Gå til innhold

Fjerning av diagnoser , skuffet over NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en viss mulighet for at jeg har sett et noe videre spekter av tilstanden enn det du og de fleste andre har gjort.

Ja, jeg har forståelse for at du kanskje ser de mer ekstreme tilfellene, og jeg legger ikke skjul på at det kan være destruktivt, når man ikke har genser eller kan ivareta seg selv. Men det brede spekter finnes der ute, som ingen av oss kjenner til, og som utspiller seg innenfor husets fire vegger. Det er ganske mange som leker seg med dette, og endel som har det som livsstil, men som likevel ivaretar egeninterresser og har det godt med preferansene/legningen sin.

Men du har helt sikkert sett de mer alvorlige tilfellene og de tristeste, kanskje. Og jeg forstår at man ser det fra det ståstedet man har erfaring fra. Det gjør du og det gjør jeg.

Men, derfra til å sykeliggjøre en hel gruppe, blir veldig feil for meg. Og desto tristere er det at folk flest kanskje tror at det er sånn det er, fordi det bare er det man hører og leser om.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hipp og hopp
Skrevet

Det er en viss mulighet for at jeg har sett et noe videre spekter av tilstanden enn det du og de fleste andre har gjort.

Ikke bare enigma38 men "de fleste andre" også :)

He he, du er deg selv lik ,Nilsærn, like sjarmerende som alltid

Er ille, ille gla for at jeg ikke går til deg hver uke :D

Skrevet

Ja, jeg har forståelse for at du kanskje ser de mer ekstreme tilfellene, og jeg legger ikke skjul på at det kan være destruktivt, når man ikke har genser eller kan ivareta seg selv. Men det brede spekter finnes der ute, som ingen av oss kjenner til, og som utspiller seg innenfor husets fire vegger. Det er ganske mange som leker seg med dette, og endel som har det som livsstil, men som likevel ivaretar egeninterresser og har det godt med preferansene/legningen sin.

Men du har helt sikkert sett de mer alvorlige tilfellene og de tristeste, kanskje. Og jeg forstår at man ser det fra det ståstedet man har erfaring fra. Det gjør du og det gjør jeg.

Men, derfra til å sykeliggjøre en hel gruppe, blir veldig feil for meg. Og desto tristere er det at folk flest kanskje tror at det er sånn det er, fordi det bare er det man hører og leser om.

Kanskje det er viktig å huske at NHD tidligere har definert psykisk sykdom som (fra hukommelsen) noe som er til stor hindring/ulempe i hverdag for deg eller de rundt deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har da aldri vært snakk om å gi diagnoser til folk som ikke har subjektiv lidelse, ikke nedsatt funksjonsevne eller skader andre. Her snakker vi ikke om bondage og et klaps på baken :-)

Skrevet

Det har da aldri vært snakk om å gi diagnoser til folk som ikke har subjektiv lidelse, ikke nedsatt funksjonsevne eller skader andre. Her snakker vi ikke om bondage og et klaps på baken :-)

Nei, diagnosen har jo vært sovende, dvs ikke i bruk. På en stund. De som virkelig sliter med bdsm-praktiseringen sin, har nok helt andre og grunnleggende lidelser i bunn som kanskje kan og kanskje ikke kan, behandles. Poenget mitt er at det ikke er bdsm i seg selv som er problemet. Og det var vel det Helsedirektoratet fant ut også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...