Gå til innhold

Foreldrefellesskap ang alder for mobiltlf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg tror ikke folk lærer noe spesielt av infleksibilitet? Det er jo mer enn nok av andre vanskeligheter man skal mestre, uten at man behøver "utsette" dem for ekstra "problemer"?''

Jo, jeg tror barna lærer noe av å skulle forholde seg til avtaler uten mulighet for bare å ringe og endre eller gi beskjed om noe.

Vel, jeg må innrømme at jeg ikke ser forbindelsen med mobiltelefoner. Det er da bare å si at de ikke kan endre avtale hvis de ringer?

Med vennlig hilsen

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• Katt-ja

6

• morsan

4

• Liliaceae

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest hilsen en forelder
Skrevet

Hei,

En mobiltelefon stråler ikke når man ikke snakker i den (bortsett fra et par millisekunder når den utfører en Location Area Update (LAC), eller et par millisekund når den mottar/senderen SMS). Det er forsvinnende lite.

Personlig ville jeg vært langt mer bekymret for å stå i nærheten av en mikrobølgeovn som er på (bare litt fett/kant mellom den og døren gjør at den stråler mye mer enn en mobiltelefon). Der er det snakk om langt større mengder energi.

Med vennlig hilsen

Vel Sør, du har jo fasitsvar på alt. Men når det gjelder strålingsfare på mobil, så er nok de vitenskapelige meningene mer delte enn som så.

Skrevet

Våre barn fikk mobiltlf når de var åtte år gamle, noe som var veldig tidlig iallefall når den eldste fikk det ( hun er tolv nå ). Grunnen til at våre fikk såpass tidlig var at vi foreldre er døve og at sms var den eneste måten våre unger kunne kontakte oss på om det var noe. Den gangen tok jeg det opp på et foreldremøte i klassen slik at alle foreldrene visste hva som var grunnen og kunne bruke dette som et argument når barna evt kom hjem og maste om at "alle" andre hadde fått mobil ;-)

Når niåringen fikk mobiltlf til åtteårsdagen sin var hun ikke den eneste i klassen som fikk tlf dette året. Det er mer og mer vanlig at de år mobil tidlig og jeg har inntrykk av at det er mindre "styr" rundt det å ha mobil nå enn før? Det har blitt mer "normalt" og ikke fullt så spennende?

Jeg ser ikke noe i veien for å ta dette opp på et foreldremøte, men jeg tror ikke jeg ville mast om at dere skulle ha et felles standpunkt. Jeg ville heller hørt om det var mas hjemme om dette og hva de andre foreldrene tenkte rundt denne problematikken? Dette kommer kanskje litt an på hvor stor foreldregruppe dere har også.. Vi er ikke så mange, så da er det nok lettere å ta opp slike ting.

Skrevet

Jeg er mer redd for strålingsfaren enn for at de skal miste den gitt. Hvis de enda var konskvente med å bruke handsfree ørepropper, men det er vanligvis ikke barn.

Jeg ville også være kritisk til å begynne for tidlig, pga da starter også risikoen for mobilmobbing.

Ungene mine bruker mobilen minimalt til samtaler. Jeg oppfordrer dem til stort sett å sende SMS, så eventuell strålingsfare tenker jeg ikke noe særlig på.

Skrevet

''Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?''

Mener du virkelig det?

Jeg mener det er en fordel at barna mine venner seg til å holde/gjøre avtaler uten til enhvertid å ha mobiltelefon på seg.

Vi avtaler alltid på morgenen om hvordan dagen forløper - hvem kommer hjem nå osv., så mobilbeskjed brukes kun til å si fra at man er vel hjemme :)

Det har hendt at bussen til ungene har vært forsinka f.eks.. Jeg ville nok blitt nervøs om jeg ikke visste hva som var grunnen til at de ikke kom hjem i tide.

En stor fordel med at de får mobil tidlig er at de tidlig lærer seg mobilvett. Det er tross alt lettere å "lære opp" en niåring enn en tolvåring ;-)

Mobil har helt klart sine negative sider, men de positive sidene er langt flere synes jeg :)

Skrevet

Vel Sør, du har jo fasitsvar på alt. Men når det gjelder strålingsfare på mobil, så er nok de vitenskapelige meningene mer delte enn som så.

Hei,

Takk for tilliten!

Nei, det vitenskapelige samfunnet er faktisk rimelig enige.

Siste undersøkelse jeg så indikerte at mobilstråling faktisk kunne redusere sjansen for Alzheimer, selv om jeg er skeptisk før jeg ser bedre bevis.

Jeg jobber med slikt, og jeg vet når en mobiltelefon stråler. Det skjer 1/8 av tiden når man snakker/mottar, samt veldig kort når man sender/mottar SMS (signallering).

I tillegg skjer det (meget kort) når mobiltelefonen flytter fra et område til et annet. Bare for å fortelle nettverket at den har flyttet seg fra et område til et annet. Jeg vil tippe at dette kun skjer en gang i døgnet for de fleste.

