Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stiller som regel på min årlige sjekk hos tannlegen. Har ok tenner og sjeldent hull. Tannlegen har til og med sagt at jeg har sterke tenner og ikke "annlegg" for å få hull så lett.

Sliter forsåvidt med litt emaljeskader på tennene, men dette kan jo ikke tannlegen gjøre så mye med. Har fått de rådene som finnes ang måter å forebygge og unngå forverrelse av skadene. Så her er det jo min oppgave og prøve å følge opp disse rådene.

Så nå sitter jeg altså her og vurderer om jeg rett og slett skal avbestille tannlegetimen min i år. Det er jo litt surt å betale 850 kr for å få bekreftet at alt er ok. Sliter dessuten litt økonomisk for tiden og disse pengene kunne jeg absolutt trengt til andre viktige ting.

Hva synes dere? Og hender det at dere dropper den årlige rutinesjekken av tennene?

Skrevet

Om du tror alt er greit, så kan du sikkert hoppe over ett år. Alternativt kan du jo ta en tur til tannpleier - billigere så sant du ikke har hull. Dyrere om du må til tannlegen etterpå...

Skrevet

Jeg ville ikke utsatt kontrollen et helt år, men f.eks,. 6 mnd.

Skrevet

Min tannlege foreslo for meg at siden jeg så sjeldent hadde hull så kunne jeg ta den "årlige"sjekken med 1,5 års mellomrom istedet for hvert år. Passer meg perfekt,hva med en slik løsning for den også?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har sterke tenner, og fått beskjed om at jeg kun trenger å komme annethvert år. Så tror nok at du med god samvittighet kan utsette timen 6-12 mnd :) Husk å høre med tannlegen neste gang du er der, om hvilket intervall h*n mener du bør ha!

Skrevet

Jeg gjør det til stadighet. Tror vel ikke det har gått mindre enn to år mellom tannlegebesøk noen gang etter at jeg ble voksen. Jeg har ikke hatt hull i voksen alder, heller.

Skrevet

''Og hender det at dere dropper den årlige rutinesjekken av tennene?''

Du tror alle har årlig sjekk du kanskje? Hehe, det er nok mange som hopper over både ett og to år:-)

Min tannlege er faktisk såpass ærlig at han fortalte meg at jeg like gjerne kunne komme annethvert år, siden jeg hadde gode tenner uten hull:-)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg må jo forundres litt over at "alle" tror det eneste som sjekkes er hull i tennene. Det er mye annet som bør sjekkes, som tannkjøtt og benfeste rundt tennene. Og det bør pusses og renses for tannstein

Sånn helt generelt altså. :-)

Men om du hopper over et år spiller nok liten rolle, men kanskje du ikke ta det til høsten?

850 kr var forresten mye for en årlig sjekk, finnes det ikke billigere alternativer?

Gjest majas mamma
Skrevet

Åh, heldige deg med en sånn problemstilling. Jeg skal til tannlegen i morgen, igjen, for jeg har brukket en tann, igjen, og det er tredje gangen på ett år. Og det enda jeg er så nøye med tannhygienen. Urettferdig er det, Snuf, snufs, syns synd på meg selv for jeg har tannlegeskrekk......

candyqueen_83
Skrevet

Jeg går til sjekk to ganger pr år jeg, og det gidder jeg ikke å droppe :o) Heller det enn å bore masse annethvert år.

Gjest Ekte nick
Skrevet

Jeg sjekker bare tennene min annethvert år, av samme grunn som du. Har svært sjelden hull, og vil spare penger.

De gangene jeg har hatt hull, har jeg som regel merket det ved ising, og da har jeg ringt og bestilt time selv.

Skrevet

Jeg har sterke tenner, og fått beskjed om at jeg kun trenger å komme annethvert år. Så tror nok at du med god samvittighet kan utsette timen 6-12 mnd :) Husk å høre med tannlegen neste gang du er der, om hvilket intervall h*n mener du bør ha!

Tannlegen har faktisk sagt det er viktig jeg kommer hvert år ja..selv om hun også har sagt jeg ikke har annlegg for å få hull så lett. Vet ikke helt hvorfor hun synes det er så viktig at jeg tar en årlig sjekk, mulig det er emaljeskadene. Men synes som sagt det er litt rart, siden hun ikke kan gjøre noe med dem allikevel og det begrenser seg jo hvor mye verre disse skadene kan bli på et år.

