing av de barna på skolen som har andre utfordringer - og det gjør meg veldig glad :)

Skrevet

Så du mener at integrering av barn med diverse funksjonshemminger ikke nødvendigvis er av det gode?

Jeg kan veldig godt forstå at det gjorde deg sliten og usikker når du ikke fikk meg deg en vesentlig del av kommunikasjonen mellom elevene, og sikkert også mellom lærer og andre elever?

Jeg synes det er flott for funksjonsfriske å kunne være nær funksjonshemmede, men jeg ser også at elever med funksjonshemminger blir usikre - og særlig i større mengder.

På skolen vår har det begynt en gutt som er blind. Han har egen assistent som hjelper ham, men når det er samlinger på skolen (som det er minst hver uke), så virker det som om han synes det er vanskelig.

Heldigvis virker det ikke som om det er noe som helst mobbing av de barna på skolen som har andre utfordringer - og det gjør meg veldig glad :)

''Så du mener at integrering av barn med diverse funksjonshemminger ikke nødvendigvis er av det gode?''

Det er et gode for medelevene, men sjelden for den funksjonshemmede. Det eneste positive for den funksjonshemmede er nok at h*n får mulighet til å gå på hjemmeskolen og være i hjemmemiljøet. Nå vet jeg at jeg svarer bastant, men det tar jeg sjansen på ;-)

''Jeg kan veldig godt forstå at det gjorde deg sliten og usikker når du ikke fikk meg deg en vesentlig del av kommunikasjonen mellom elevene, og sikkert også mellom lærer og andre elever?''

Det verste var å aldri få med seg en eneste skikkelig diskusjon i klassen. Jeg skjønte stort sett alltid hva læreren sa, men elevenes svar i timene gikk meg som regel hus forbi...

''Jeg synes det er flott for funksjonsfriske å kunne være nær funksjonshemmede, men jeg ser også at elever med funksjonshemminger blir usikre - og særlig i større mengder.''

Det snakkes så fint om å integrere alle funksjonshemmede, men blir man egentlig _integrert_? I noen sammenhenger greier man det nok, men ikke godt nok til at den funksjonshemmede har det bedre enn h*n ville hatt det sammen med likesinnede. Jeg tror det er ekstremt viktig, spesielt for barn, å føle seg lik "de andre". Det er dette som gir en muligheten til utvikling av et positivt selvbilde og en klar identitet og følelse av egenverd.

Man skal på død og liv "normalisere" alle - men hvem er det som bestemmer hva som er "normalt"? Jeg var iallefall mye mer "normal" på døveskolen enn på hjemmeskolen ;-)

''På skolen vår har det begynt en gutt som er blind. Han har egen assistent som hjelper ham, men når det er samlinger på skolen (som det er minst hver uke), så virker det som om han synes det er vanskelig. Heldigvis virker det ikke som om det er noe som helst mobbing av de barna på skolen som har andre utfordringer - og det gjør meg veldig glad :)''

Det er flott at det ikke forekommer mobbing :) En av grunnene til at lærerne ved min ungdomsskole ikke skjønte hvorfor jeg flytta til døveskolen, var at jeg ikke ble mobbet, samt at jeg var faglig sterk. De greide ikke å se "hele meg" og se hvordan det egentlig var å være "meg". Det er her jeg tror lærere har mye å lære. Man skal virkelig kunne sette seg inn i denne personens daglige liv for å forsøke å forstå hvordan det _egentlig_ er å være ham/henne. Jammen ikke lett ;-)

Skrevet

''Så du mener at integrering av barn med diverse funksjonshemminger ikke nødvendigvis er av det gode?''

Det er et gode for medelevene, men sjelden for den funksjonshemmede. Det eneste positive for den funksjonshemmede er nok at h*n får mulighet til å gå på hjemmeskolen og være i hjemmemiljøet. Nå vet jeg at jeg svarer bastant, men det tar jeg sjansen på ;-)

''Jeg kan veldig godt forstå at det gjorde deg sliten og usikker når du ikke fikk meg deg en vesentlig del av kommunikasjonen mellom elevene, og sikkert også mellom lærer og andre elever?''

Det verste var å aldri få med seg en eneste skikkelig diskusjon i klassen. Jeg skjønte stort sett alltid hva læreren sa, men elevenes svar i timene gikk meg som regel hus forbi...

''Jeg synes det er flott for funksjonsfriske å kunne være nær funksjonshemmede, men jeg ser også at elever med funksjonshemminger blir usikre - og særlig i større mengder.''

Det snakkes så fint om å integrere alle funksjonshemmede, men blir man egentlig _integrert_? I noen sammenhenger greier man det nok, men ikke godt nok til at den funksjonshemmede har det bedre enn h*n ville hatt det sammen med likesinnede. Jeg tror det er ekstremt viktig, spesielt for barn, å føle seg lik "de andre". Det er dette som gir en muligheten til utvikling av et positivt selvbilde og en klar identitet og følelse av egenverd.

Man skal på død og liv "normalisere" alle - men hvem er det som bestemmer hva som er "normalt"? Jeg var iallefall mye mer "normal" på døveskolen enn på hjemmeskolen ;-)

''På skolen vår har det begynt en gutt som er blind. Han har egen assistent som hjelper ham, men når det er samlinger på skolen (som det er minst hver uke), så virker det som om han synes det er vanskelig. Heldigvis virker det ikke som om det er noe som helst mobbing av de barna på skolen som har andre utfordringer - og det gjør meg veldig glad :)''

Det er flott at det ikke forekommer mobbing :) En av grunnene til at lærerne ved min ungdomsskole ikke skjønte hvorfor jeg flytta til døveskolen, var at jeg ikke ble mobbet, samt at jeg var faglig sterk. De greide ikke å se "hele meg" og se hvordan det egentlig var å være "meg". Det er her jeg tror lærere har mye å lære. Man skal virkelig kunne sette seg inn i denne personens daglige liv for å forsøke å forstå hvordan det _egentlig_ er å være ham/henne. Jammen ikke lett ;-)

Nei, det er neimen ikke lett!

