Gå til innhold

Meg med strømmen igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte Hallingkraft og EB Nett på fredag, men ingen kunne svare på om det virket sannsynlig at en leilighet på 50kvm brukte 16000kwt i året på strøm.

Så da var jeg like langt. Hvem kan jeg høre med da?

En annen ting, jeg har spotpris avtale, der de fakturer etter et A konto forbruk. Jeg ønsker å gå over til å bli fakturert etter virkelig forbruk slik at jeg slipper en sånn evnt smell igjen. Men i følge Hallingkraft kunne de ikke fakturere etter virkelig forbruk, og dette var heller ikke vanlig hos andre kraftleverandører. Men er dette virkelig sant? Jeg har da bodd andre steder og hatt andre kraftleveradører som har fakturert etter forbruk.

Skrevet

Hei,

Hvis du sender inn avlesning hver 2. måned, så baserer de prisene på det. À conto betyr bare at du betaler inn et ca.-beløp annenhver måned, og så korrigeres det når avlesningen skjer.

Det finnes noen få AMR (automatiskmåleravlesningsprosjekter) i Norge, men alle får det ikke før i 2016, eller noe slikt.

I fremtiden kan du jo følge med på hvor mye strøm (kWh) de fakturerer for, og sammenligne forbruket ditt selv, så ser du om noe "går galt".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Hvis du sender inn avlesning hver 2. måned, så baserer de prisene på det. À conto betyr bare at du betaler inn et ca.-beløp annenhver måned, og så korrigeres det når avlesningen skjer.

Det finnes noen få AMR (automatiskmåleravlesningsprosjekter) i Norge, men alle får det ikke før i 2016, eller noe slikt.

I fremtiden kan du jo følge med på hvor mye strøm (kWh) de fakturerer for, og sammenligne forbruket ditt selv, så ser du om noe "går galt".

Med vennlig hilsen

Hei

Jeg vet hva det betyr å bli fakturert etter et A-konto beløp. Jeg sender inn forbruket annen hver mnd, men likevel blir jeg fakturert etter et A-konto forbruk basert på fjorårets forbruk.

Skrevet

Hei

Jeg vet hva det betyr å bli fakturert etter et A-konto beløp. Jeg sender inn forbruket annen hver mnd, men likevel blir jeg fakturert etter et A-konto forbruk basert på fjorårets forbruk.

Men da vil jo à conto-beløpet for 2010 formodentlig være basert på det i 2009, som var høyt? Da bør det jo bli OK?

Sjekket du andre strømleverandører? De advarer mot Telinet; jeg har NorgesEnergi (= billigbutikken til Hafslund), men der finner du nok noen som fakturerer slik du ønsker det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men da vil jo à conto-beløpet for 2010 formodentlig være basert på det i 2009, som var høyt? Da bør det jo bli OK?

Sjekket du andre strømleverandører? De advarer mot Telinet; jeg har NorgesEnergi (= billigbutikken til Hafslund), men der finner du nok noen som fakturerer slik du ønsker det.

Med vennlig hilsen

Jo du har rett i det, men nå har jeg blitt veldig påpasselig på å ikke bruke for mye strøm, så jeg prøver å få ned forbruket. Litt kjedelig om jeg ikke skal få uttelling for det før neste år.

Skrevet

''men ingen kunne svare på om det virket sannsynlig at en leilighet på 50kvm brukte 16000kwt i året på strøm''

Da virker de rimelig inkompetente. Er slikt strømforbruk er meget uvanlig.

Skrevet

Jo du har rett i det, men nå har jeg blitt veldig påpasselig på å ikke bruke for mye strøm, så jeg prøver å få ned forbruket. Litt kjedelig om jeg ikke skal få uttelling for det før neste år.

Hei,

Det forstår jeg. Sjekk med andre leverandører hva de gjør. Hva med nettleverandøren?

Med vennlig hilsen

Skrevet

''men ingen kunne svare på om det virket sannsynlig at en leilighet på 50kvm brukte 16000kwt i året på strøm''

Da virker de rimelig inkompetente. Er slikt strømforbruk er meget uvanlig.

Det er det alle sier til meg (venner, kollegaer og her inne) :-/

Skrevet

Det er det alle sier til meg (venner, kollegaer og her inne) :-/

Her finner du en oversikt over normal strømforbruk (jeg har ikke sjekke om det er inkl. oppvarming):

http://www.klikk.no/bolig/hus/article534295.ece

Det står også info om å bytte leverandør, uten at jeg har nilest artikkelen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei

Høres helt merkelig ut spør du meg. Skift strømleverandør.

Skrevet

Her i Trondheim melder vi inn hver 3. mnd hva måleren står på og faktureres etter det. I noen av de omliggende kommunene er det automatisk avlesning, andre har avlesning annenhver mnd. Ingen jeg kjenner har den ordningen du snakker om.

Skrevet

Du leser av forbruket ditt til nettleverandør. Om du har anne kraftleverandør (og det har du jo), er det ikke nødvendigvis slik at kraftleverandør innhenter målerstand fra netteier ved hver avlesning.

candyqueen_83
Skrevet

Men da får du igjen masse i januar ;O) Se på det som sparing. Hehe

Skrevet

Vi leser av strøm måleren hver måned og faktureres dermed hver måned for forbruk.

Skrevet

Her i Trondheim melder vi inn hver 3. mnd hva måleren står på og faktureres etter det. I noen av de omliggende kommunene er det automatisk avlesning, andre har avlesning annenhver mnd. Ingen jeg kjenner har den ordningen du snakker om.

I følge Hallingkraft er det svært uvanlig å fakturere fortløpende etter virkelig forbruk.

Dette er jo helt merkelig, og kan da virkerlig ikke stemme! Jeg skal ihvertfall bytte strømleverandør da de ansatte hos Hallingkraft (har snakket med flere stk) virker helt inkompetente til å svare på noe som helst.

Skrevet

Her finner du en oversikt over normal strømforbruk (jeg har ikke sjekke om det er inkl. oppvarming):

http://www.klikk.no/bolig/hus/article534295.ece

Det står også info om å bytte leverandør, uten at jeg har nilest artikkelen.

Med vennlig hilsen

Takk for link. Jeg regner med at en leilighet på 50 kvm går under "mindre leilighet" og dermed burde forbruket ligge nærmere 10000kwt. Men som du sier, det står ikke om dette er inkludert strøm til oppvarming, så den kan jo være litt misvisende.

Gjest firepile
Skrevet

Takk for link. Jeg regner med at en leilighet på 50 kvm går under "mindre leilighet" og dermed burde forbruket ligge nærmere 10000kwt. Men som du sier, det står ikke om dette er inkludert strøm til oppvarming, så den kan jo være litt misvisende.

''Men som du sier, det står ikke om dette er inkludert strøm til oppvarming, så den kan jo være litt misvisende.''

Det er garantert inkl. oppvarming.

Skrevet

Vi leser av annenhver måned og får regning på det aktuelle forbruket (Sognekraft).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...