Gjest tror jeg
Skrevet

Tannlegen har faktisk sagt det er viktig jeg kommer hvert år ja..selv om hun også har sagt jeg ikke har annlegg for å få hull så lett. Vet ikke helt hvorfor hun synes det er så viktig at jeg tar en årlig sjekk, mulig det er emaljeskadene. Men synes som sagt det er litt rart, siden hun ikke kan gjøre noe med dem allikevel og det begrenser seg jo hvor mye verre disse skadene kan bli på et år.

Det er da ikke rart. Regelmessig næringsgrunnlag er ikke å forakte. men om det er viktig for deg er en annen sak..

Emaljeskadene dine forandrer seg vel heller ikke så dramatisk fra år til år?

Gjest Niccola
Skrevet

..det kan som sagt være andre problemer knyttet til tennene enn hull og syreskader.

Skrevet

Hvis det er et område jeg IKKE er så opptatt av å snu på skillingen, så er det tannlegekontroll! Man får ikke noe nytt tannsett senere i livet uten å måtte kjøpe det, så det gjelder å ta vare på det man har :-)

Det er nå drøy 25 år siden jeg hørte inn under folketannrøkta, og jeg har i løpet av disse årene kun hatt ett hull, og det kom i den toårsperioden der jeg av praktiske årsaker hoppet over tannlegebesøket... Hvorfor jeg tydeligvis var litt slappere på tannstellet i denne perioden enn jeg ellers normalt er, vet jeg ikke, men et tannlegebesøk ville gjort meg oppmerksom på at det var et hull på gang slik at jeg kunne ha skjerpet meg før det var for sent... :-(

Så mitt absolutte råd er: Tannlegesjekk årlig, OGSÅ for den som har sterke tenner og sjelden får hull.

Dessuten sjekker tannlegen den generelle tilstanden i munnhulen, samt fjerner tannsten og gir en profesjonell puss.

Gjest Niccola
Skrevet

Hvis det er et område jeg IKKE er så opptatt av å snu på skillingen, så er det tannlegekontroll! Man får ikke noe nytt tannsett senere i livet uten å måtte kjøpe det, så det gjelder å ta vare på det man har :-)

Det er nå drøy 25 år siden jeg hørte inn under folketannrøkta, og jeg har i løpet av disse årene kun hatt ett hull, og det kom i den toårsperioden der jeg av praktiske årsaker hoppet over tannlegebesøket... Hvorfor jeg tydeligvis var litt slappere på tannstellet i denne perioden enn jeg ellers normalt er, vet jeg ikke, men et tannlegebesøk ville gjort meg oppmerksom på at det var et hull på gang slik at jeg kunne ha skjerpet meg før det var for sent... :-(

Så mitt absolutte råd er: Tannlegesjekk årlig, OGSÅ for den som har sterke tenner og sjelden får hull.

Dessuten sjekker tannlegen den generelle tilstanden i munnhulen, samt fjerner tannsten og gir en profesjonell puss.

"og det kom i den toårsperioden der jeg av praktiske årsaker hoppet over tannlegebesøket..."

Tipper: Kan det være mens du var gravid/fikk barn?

Skrevet

"og det kom i den toårsperioden der jeg av praktiske årsaker hoppet over tannlegebesøket..."

Tipper: Kan det være mens du var gravid/fikk barn?

Nix, barnet var ca 5 år, og jeg var 35-36.

Gjest Niccola
Skrevet

Nix, barnet var ca 5 år, og jeg var 35-36.

Hm. Mystisk. ;-)

Skrevet

I ungdommen fikk jeg innkalling til tannlegen hvert år, men det ble for lenge siden forandret til 2 år. Det hender jeg må ta kontakt selv pga tannverk eller brukket tann.

Gjest Linnea79
Skrevet

I ungdommen fikk jeg innkalling til tannlegen hvert år, men det ble for lenge siden forandret til 2 år. Det hender jeg må ta kontakt selv pga tannverk eller brukket tann.

Hvordan behandles brukken tann? Er det dyrt? Har et lite hakk i den ene fortanna. Vurderer å gjøre noe med det. Tannlegen har derimot ikke kommentert det, så hun ser vel ikke på det som noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...