Hvorfor tas ikke de aktuelle elevene - og tidligere elever med på råd når man reformerer? Jeg vil anta du ikke er den eneste som føler som du gjør...

Skrevet

Nei, det er neimen ikke lett!

Hvorfor tas ikke de aktuelle elevene - og tidligere elever med på råd når man reformerer? Jeg vil anta du ikke er den eneste som føler som du gjør...

Ja, si det ;)

Man regner antagelig med at vi ikke er intelligente nok til å ha uttalerett? ;-)

Skrevet

Ja, si det ;)

Man regner antagelig med at vi ikke er intelligente nok til å ha uttalerett? ;-)

Hoff!!! Det håper jeg da virkelig ikke!!!

Skrevet

Hoff!!! Det håper jeg da virkelig ikke!!!

Nuvel, det er mulig de vil mene jeg er ganske intelligent når de hører meg prate (ikke pga innholdet i det jeg sier, men pga talespråksferdighetene), men jeg skal love deg at de ikke hadde hatt tro på intelligensen min dersom jeg kun prata tegnspråk ;)

Og det er dessverre ikke tull :-/

Skrevet

Nuvel, det er mulig de vil mene jeg er ganske intelligent når de hører meg prate (ikke pga innholdet i det jeg sier, men pga talespråksferdighetene), men jeg skal love deg at de ikke hadde hatt tro på intelligensen min dersom jeg kun prata tegnspråk ;)

Og det er dessverre ikke tull :-/

Jeg blir så trist av slikt :(

Jeg tror kanskje at integrering av funksjonshemmede i skolen vil kunne avhjelpe akkurat den problemstillingen. De funksjonsfriske blir kjent med funksjonshemmede, og ser at de faktisk er helt normale mennesker ;)

Samtidig går det på bekostning av trygghet og kanskje utdannelse til (i alle fall noen) funksjonshemmede.

Huff, ikke lett...

Skrevet

Jeg blir så trist av slikt :(

Jeg tror kanskje at integrering av funksjonshemmede i skolen vil kunne avhjelpe akkurat den problemstillingen. De funksjonsfriske blir kjent med funksjonshemmede, og ser at de faktisk er helt normale mennesker ;)

Samtidig går det på bekostning av trygghet og kanskje utdannelse til (i alle fall noen) funksjonshemmede.

Huff, ikke lett...

Ja, ser helt klart poengene dine... Problemet er at jeg tror integreringen nesten bidrar til å skape større forskjeller mellom oss og dem... Ta f.eks. mannen min..Han har gått på døveskole hele livet (bortsett fra når han tok høyere utdanning ut over videregående skole) og har alltid vært proppfull av selvtillit sammen med hørende nettopp fordi han aldri har opplevd å være "annerledes". Det tok meg noen år og oppbygging av ny selvtillit å ha den selvtilliten jeg har idag. Fortsatt kan jeg slite med at jeg tror at jeg ikke er flink nok, bra nok etc. Dessuten tror jeg alltid at når jeg får skryt av noe f.eks. i jobbsammenheng, så får jeg det fordi de ikke hadde forventa dette av en døv ;-)

Skrevet

Ja, ser helt klart poengene dine... Problemet er at jeg tror integreringen nesten bidrar til å skape større forskjeller mellom oss og dem... Ta f.eks. mannen min..Han har gått på døveskole hele livet (bortsett fra når han tok høyere utdanning ut over videregående skole) og har alltid vært proppfull av selvtillit sammen med hørende nettopp fordi han aldri har opplevd å være "annerledes". Det tok meg noen år og oppbygging av ny selvtillit å ha den selvtilliten jeg har idag. Fortsatt kan jeg slite med at jeg tror at jeg ikke er flink nok, bra nok etc. Dessuten tror jeg alltid at når jeg får skryt av noe f.eks. i jobbsammenheng, så får jeg det fordi de ikke hadde forventa dette av en døv ;-)

Jeg ser den, ja. Hmmm, kan ikke være lett.

Det er liksom så mye annet man kan ha dårlig selvtillit over, om ikke fordi man ikke hører også...

Jeg er helt sikker på at du er kjempeflink til utrolig mye, jeg - bare fordi du er du :)

Hva slags standpunkt har døveforbundet til integrering etc. da?

Skrevet

Jeg ser den, ja. Hmmm, kan ikke være lett.

Det er liksom så mye annet man kan ha dårlig selvtillit over, om ikke fordi man ikke hører også...

Jeg er helt sikker på at du er kjempeflink til utrolig mye, jeg - bare fordi du er du :)

Hva slags standpunkt har døveforbundet til integrering etc. da?

Takk :)

Norges Døveforbund (og også jeg og nok de fleste døve med meg) mener at døve må ha muligheten til å velge det som passer best for den enkelte. Man bør selvsagt ha rett til å gå integrert på hjemmeskolen, men samtidig må man ha rett til å kunne velge døveskole om det passer best.

Skrevet

Takk :)

Norges Døveforbund (og også jeg og nok de fleste døve med meg) mener at døve må ha muligheten til å velge det som passer best for den enkelte. Man bør selvsagt ha rett til å gå integrert på hjemmeskolen, men samtidig må man ha rett til å kunne velge døveskole om det passer best.

Akkurat det ser jeg for meg at vil være den beste løsningen også - fritt valg.

Finnes det døveskoler lenger, slik at man har et valg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...