enigma38 Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Og det skjer ikke ofte! Jeg mener at en psykiater, med god bakgrunnskunnskap til menneskelig og kompleks, voksen og samtykkende seksualitet, burde vite bedre enn å slenge ut påstanden: Blir de friskere av det? Alså av at den blir fjernet fra diagnoselisten! Her menger NHD seg med andre, som har fordommer, og som kanskje ikke vet så mye om temaet, blir for dumt og useriøst. Det er anslått at ca 10 prosent av befolkningen liker bdsm i en eller annen grad. Det skulle ikke forundre meg om det var omlag like mange her i landet, som i undersøkelsen i USA. De fleste av disse menneskene er velfungerende, og lever ett rikt liv med jobb og barn og likevel med denne "grusomme" seksualiteten..... Hør her, det er greit at folk mener dette, det er helt ok for meg at de som ikke har greie på det, eller har prøvd å sette seg inn i det, ikke skjønner bedre. Slik vil det alltid være. Men, at du, NHD, forsvarer disse fordommene, det synes jeg er lite faglig forsvarlig, rett og slett. Og jeg hadde ikke trodd det om akkurat deg. Jeg ser på deg som langt mer vidsynt enn som så! Ta det som ett kompliment. Men jeg skulle ønske du kunne nyansert deg en smule i forhold til uttalelser her i forbindelse med denne saken Mvh enigma38 0 Siter
Gjest skuffet over sånne som deg Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Hvorfor vil du at han skal det? Er det fordi du vil henge ham ut? La ham få gjennomgå av dols PKere? Jeg vet jo selvsagt like lite som deg hva NHD mener om slike ting, men han er vel ikke nødt til å komme noe nærmere inn på det? Det er vel ikke deg eller andre her på dol han skal stå til regnskap for? Du må bare akseptere at folk ikke alltid er enig med deg i alle ting, enten de har høy utdannelse eller ikke. 0 Siter
enigma38 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Skrevet 3. februar 2010 Hvorfor vil du at han skal det? Er det fordi du vil henge ham ut? La ham få gjennomgå av dols PKere? Jeg vet jo selvsagt like lite som deg hva NHD mener om slike ting, men han er vel ikke nødt til å komme noe nærmere inn på det? Det er vel ikke deg eller andre her på dol han skal stå til regnskap for? Du må bare akseptere at folk ikke alltid er enig med deg i alle ting, enten de har høy utdannelse eller ikke. Nei, jeg ønsker ikke å henge ham ut. Men jeg forventer faglighet av en fagmann. Og evne til å se nyansene. mvh enigma38 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Jeg synes det er et raust og sympatisk trekk ved deg at du forklarer mine avvik med manglende kunnskap og ikke med vond vilje :-) 0 Siter
enigma38 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Skrevet 3. februar 2010 Jeg synes det er et raust og sympatisk trekk ved deg at du forklarer mine avvik med manglende kunnskap og ikke med vond vilje :-) Takk for det. Jeg er ganske raus, og jeg tror noen og enhver hadde hatt godt av mer kunnskap på mange områder, også dette :-) Mvh enigma38 0 Siter
enigma38 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Skrevet 3. februar 2010 Jeg synes det er et raust og sympatisk trekk ved deg at du forklarer mine avvik med manglende kunnskap og ikke med vond vilje :-) Dette er hva Helsedirektoratet sier om forandringen og årsaken til den: Stigmatisering Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen. NRKHelsedirektør Bjørn-Inge Larsen sier direktoratets mål er å svekke oppfatninger om at enkelte seksuelle preferanser, seksuelle identiteter og kjønnsuttrykk kan sees på som sykdom. – Vi mener at det ikke er grunnlag verken i dagens samfunn eller helsefaglig tenkning for å klassifisere disse diagnosegruppene som sykdom, sier Larsen. Helsedirektoratet legger stor vekt på at en rekke interesseorganisasjoner og fagmiljøer gjennom lang tid har frembrakt kunnskap om at diagnosene i seg selv av mange opplevelses som støtende og bidrar til stigmatisering av gruppers og enkeltmenneskers seksualitet. mvh enigma38 0 Siter
FGT Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Hver det dere snakker om der ? Er om en type seksuell adferd, er en sykdom eller bare en pervers handling + 0 Siter
