Gå til innhold

Hvordan takler du å være trygdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg må innstille meg på et liv på trygd siden jeg fungerer dårlig i arbeidslivet. Dere som må leve på trygd hvordan mestrer dere livet deres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Enda en trygdet
Skrevet

Jeg mestrer ikke livet. Det er derfor jeg er trygdet.

Skrevet

Nå er jeg trygdet pga fysisk sykdom, så jeg vet ikke om mitt svar er relevant for deg - men uansett:-)

Jeg takler det ganske bra, jeg har slitt og forsøkt å jobbe altfor lenge, noe som gjorde sykdommen min enda verre enn hvis jeg hadde skjønt at jeg hadde måttet gi meg tidligere. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å slippe å oppgi arbeidslivet. Men da jeg endelig fikk innvilget TU (etter sykmelding, attføring og venting) kjente jeg en utrolig lettelse. Nå kunne jeg endelig lytte til kroppens signaler og sørge for at jeg har et så bra liv som mulig...

Dagene blir lange, men jeg prøver så godt jeg kan å fylle dem med noe positivt, lærerrikt og morsomt - men ofte setter sykdommen en stopper for mye, men jeg prøver å se positivt på tilværelsen.

Gjest Veldig bra
Skrevet

Jeg er psykisk syk men fysisk frisk så jeg bruker dagene til fysisk aktivitet. Går tur, ski, svømming ol og har det kjempefint. Det gjelder å finne mulighetene, ikke bare se begrensningene.

Gjest a ghost in the shell
Skrevet

Det er ikke å anbefale, med mindre du virkelig må. Jeg har vært uføretrygdet i snart 14 år. Og må si jeg føler meg unyttig. Sansene sløves og man blir passiv. Iallefall ble jeg det. Nå hører det med til psykdommen min og da (schizofreni).

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg er syk, både fysisk og psykisk. Begrenset liv og anbefaler ikke uføretrygd. Det passiviserer folk unødvendig.

Skrevet

Å være trygdet er for grønnjævlig! Spesielt i disse tider hvor det er fritt fram å hetse de som er så uheldige å være kronisk syke og ute av stand til å jobbe.

Skrevet

Det er ikke å anbefale, med mindre du virkelig må. Jeg har vært uføretrygdet i snart 14 år. Og må si jeg føler meg unyttig. Sansene sløves og man blir passiv. Iallefall ble jeg det. Nå hører det med til psykdommen min og da (schizofreni).

''Det er ikke å anbefale, med mindre du virkelig må. ''

Det er vel heller meningen at man skal kunne bli uføretrygdet med mindre man virkelig må:-)

Skrevet

Veldig dårlig. Det er utrolig kjedelig når man engang har vært i jobb og vet hvilke kvaliteter det bringer med seg.

Gjest Rullestolbruker
Skrevet

Jeg savner å være i jobb, jeg savner å være nødt til å oppdatere meg på jobbrelaterte emner.

Jeg savner den fysiske aktiviteten, jeg savner å kunne gjøre tingene selv og ikke å være avhengig av hjelp til helt vanlige gjøremål.

Skrevet

''Det er ikke å anbefale, med mindre du virkelig må. ''

Det er vel heller meningen at man skal kunne bli uføretrygdet med mindre man virkelig må:-)

''Det er vel heller meningen at man skal kunne bli uføretrygdet med mindre man virkelig må:-)''

Det finnes en mengde glidende overganger her. Blant annet vil man kunne se at det historisk sett ikke var mulig å bli uføretrygdet for en del av de tilstandene man godtar trygd for nå.

For enkelte lidelser viser forskning at de som trives i jobb før de får lidelsen, har en vesentlig større sannsynlighet for også å komme tilbake/forbli i jobb i stedet for å bli trygdet. Dette viser at det er mye mer enn den konkrete funksjonsnedsettelse direkte knyttet til sykdom, skade eller lyte som avgjør hvorvidt folk blir uføretrygdet eller ikke.

Gjest på attføring
Skrevet

Når er man trygdet? Er det ved full ufør, eller er det andre trygdeformer også? jeg er på attføring, regnes jeg da som trygdet?

Jeg har en stor drøm om å kunne bli fysisk frisk og kunne jobb fullt. Men i prinsippet håper jeg bare at jeg klarer en femti prosent stilling. Akkurat nå tar jeg ekstravakter et sted, og tilpasser mengden etter helsa. Jeg trives med jobben, og har ikke lyst til å melde meg helt ut av arbeidslivet. Men det blir kanskje en liten stillingsprosent.

Skrevet

Når er man trygdet? Er det ved full ufør, eller er det andre trygdeformer også? jeg er på attføring, regnes jeg da som trygdet?

Jeg har en stor drøm om å kunne bli fysisk frisk og kunne jobb fullt. Men i prinsippet håper jeg bare at jeg klarer en femti prosent stilling. Akkurat nå tar jeg ekstravakter et sted, og tilpasser mengden etter helsa. Jeg trives med jobben, og har ikke lyst til å melde meg helt ut av arbeidslivet. Men det blir kanskje en liten stillingsprosent.

Jeg tenkte generelt på alle som mottar trygd enten de er langtidssykemeldte, på attføring eller rehabilitering eller på uføretrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...