Gå til innhold

Foreldrefellesskap ang alder for mobiltlf?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en forelder
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med at foreldre (f.eks i en skoleklasse) blir enige om å vente med å gi barna mobiltelefon, for å slippe for tidlig masing om dette?

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• Katt-ja

6

• morsan

4

• Liliaceae

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?

Hvis man er redd for at de skal miste/glemme telefonen, så har vel de fleste bruke mobiler liggende; hvis ikke får man ofte kontantkortmobiler på tilbud for 300-400 kr.

Med vennlig hilsen

Gjest individuelt
Skrevet

Det blir vanskelig med slike bastante regler, all den tid enkelte foreldre har et større behov for selv at barna deres fra ung alder eier en mobil.

Skrevet

Man kan godt bli enig om en anbefalt alder, men den kan ikke være mer enn en anbefaling.

Noen foreldre har behov for å få tak i barna sine pr mobil tidligere enn andre foreldre.

Det er bare å fortelle det til barna, så skjønner de at ikke alle kan ha det likt.

Skrevet

Nei og ettersom det kan være så forskjellige grunner til at noen velger å gi barna mobil tidlig så er det ikke noe skolen eller andre foreldre har noe med heller. Jeg hadde blånektet å bli med på en sånn ordning, det går være grenser for hva andre foreldre skal diktere oss å gjøre eller ikke gjøre.

For ordens skyld - hos oss får/fikk ungene mobil den høsten de begynte i 5. klasse og ikke var på sfo lenger.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?

Hvis man er redd for at de skal miste/glemme telefonen, så har vel de fleste bruke mobiler liggende; hvis ikke får man ofte kontantkortmobiler på tilbud for 300-400 kr.

Med vennlig hilsen

''Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?''

Mener du virkelig det?

Jeg mener det er en fordel at barna mine venner seg til å holde/gjøre avtaler uten til enhvertid å ha mobiltelefon på seg.

Skrevet

Man kan godt bli enig om en anbefalt alder, men den kan ikke være mer enn en anbefaling.

Noen foreldre har behov for å få tak i barna sine pr mobil tidligere enn andre foreldre.

Det er bare å fortelle det til barna, så skjønner de at ikke alle kan ha det likt.

Enig.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen tro på slik avtale i en hel skoleklasse, til det er forholdene for ulike, men for en vennegruppe med forholdsvis homogene familieforhold bør det kunne gå bra.

Det er for eksempel genialt for barn med skilte foreldre å ha egen mobiltelefon fra ganske tidlig, så kan de holde kontakt med den andre foreldren når de ikke er der.

Gjest individuelt
Skrevet

''Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?''

Mener du virkelig det?

Jeg mener det er en fordel at barna mine venner seg til å holde/gjøre avtaler uten til enhvertid å ha mobiltelefon på seg.

Er det ikke vi foreldre som har bruk for å få tak i barna da? Spesielt barn som er skilsmissebarn trenger ofte mobil.

Skrevet

Nei, det er opp til hver enkelt familie. Jeg liker at ungene lærer seg å bruke telefon/mobil. Straks de kan tall og bokstaver er det bare å kjøre på. :-)

Skrevet

Mener du virkelig det?

Hei Elextra,

Det ene ekskluderer vel ikke det andre? Mobiltelefoner gir trygghet og fleksibilitet.

Med vennlig hilsen

Gjest hilsen en forelder
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg er mer redd for strålingsfaren enn for at de skal miste den gitt. Hvis de enda var konskvente med å bruke handsfree ørepropper, men det er vanligvis ikke barn.

Jeg ville også være kritisk til å begynne for tidlig, pga da starter også risikoen for mobilmobbing.

Skrevet

Jeg er mer redd for strålingsfaren enn for at de skal miste den gitt. Hvis de enda var konskvente med å bruke handsfree ørepropper, men det er vanligvis ikke barn.

Jeg ville også være kritisk til å begynne for tidlig, pga da starter også risikoen for mobilmobbing.

Hei,

En mobiltelefon stråler ikke når man ikke snakker i den (bortsett fra et par millisekunder når den utfører en Location Area Update (LAC), eller et par millisekund når den mottar/senderen SMS). Det er forsvinnende lite.