enigma38 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Hver det dere snakker om der ? Er om en type seksuell adferd, er en sykdom eller bare en pervers handling + FGT, jeg lurer på om du kan gjenta spørsmålet ditt, jeg får ikke helt tak i hva du spør om. Beklager. mvh enigma38 0 Siter
FGT Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 FGT, jeg lurer på om du kan gjenta spørsmålet ditt, jeg får ikke helt tak i hva du spør om. Beklager. mvh enigma38 Ja, jeg så at det ble noe rotete spørsmål, men jeg har ikke fulgt med hva som er foranledningen til dette du skriver om. Men er det ikke snakk om en seksuell adferd, om det er en sykdom med ? 0 Siter
enigma38 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Ja, jeg så at det ble noe rotete spørsmål, men jeg har ikke fulgt med hva som er foranledningen til dette du skriver om. Men er det ikke snakk om en seksuell adferd, om det er en sykdom med ? Jo, forsåvidt er det spørsmål om en seksuell adferd er en sykdom eller ikke. I dette tilfellet så har bdsm, transvettisme og fethishisme vært "sovende" diagnoser i mange, mange år. Det vil si at de ikke har vært i bruk. Grunnen til dette antar jeg har vært at psykiatere har sett at om de har hatt mennesker med slike legninger til behandling, så er det kanskje ikke legningen/preferansen som har vært hovedproblemet, så man har ikke brukt for eks SM som diagonse. Og det er jo bra. Nå har helsedirektoratet bestemt at dette ikke er noen diagnose lenger, og har dermed slettet diagnosene fra diagnoselisten. Og det er jo ett fremskritt, både fordi å karakterisere dette som psykt, både er misvisende og stigmatiserende for den gruppen mennesker det gjelder (og som ikke er en ensartet gruppe) Alså, vi diskuterer ikke om dette er pervest eller unormalt eller merkelig, for det må jo folk få mene hva de vil om. Det vi ikke forstår fremstår jo ofte som ubegripelig. Og det er mange ting innenfor disse kategoriene jeg ikke forstår. Og noe jeg forstår veldig godt, fordi jeg kjenner det igjen i meg selv. Det som skuffet med, var at NHD etter oppfordring fra ett innlegg her inne, som karakteriserte dette som sykt, og som stilte seg uforstående til hvorfor dette ble fjernet fra diagnoselista, svarte at man ikke blir friskere av den grunn. Og det er riktig, og det er feil. La meg forklare: Alså, hvis man har en preferanse/legning utenfor allfarvei, så vil det i allefall ikke hjelpe å bli stigmatisert som syk ene og alene pga av den i seg selv. Ofte, når tabloidpressen skal vise frem f.eks bdsm, så fremstilles det som skinn, lakk og lær med pisk, hos folk som liker å vise seg frem. Eller i film, bdsm i krim. Det ender med drap. Folk tror kanskje at dette er bdsm. Det er ikke rart. Men det er ikke desto mindre en veldig uriktig fremstilling. Virkeligheten er at svært mange som liker dette, verken kler seg spesielt, oppfører seg spesielt eller er så ekstreme. Det kan være noen som ,liker å få litt klaps under sex eller liker å bli "tatt" med håndjern på. Noen synes det er spennende, noen synes det er perverst, og noen kunne aldri tenke seg å være med på noe slikt. Og det er deres fulle rett, å bestemme over egen seksualitet, innenfor frivillige rammer. Jeg reagerte derfor på NHD`s uttalelse, som at en som burde vite bedre, slo seg i lag med ulvene dvs medias fremstilling og andres oppfatning (som igjen bunner mye i det første) fremfor å nyansere litt på bildet. Det er liksom på tide at man etter århundrer med "dyneløfting" og statlig (forbud og fengsel for bla homofili, i lovteksten frem til 70-tallet!) og kirkelig (all sex, som ikke er i misjonærstillingen og som ikke er i pakt med tanke om reproduksjon, er synd og skam) innblanding, tar seksualiteten tilbake og at enkeltmennesket eier den selv, og ingen andre. Ps: Alt jeg har skrevet gjelder frivillige og voksne aktiviteter. For meg er det en selvfølge. mvh enigma38 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Jeg synes det er et raust og sympatisk trekk ved deg at du forklarer mine avvik med manglende kunnskap og ikke med vond vilje :-) Hvis hr. doktor faktisk mener dette er en sykdom, kan han vennligst forklare legfolket hva som er adekvat behandling? 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Han må som privatperson selvsagt få mene hva han vil, men problemet er at NHD ofte uttaler seg om personlige synspunkt også når han er i fagperson-rollen. Jeg er veldig kritisk til dette og har sagt fra både til ham og webmaster mange ganger. Han har alle muligheter til å logge seg på som privatperson og synse i vei. 0 Siter
