Gjest Frail Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Er i midten av 20 årene og har en bmi på 16. Raser ned i vekt. Veier nå 48 kilo og har bedt legen om hjelp så mange ganger. Men siden jeg har gått ned pågrunn av stress og traumerelaterte ting, så vil ikke legen min gjøre noe før jeg veier 40 kilo. Men selv jeg er klar over at jeg havner 10 fot under før den tid. Hadde jeg slått ut på en alvorlig spisesforstyrrelse ville jeg hatt krav på hjelp fra lege og nav. Men siden jeg ikke er sånn syk, så sitter jeg egentlig her på vent. Orker ikke sloss mer med legen min, har ikke krefter igjen. Kollapser med jevne mellomrom, har konstant vondt i hodet, nyrene, magen osv. Føles så forbanna håpløst å ikke få noe hjelp når jeg virkelig trenger det. Er ikke akkurat vanskelig å se at jeg er syk. Er det virkelig ikke noe som kan gjøres før jeg enten veier 40 kilo eller får en alvorlig diagnose på meg ? Må jo ha noen rettigheter i dette samfunnet ? 0 Siter
Kiwijenta Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Jeg ville ihvertfall begynt med å bytte fastlege! Det er jo tydelig at du ikke tas på alvor hos din nåværende lege. Har du prøvd Tolvon? Det er egentlig et antidepressiva, men brukes også for søvn. En vanlig bivirkning er at man får en matlyst av en annen verden... 0 Siter
Gjest snully Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Kjenner meg igjen i dette dilemmaet. Ikke før vekten er faretruende lav reagerer hjelpeapparatet. Hva med å spørre enkelt og greit: Må jeg vente til jeg er 40 kg før jeg får hjelp? 0 Siter
Gjest kinelle Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Helt vilt at du ikke får hjelp! Man må da ha krav på hjelp i forhold til vektnedgang selv om det ikke skyldes en spiseforstyrrelse! Det er flott at du har tatt initiativ og bedt om hjelp, men måten du blir møtt på er ikke bra. Jeg ville ihvertfall byttet fastlege tror jeg. 48 kg er lite, 40 kg er ingenting. Spør rett ut om du må bli et skjellett før du kan få hjelp? Spør om hvor langt ned i vekt må du for bli tatt på alvor. Slik behandling hører ikke noensteds hjemme. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Jeg mener du bør henvises til en psykiatrisk poliklinikk for utredning. 0 Siter
PieLill Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Høres merkelig ut at du skal behøve å vente til du er alvorlig syk. Om det er vanskelig for deg å bytte fastlege, kan du få en annen leges vurdering av dette. Du må betale noe ekstra for dette. Du kan også gå til allmenlege utenfor fastlegeordningen, f.eks. Volvat. Koster noe, men i det lange løp kan det lønne seg. Håper du får god og riktig hjelp snart. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.