Gå til innhold

Tiltak for å unngå depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg veldig gjerne råd og tiltak jeg kan gjøre for å unngå å bli deprimert/syk igjen, da dette er min store skrekk.

Jeg kommer meg forhåpentligvis raskt ut i jobb, og jeg vet at å isolere seg er en trigger. Jeg vil fortsette å fokusere på sunt kosthold.og bevegelse/mosjon (selv om jeg fortsatt synes det er ubehagelig med ulv og elg..!). Jeg vil også følge nhd's råd mht dol og bruken av dette, samt "frigjøre" mer energi herfra som jeg vil bruke på barna og livet i RL (forøvrig et av frosken og nhds råd). Og jeg jeg vil prøve å fokusere UTOVER og ikke innver.

Er det andre ting jeg kan gjøre? Og er det forresten noe (mer) jeg gjør galt hittil - med tanke på dol (bortsett fra å spørre om dette kanskje)?

En annen ting jeg har lurt på en stund, er om det er slik at hvis en f.eks går ned i dosen på Efexor - at en har litt å gå på igjen dersom depresjonen skulle komme snikende tilbake - eller er det ikke slik det funker?

Mvh en som bare prøver å fikse livet sitt (håper det er ok at jeg spør, er litt usikker på hvor "grensen" går).

Videoannonse
Annonse
Gjest mitt råd
Skrevet

''En annen ting jeg har lurt på en stund, er om det er slik at hvis en f.eks går ned i dosen på Efexor - at en har litt å gå på igjen dersom depresjonen skulle komme snikende tilbake - eller er det ikke slik det funker?

''

Det er ikke slik det fungerer. Hold deg på den dosen som virker. Går du ned er der en mye større sjanse for at du får en depresjon.

Skrevet

Det er viktig at du følger opp de tiltak du nevnte i innlegget ditt. Sett krav til deg selv i forhold til mosjon pr dag/uke og prioriter det. Jo mer jo bedre, men minimum 30 min pr dag med god puls. Lag en realistisk ukeplan og heng på kjøleskapsdøra. Sunn kost og mosjon gir mer overskudd i dagliglivet og man går ikke like fort i kjelleren.

Utover det har jeg tro på et stabilt liv med positivt innhold og mestring. Du må utfordre deg selv til å tørre litt mer og på den måten lære deg og mestre livet. God selvfølelse gir bedre mestring derfor må du jobbe for å få det. Gå turer i skogen selv om det er dyr der. Fokuser på at det er en helt hverdagslig aktivitet og at ulv og elg normalt er helt ufarlig.

Lær deg og hoppe litt mer i ting i stedet for å la deg skremme av spøkelsene du ser for deg. Øvelse gjør mester.

Men du må slutte å be om råd du ikke følger. Ingen har fått mer råd og hjelp enn deg men vi ser lite til at du følger dem. Ha som en rettesnor at hvis du bestemmer deg for å be om råd, så følg dem.

Skrevet

Sjekk hos din fastlege om du har nok B12 i kroppen.

Begynn å ta Tran ( innh. vit. D + omega 3 ).

Skrevet

Et helt greit spørsmål dette :)

Synes du gjør mange gode ting, mosjon er jo det aller beste både som forebygging og som medisin mot depresjon.

Et kosthold uten mye sukker og karbohydrater balanserer blodsukkeret, og holder også humøret jevnere.

Ellers vil jeg tro det kan være godt å få noen å snakke med, venner, naboer, terapeuter...

Ønsker deg så inderlig lykke til, J31 :)

Gjest feit no more
Skrevet

Tren mere! Ei økt inne på gulvet gjør underverker!

Skrevet

Det er viktig at du følger opp de tiltak du nevnte i innlegget ditt. Sett krav til deg selv i forhold til mosjon pr dag/uke og prioriter det. Jo mer jo bedre, men minimum 30 min pr dag med god puls. Lag en realistisk ukeplan og heng på kjøleskapsdøra. Sunn kost og mosjon gir mer overskudd i dagliglivet og man går ikke like fort i kjelleren.

Utover det har jeg tro på et stabilt liv med positivt innhold og mestring. Du må utfordre deg selv til å tørre litt mer og på den måten lære deg og mestre livet. God selvfølelse gir bedre mestring derfor må du jobbe for å få det. Gå turer i skogen selv om det er dyr der. Fokuser på at det er en helt hverdagslig aktivitet og at ulv og elg normalt er helt ufarlig.

Lær deg og hoppe litt mer i ting i stedet for å la deg skremme av spøkelsene du ser for deg. Øvelse gjør mester.

Men du må slutte å be om råd du ikke følger. Ingen har fått mer råd og hjelp enn deg men vi ser lite til at du følger dem. Ha som en rettesnor at hvis du bestemmer deg for å be om råd, så følg dem.

Hei igjen,

Jeg gjør disse tingene ;-)

Du/dere sier jeg ikke følger råd.. Jeg lurer på hva dere mener når dere sier det? For jeg synes jeg gjør så godt jeg kan.. Så jeg lurer på hva det er jeg gjør galt liksom.. Hva er det du ser som ikke jeg ser?

Ikke negativt ment altså

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...