Du kan ta en spektrumanalysator og måle strålingen fra mobiltelefonen, og sammenligne med strålingen fra mikrobølgeovnen eller induktivkoketoppen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg nekter å delta i slike felles-vi-bestemmer-over-barna-våre-avtaler! Jeg mener bestemt at enhver kan bestemme hva som er best for den enkelte, og boikotter glatt slike ting:-)

Skrevet

Hei,

Takk for tilliten!

Nei, det vitenskapelige samfunnet er faktisk rimelig enige.

Siste undersøkelse jeg så indikerte at mobilstråling faktisk kunne redusere sjansen for Alzheimer, selv om jeg er skeptisk før jeg ser bedre bevis.

Jeg jobber med slikt, og jeg vet når en mobiltelefon stråler. Det skjer 1/8 av tiden når man snakker/mottar, samt veldig kort når man sender/mottar SMS (signallering).

I tillegg skjer det (meget kort) når mobiltelefonen flytter fra et område til et annet. Bare for å fortelle nettverket at den har flyttet seg fra et område til et annet. Jeg vil tippe at dette kun skjer en gang i døgnet for de fleste.

Du kan ta en spektrumanalysator og måle strålingen fra mobiltelefonen, og sammenligne med strålingen fra mikrobølgeovnen eller induktivkoketoppen.

Med vennlig hilsen

''I tillegg skjer det (meget kort) når mobiltelefonen flytter fra et område til et annet. Bare for å fortelle nettverket at den har flyttet seg fra et område til et annet. Jeg vil tippe at dette kun skjer en gang i døgnet for de fleste.''

En gang i døgnet? Den må vel fortelle hvor den er litt oftere? Og selve lyttingen, stråler ikke det? Altså når den mottar evt. meldinger?

Nå er ikke jeg hysterisk redd for dette,- men syntes det der hørtes for godt ut til å være sant ;-)

Skrevet

''Mobiltelefoner gir trygghet og fleksibilitet.''

Ja, men jeg synes man først bør venne seg til _ikke_ å ha denne fleksibiliteten.

''Ja, men jeg synes man først bør venne seg til _ikke_ å ha denne fleksibiliteten.''

Men det bør være opp til den enkelte familie å vurdere sitt behov for å gi barna mobiltelefon...

Skrevet

''I tillegg skjer det (meget kort) når mobiltelefonen flytter fra et område til et annet. Bare for å fortelle nettverket at den har flyttet seg fra et område til et annet. Jeg vil tippe at dette kun skjer en gang i døgnet for de fleste.''

En gang i døgnet? Den må vel fortelle hvor den er litt oftere? Og selve lyttingen, stråler ikke det? Altså når den mottar evt. meldinger?

Nå er ikke jeg hysterisk redd for dette,- men syntes det der hørtes for godt ut til å være sant ;-)

Hei,

Den lytter hele tiden, men lytting stråler ikke (altså, ikke mer enn en klokke, en vanlig FM-radio, eller helt "normalt" utstyr).

Den stråler:

1) Når du snakker eller overfører data. Når du snakker stråler den maks 12,5% av tiden.

2) Den stråler (det er kort) når du sender en SMS, eller når den (enda kortere) bekrefter at den har fått SMSen korrekt.

3) Norge er delt opp i "Location Areas" (med mange basestasjoner i hvert område). Hvis mobiltelefonen beveger seg inn i et nytt område, så sender den en kort melding til nettverket for å si at "hvis det er en telefon til meg så er det her du skal lete etter meg". Igjen, dette er meldinger på millisekunder. I tillegg sender den en slik melding hvert døgn (vanligvis rundt klokken 01:00, tror jeg (det varierer nok)), for å minne nettverket på hvor den er.

Husk at en mobiltelefon har et veldig lite batteri, med lite energi. Den kan ikke stråle mye, for da ville batteriet blitt flatt med en gang.

Husk også - hvis du dobler distansen mellom hodet og mobilen, så reduserer du strålingen med nesten 90%. Så ved å fjerne telefonen fra 3 cm til 6 cm, så er strålingen redusert til ca 12%.

Hvis du står ute/oppe så stråler den også mindre, fordi basestasjonen hører den bedre. (Trenger ikke sende så sterkt.)

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

''Ja, men jeg synes man først bør venne seg til _ikke_ å ha denne fleksibiliteten.''

Men det bør være opp til den enkelte familie å vurdere sitt behov for å gi barna mobiltelefon...

''Men det bør være opp til den enkelte familie å vurdere sitt behov for å gi barna mobiltelefon...''

Selvsagt, jeg har ikke sagt noe annet.

Skrevet

Hei,

Den lytter hele tiden, men lytting stråler ikke (altså, ikke mer enn en klokke, en vanlig FM-radio, eller helt "normalt" utstyr).

Den stråler:

1) Når du snakker eller overfører data. Når du snakker stråler den maks 12,5% av tiden.

2) Den stråler (det er kort) når du sender en SMS, eller når den (enda kortere) bekrefter at den har fått SMSen korrekt.

