Gå til innhold

Livsstilsendring kontra slanking

Anbefalte innlegg

Gjest Snart mandan
Skrevet

Jeg tenker litt på forskjellen på slanking og livsstilsendring. Blant annet det her med å veie seg en gang i uka når man slanker seg. Man blir jo helt besatt av dette. Har derfor lurt på om livstilssendring er bedre. At man ikke sjekker vekta så mye, kanskje en gang i måneden. Men mer sjekker at man får i seg sunn mat og får bevegd seg. Rett og slett holder mer fokus på skrittelleren enn vekta. Samtidig er det jo motiverende å veie seg når man går ned i vekt. Jeg tror nok livsstilsendring tar lengre tid kanskje. Så da ender det vel opp med at jeg går for slanking. Sluttresultet er jo uansett det samme. Man må passe seg for at man ikke går opp i vekt igjen.

Eller hva tror du?

Skrevet

Jeg veier meg jevnlig (litt for ofte kanskje...) for å holde et øye på vekta så det ikke sklir ut. :o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvis valget står mellom en skritteller og badevekt, ville jeg kastet hele badevekta, kjøpt skritteller (som brukes) og kjøpt ny badevekt om et halvt år.

Skrevet

''Sluttresultet er jo uansett det samme. Man må passe seg for at man ikke går opp i vekt igjen.''

Poenget med å legge om livsstilen i stedet for å slanke seg er jo at det er lettere å ikke legge på seg etter endt "kur".

Skrevet

Livsstilendring er en varig endring og ikke en "kur", slik slanking er (mener jeg).

Derfor er det i mine øyne mest riktig å fokusere på sunn mat og bevegelse/aktivitet - til slutt blir dette din nye, sunne vane.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg tror at livsstilsendring, hvor en ikke fokuserer mest på vekta, er det som varer. Slanking ender fort med yo-yo-typen.

Skrevet

Livsstilsendring er gjene en form for slanking til å begynne med. Å bare slanke seg for så å falle tilbake i gammelt mønster hjelper _ingen_, så en endring må uansett til.

Gjest feit no more
Skrevet

''Jeg tror nok livsstilsendring tar lengre tid kanskje.''

Det trenger ikke å ta lengre tid. Saken er bare å komme i gang, ikke utsette endringen til i mårra. (Det er nok fella det fleste går i, mens vektnåla stadig når høyere tall.) Deretter holde seg til magrere/mindre mengde/grønnere/oftere mat. Det funker som slanking på kort sikt, og endring av livsstil om man fortsetter resten av livet med det. Resultatene kommer ganske umiddelbart, om man kutter ut alt det unødvendige.

Skrevet

Livsstilsendring tenker jeg på som endring av mat- og mosjonsvaner for resten av livet. Slanking er en kur over X uker eller måneder; veldig ofte kommer tapte kilo + litt mer på igjen etterpå.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Foretrekker gjøre livsstilsendring fremfor slanking. Slanking er fort litt mindre mat en periode, for så å "spise normalt" igjen. Ofte kommer kiloene da tilbake.

Jeg foretrekker ordet livsstilsendring. Du velger matvei/mosjon og planlegger holde deg til det resten av livet.

Ofte ender det med rolig vektnedgang som bonus på endringen.

Jeg har visst gått ned ca 2 kg- nå siden 4 jan. Jeg har drukket vin i helgene, og spist både søtt/salt en til to ganger i uka. Men hverdagskosten er mager- og jeg mosjonerer jevnt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...