enigma38 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Han må som privatperson selvsagt få mene hva han vil, men problemet er at NHD ofte uttaler seg om personlige synspunkt også når han er i fagperson-rollen. Jeg er veldig kritisk til dette og har sagt fra både til ham og webmaster mange ganger. Han har alle muligheter til å logge seg på som privatperson og synse i vei. Jeg reagerer også på dette, fordi det blir en sammenblanding av roller som virker uheldig. Og, ikke minst synes jeg det hadde vært voksent å gi meg ett skikkelig svar, fremfor ett ironisk vondt-i-viljen-svar. mvh enigma38 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Han må som privatperson selvsagt få mene hva han vil, men problemet er at NHD ofte uttaler seg om personlige synspunkt også når han er i fagperson-rollen. Jeg er veldig kritisk til dette og har sagt fra både til ham og webmaster mange ganger. Han har alle muligheter til å logge seg på som privatperson og synse i vei. I dette tilfellet var innlegget rettet til meg på psykiatriforum. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Hvis hr. doktor faktisk mener dette er en sykdom, kan han vennligst forklare legfolket hva som er adekvat behandling? Det er ikke alle diagnoser som er sykdommer, noen er lyter eller utviklingsforstyrrelser. Det er ikke alle sykdommer eller lyter det finnes behandling for. 0 Siter
enigma38 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Det er ikke alle diagnoser som er sykdommer, noen er lyter eller utviklingsforstyrrelser. Det er ikke alle sykdommer eller lyter det finnes behandling for. Her slår du alle fluene i en SMekk igjen! Nyansene uteblir. Livet er svart/hvitt, eller? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Her slår du alle fluene i en SMekk igjen! Nyansene uteblir. Livet er svart/hvitt, eller? Nei, jeg gjør ikke det, og dette er (heller) ikke svart hvitt. I denne sakener det vel heller du som ser ting hvitt hvitt. 0 Siter
enigma38 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Nei, jeg gjør ikke det, og dette er (heller) ikke svart hvitt. I denne sakener det vel heller du som ser ting hvitt hvitt. Nei, det er ikke riktig at jeg ser ting hvitt hvitt. Jeg ser helt klart at for noen så kan det være problematisk. Det var det også for meg, til jeg fikk større innsikt i meg selv, og ga meg selv den aksepten jeg trengte for å leve ett godt liv, også på det seksuelle området. Men stigmatisering gjør det ikke mindre problematisk for de det gjelder. Og sykeliggjøringen og avskyen og den slags har blitt godt ivaretatt av andre, så jeg følte det ikke tvingende nødvendig å fortsette å nøre oppunder akkurat på det punktet. Takk for at du endelig nyanserte deg. På tide. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Nei, det er ikke riktig at jeg ser ting hvitt hvitt. Jeg ser helt klart at for noen så kan det være problematisk. Det var det også for meg, til jeg fikk større innsikt i meg selv, og ga meg selv den aksepten jeg trengte for å leve ett godt liv, også på det seksuelle området. Men stigmatisering gjør det ikke mindre problematisk for de det gjelder. Og sykeliggjøringen og avskyen og den slags har blitt godt ivaretatt av andre, så jeg følte det ikke tvingende nødvendig å fortsette å nøre oppunder akkurat på det punktet. Takk for at du endelig nyanserte deg. På tide. Det er en viss mulighet for at jeg har sett et noe videre spekter av tilstanden enn det du og de fleste andre har gjort. 0 Siter
Gjest nyanser er et gode...... Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Det er en viss mulighet for at jeg har sett et noe videre spekter av tilstanden enn det du og de fleste andre har gjort. lenge leve selvsikkerheten....... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.