3) Norge er delt opp i "Location Areas" (med mange basestasjoner i hvert område). Hvis mobiltelefonen beveger seg inn i et nytt område, så sender den en kort melding til nettverket for å si at "hvis det er en telefon til meg så er det her du skal lete etter meg". Igjen, dette er meldinger på millisekunder. I tillegg sender den en slik melding hvert døgn (vanligvis rundt klokken 01:00, tror jeg (det varierer nok)), for å minne nettverket på hvor den er.

Husk at en mobiltelefon har et veldig lite batteri, med lite energi. Den kan ikke stråle mye, for da ville batteriet blitt flatt med en gang.

Husk også - hvis du dobler distansen mellom hodet og mobilen, så reduserer du strålingen med nesten 90%. Så ved å fjerne telefonen fra 3 cm til 6 cm, så er strålingen redusert til ca 12%.

Hvis du står ute/oppe så stråler den også mindre, fordi basestasjonen hører den bedre. (Trenger ikke sende så sterkt.)

Med vennlig hilsen

Takk for info :)

Nå har jeg ikke så dårlig samvittighet lenger for mine barn som har mobilen med seg overalt - og ganske ofte i bukselommen (og selv om jeg har mislikt det pga. evt stråling, så liker jeg det jo når det medfører at de svarer meg 30 sekunder etter at jeg har sendt melding...)

Skrevet

Takk for info :)

Nå har jeg ikke så dårlig samvittighet lenger for mine barn som har mobilen med seg overalt - og ganske ofte i bukselommen (og selv om jeg har mislikt det pga. evt stråling, så liker jeg det jo når det medfører at de svarer meg 30 sekunder etter at jeg har sendt melding...)

Hei,

Du reduserer trolig stråling mer ved å vaske/rense forseglingen mellom døren og "kassen" på mikrobølgeovnen.

Dessuten må man huske at lys fra lyspærer også er en form for stråling! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest har du svar?
Skrevet

Hei,

Du reduserer trolig stråling mer ved å vaske/rense forseglingen mellom døren og "kassen" på mikrobølgeovnen.

Dessuten må man huske at lys fra lyspærer også er en form for stråling! ;-)

Med vennlig hilsen

Men det faktum at jeg blir glohet inne i øregangen, og at det verker etter å ha snakket en ti minutters tid, hva skal jeg tolke utifra det?

At det er noe galt med mobilen min og at jeg burde hatt en ny? Jeg har et sett med handsfree, men mobilen virker ikke i forhold til det. Har aldri gjort det. Jeg kan verke i øret lenge etter avsluttet samtale.

Skrevet

Men det faktum at jeg blir glohet inne i øregangen, og at det verker etter å ha snakket en ti minutters tid, hva skal jeg tolke utifra det?

At det er noe galt med mobilen min og at jeg burde hatt en ny? Jeg har et sett med handsfree, men mobilen virker ikke i forhold til det. Har aldri gjort det. Jeg kan verke i øret lenge etter avsluttet samtale.

Hei,

Det skyldes at:

1) Du holder "noe" tett opp mot øret, og derfor blir det varmt pga. varmen fra øret ditt.

2) Mobiltelefonen kan bli litt varm (helt "vanlig varme") akkurat som annet elektronisk utstyr (slik som en PC, osv), særlig når den sender.

Prøv å holde mobiltelefonen 2 cm fra øret, eller bruk en handsfree.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det må foreldrene bestemme selv. Folk har forskjellige grunner til at de gir mobiler til ungene sine.

F.eks er det greit at unger som er alene hjemme har mulighet til å ringe foreldrene sine. Det er ikke alle som har hustelefon.

En 7-åring jeg kjenner har mobilen sin med seg når han farter rundt i nabolaget, sånn at foreldrene slipper å løpe å lete etter han når de trenger å få tak i han.

Skrevet

Mmja - vi luftet det for hverandre på en foreldrekveld, og veldig mange ville holde på 10-årsdagen, og slik ble det omtrent for gjengen eldstemann holder seg med (gutten vår fikk det til jul da han var 10 år og 8 mnd) - men det var nok en del som fikk til 9 års dagen, og sikkert ytterst få tidligere og.

Nå går nr 2 i 3., og noen der har fått, men jeg har avtalt med mor til ei av venninnene at vi holder oss til 10 års dagen for dem og. Snakket med 2 andre jenter i klassen ,og de skulle også vente til 10 års dagen

Skrevet

Mobil er jo bare helt supert for unger, du kan ringe så vet du hvor du har dem og at alt er i orden. Man kan ringe når middagen er ferdig og når ungene skal inn om kvelden. Hvorfor er det så gærnt at unger har mobil egentlig.

Skrevet

Det er vel i utgangspunktet bare en fordel at barn har en mobiltelefon med seg, slik at de kan få tak i foreldre, og foreldre kan få tak i ungene?

Hvis man er redd for at de skal miste/glemme telefonen, så har vel de fleste bruke mobiler liggende; hvis ikke får man ofte kontantkortmobiler på tilbud for 300-400 kr.

Med vennlig hilsen

Takk og helt enig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nei, det har jeg ikke erfaring med. Ikke hadde jeg ville gått med på det heller, guttungen på snart 9 har hatt mobil lenge nå, og det er en grunn til det.

Det vil som oftes være grunner som gjør at folk velger slik eller slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...