Personlig ville jeg vært langt mer bekymret for å stå i nærheten av en mikrobølgeovn som er på (bare litt fett/kant mellom den og døren gjør at den stråler mye mer enn en mobiltelefon). Der er det snakk om langt større mengder energi.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Er det ikke vi foreldre som har bruk for å få tak i barna da? Spesielt barn som er skilsmissebarn trenger ofte mobil.

Ja, jeg ser det behovet, det er ikke det jeg snakker om.

Gjest Elextra
Skrevet

Hei Elextra,

Det ene ekskluderer vel ikke det andre? Mobiltelefoner gir trygghet og fleksibilitet.

Med vennlig hilsen

''Mobiltelefoner gir trygghet og fleksibilitet.''

Ja, men jeg synes man først bør venne seg til _ikke_ å ha denne fleksibiliteten.

Skrevet

Ja, men jeg synes man først bør venne seg til _ikke_ å ha denne fleksibiliteten.

Men det blir jo litt komplisert når hele resten av verden har denne fleksibiliteten, og har vent seg til det :-)

Skrevet

Hvorfor?

Jeg tror ikke folk lærer noe spesielt av infleksibilitet? Det er jo mer enn nok av andre vanskeligheter man skal mestre, uten at man behøver "utsette" dem for ekstra "problemer"?

Samfunnet endrer seg. Det som var viktig før er ikke så viktig nå. Samtidig er det helt nye ting (mestring av teknologi, matematikk, osv) som er langt viktigere enn det var før. Barn i dag har andre utfordringer enn da vi vokste opp (sånn litt før hjulet ble oppfunnet! :glis: ), og da må vi la dem løse deres utfordringer, og ikke de gamle som var våre.

Takk for svar, forresten. Det er et interessant emne.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Men det blir jo litt komplisert når hele resten av verden har denne fleksibiliteten, og har vent seg til det :-)

''Men det blir jo litt komplisert når hele resten av verden har denne fleksibiliteten, og har vent seg til det''

Jeg sier ikke at barna ikke skal få mobil etterhvert, men jeg synes det er en fordel å drøye det så lenge som mulig, slik at de i størst mulig grad lærer å klare seg uten.

I sønnens tredjeklasse er det allerede noen som har mobil (hovedsakelig skilsmissebarn), og jeg ser ingen grunn til at min sønn skal være den neste som får.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor?

Jeg tror ikke folk lærer noe spesielt av infleksibilitet? Det er jo mer enn nok av andre vanskeligheter man skal mestre, uten at man behøver "utsette" dem for ekstra "problemer"?

Samfunnet endrer seg. Det som var viktig før er ikke så viktig nå. Samtidig er det helt nye ting (mestring av teknologi, matematikk, osv) som er langt viktigere enn det var før. Barn i dag har andre utfordringer enn da vi vokste opp (sånn litt før hjulet ble oppfunnet! :glis: ), og da må vi la dem løse deres utfordringer, og ikke de gamle som var våre.

Takk for svar, forresten. Det er et interessant emne.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror ikke folk lærer noe spesielt av infleksibilitet? Det er jo mer enn nok av andre vanskeligheter man skal mestre, uten at man behøver "utsette" dem for ekstra "problemer"?''

Jo, jeg tror barna lærer noe av å skulle forholde seg til avtaler uten mulighet for bare å ringe og endre eller gi beskjed om noe.

Skrevet

''Men det blir jo litt komplisert når hele resten av verden har denne fleksibiliteten, og har vent seg til det''

Jeg sier ikke at barna ikke skal få mobil etterhvert, men jeg synes det er en fordel å drøye det så lenge som mulig, slik at de i størst mulig grad lærer å klare seg uten.

I sønnens tredjeklasse er det allerede noen som har mobil (hovedsakelig skilsmissebarn), og jeg ser ingen grunn til at min sønn skal være den neste som får.

Skal vel være enig i at tredjeklasse kanskje er tidlig...

Mine fikk vel ca ved 11-10-års alder - men den yngste fikk tidligere enn eldste,- så skal ikke se bort fra at om jeg hadde hatt en unge til hadde det blitt ved 8-9-års alder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...