Gå til innhold

BRANNFAKKEL

Anbefalte innlegg

Skrevet

B-preparater...

En bruker med en full, fast krevende stilling & enefosørger for 3 mindreårige barn & har gjennomlevd grusomsomme ting de siste år. H*n har etterhvert fått diagnogen "generalisert angstlidelse, sosial fobi og panikkangst".

H*n har prøvd terapitimer ved lokal DPS, kognitiv terapi, gestaltterapi, psykomotorisk fysioterarpi, akupnktur, homoeterapi med alt det innebærer av urteterapi. H*h har også prøvd Truxal. Buspar, Cipralex, Atarax og Zoloft.

Det siste året har h*n fått Sobril; tatt 10 - 20 mg pr dag og vært i full jobb samt stilt opp for barna i høyeste grad.

Nå sier legen nei til Sobril & alternativet er uføretrtygd, fosterhjem & fandens oldemor.

H*n har fått "tilbudet" mellom "Cipralex" og "Zoloft" - noen med erfaringer mtp GAD, sosial fobi og panikkangst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Måtte det være enten cipralex eller zoloft? Hvis ikke har jeg god erfaring med Efexor mot sosial angst (jeg har en "verre variant" av sosial angst - unnvikende pf).

Skrevet

Det var mye forskjellig behandling som har vært prøvd. Det første som slo meg er om de forskjellige tingene har vært prøvd lenge nok (og helhjertet) til å gi full effekt før noe nytt er blitt prøvd.

Når det gjelder medisiner har jeg selv hatt nytte av seroxat mot panikkangst, men det er jo ikke sikkert det er den rette medisinen i dette tilfellet. Hvis både zoloft og cipralex er prøvd over tid tidligere ville jeg prøvd et annet SSRI. Det finnes også eldre AD, men jeg vet ikke hvor bra effekt det kan ha på angst.

Uansett tror jeg ikke verden er så svart hvitt som du vil ha den til, at valget står mellom sobril eller uføretrygd og barnevern.

Skrevet

Det var mye forskjellig behandling som har vært prøvd. Det første som slo meg er om de forskjellige tingene har vært prøvd lenge nok (og helhjertet) til å gi full effekt før noe nytt er blitt prøvd.

Når det gjelder medisiner har jeg selv hatt nytte av seroxat mot panikkangst, men det er jo ikke sikkert det er den rette medisinen i dette tilfellet. Hvis både zoloft og cipralex er prøvd over tid tidligere ville jeg prøvd et annet SSRI. Det finnes også eldre AD, men jeg vet ikke hvor bra effekt det kan ha på angst.

Uansett tror jeg ikke verden er så svart hvitt som du vil ha den til, at valget står mellom sobril eller uføretrygd og barnevern.

Takk for svar!

Det vet jeg heller ikke, men tenker mitt (dessverre)..

Ønsker deg en god natt :-)

Gjest ikke svart-hvitt
Skrevet

Takk for svar!

Det vet jeg heller ikke, men tenker mitt (dessverre)..

Ønsker deg en god natt :-)

Jeg tror du overvurderer hvor mye hjelp du får av 10 til 20 mg sobril om dagen. Etter endt seponering finner du kanskje ut at det går bedre enn du tror.

Det er uheldig å svartmale fremtiden og forgripe begivenhetenes gang på denne måten. Selvoppfyllende profetier og alt det der..

Skrevet

Jeg tror du overvurderer hvor mye hjelp du får av 10 til 20 mg sobril om dagen. Etter endt seponering finner du kanskje ut at det går bedre enn du tror.

Det er uheldig å svartmale fremtiden og forgripe begivenhetenes gang på denne måten. Selvoppfyllende profetier og alt det der..

Unnskyld at jeg bryter inn - men jeg har fått noen svar hvor det står "selvoppfyllende profetier". Hva betyr det, egentig? Hadde vært fint å vite det, så jeg vet mer hva folk snakker om.. :-)

(du trenger ikke svare)

Skrevet

Nei, det tror ikke jeg heller - -men 'bruker' føler det i høyeste grad, berettiget elller ikke....

Men hvordan hjelpe på best mulig måte? B-preparater lindrer & forebygger selvmordstanker, er min erfaring...

Det beste er selvfølgelig familie, trening, naturopplevelser osv :-)

Skrevet

Takk for godt svar! Skal vidreformidle det :-)

Gjest nesten da,,,, ;-)
Skrevet

''Nå sier legen nei til Sobril & alternativet er uføretrtygd, ''

Oi, denne legen må være veeeldig optimistisk hvis han tror h*n kan få uføretrygd pga dette.

Legen er nok ikke oppdatert på hvordan ting fungerer. Nå er det blitt sånn at alle må jobbe hvis ikke man har en dødelig sykdom...

Skrevet

Beklager et aldri så lite overilt innlegg i går - jobber turnus og var sliten og i villrede :-/

Vedkommende er en av våre "nye landsmenn" (1. generasjon - ikke skyt meg....) Synes det er så leit at h*n stoppes i en positiv utvikling pga dette, forhistorien og barna tatt i betraktning. Men det er en sterk person som sikkert "står han av".

Takk for innspill til dere som orket å svare meg:-)

Skrevet

Beklager et aldri så lite overilt innlegg i går - jobber turnus og var sliten og i villrede :-/

Vedkommende er en av våre "nye landsmenn" (1. generasjon - ikke skyt meg....) Synes det er så leit at h*n stoppes i en positiv utvikling pga dette, forhistorien og barna tatt i betraktning. Men det er en sterk person som sikkert "står han av".

Takk for innspill til dere som orket å svare meg:-)

Jeg skjønner ikke hva du har å beklage. Leste svaret på nytt, men kan fortsatt ikke finne noe "galt".

:- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...