Gå til innhold

Hvor vanskelig skal det være å få GU time??


Gjest Fioletta

Anbefalte innlegg

Gjest Fioletta

Ringte først til legekontoret og lurte på GU time. Nei da måtte jeg ringe å snakke med GU avdelingen. Ringte dit. (Litt over 14 så klart) Så der var det stengt, og hadde ikke oppe før om to dager igjen. Ringer da etter to dager. Får vite det at jeg må ha henvisning fra legen for å få time der! Arg.

Skal det være så vanskelig å få ordna seg en GU undersøkelse? *Oppgitt!*

Jeg er student i denne byen, men har fått en fastlege her. Men jeg aner hverken hva han/hun heter eller noen ting.. Skal jeg bare ringe legekontoret igjen og be om GU undersøkelse? Har aldri hatt en slik undersøkelse før, *flau* så har ingen idè om hvordan slikt fungerer.

Men så vil jeg gjerne ha en kvinne til å gjøre jobben. Hva om legen min er en mann?

Noen som kan gi meg noen gode råd her?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ring fastlegen din

Du ringer fastlegen din, og får vite hvem det er. Hvis det er flere leger på et legekontor du kan velge mellom, ber du om å få time hos en kvinnelig lege hvis det er det du vil.

Hvis fastlegen din er en mann, og du ikke vil ha GU hos ham, ber du om en henvisning til en gynekolog. Kontorpersonalet bestemmer om du må inn til fastlegen først for å få denne henvisningen.

Hvis fastlegen din er en dame, kan du be henne om å ta GUen. Hvis det ikke er noe spesielt, trenger du ikke en spesialist (gynekolog) for en vanslig rutinesjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Du ringer fastlegen din, og får vite hvem det er. Hvis det er flere leger på et legekontor du kan velge mellom, ber du om å få time hos en kvinnelig lege hvis det er det du vil.

Hvis fastlegen din er en mann, og du ikke vil ha GU hos ham, ber du om en henvisning til en gynekolog. Kontorpersonalet bestemmer om du må inn til fastlegen først for å få denne henvisningen.

Hvis fastlegen din er en dame, kan du be henne om å ta GUen. Hvis det ikke er noe spesielt, trenger du ikke en spesialist (gynekolog) for en vanslig rutinesjekk.

Kan jo ikke ring fastlegen når jeg ikke vet hvem h*n er. Men må vel snakke med kontordamen? Var kanskje det du mente?

Så jeg må altså snakke med kontordamen igjen og spørre om hun vet hvem min lege er, og så spørre om hun kan sette opp en time for meg?

Syns det var så rart at hun bare sendte meg videre til gynokologen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kan jo ikke ring fastlegen når jeg ikke vet hvem h*n er. Men må vel snakke med kontordamen? Var kanskje det du mente?

Så jeg må altså snakke med kontordamen igjen og spørre om hun vet hvem min lege er, og så spørre om hun kan sette opp en time for meg?

Syns det var så rart at hun bare sendte meg videre til gynokologen.

Kontordamen på legesenteret skal vite hvem som er din fastlege.

Du kan også se her, hvem som er din fastlege:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det er ikke alltid så lett å få time når man trenger det som mest det er helt sikkert. Det kan være greit å undersøke ting før man står oppi det og trenger akutt hjelp. Navn og nummer til fastlegen, åpningstider og eller rutiner på legekontoret. Jeg skiftet selv fastlege i fjor og synes det nye legekontoret var vanskelig å forholde seg til. Det var så merkelig forskjellige åpningstider i skranken, på telefonen og laboratoriet.

Jeg synes kanskje ikke at du har støtt på de store hindringene om du ikke fikk napp med en gang. Prøv igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

[quote name=Shira :o)' timestamp='1265188325' post='4299620]

Kontordamen på legesenteret skal vite hvem som er din fastlege.

Du kan også se her, hvem som er din fastlege:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Jeg tror ikke det står oppført der, siden de bare har satt opp en "midlertidig" lege til meg mens jeg studerer her. Jeg har jo fortsatt fastlegen min der jeg egentlig bor.

(Har ikke den MiniID saken tilgjengelig akkurat nå for å få sjekka )

Men tusen takk for link:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fioletta

Det er ikke alltid så lett å få time når man trenger det som mest det er helt sikkert. Det kan være greit å undersøke ting før man står oppi det og trenger akutt hjelp. Navn og nummer til fastlegen, åpningstider og eller rutiner på legekontoret. Jeg skiftet selv fastlege i fjor og synes det nye legekontoret var vanskelig å forholde seg til. Det var så merkelig forskjellige åpningstider i skranken, på telefonen og laboratoriet.

Jeg synes kanskje ikke at du har støtt på de store hindringene om du ikke fikk napp med en gang. Prøv igjen :-)

''Jeg synes kanskje ikke at du har støtt på de store hindringene om du ikke fikk napp med en gang. Prøv igjen :-)''

Skal innrømme at dette ikke er verdens undergang. Men er bare så frustrerende. Kanskje jeg hadde fått lurt til meg en time denne uken hadde jeg ikke blitt kastet rundt som en ball.

Men nå må jeg sikkert vente til neste uke. (Er ikke sikkert det er ledig timer så kjapt like vel da.. )

Ting er ikke helt som det skal der nede, så er greit å ikke vente alt for lenge for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Du ringer fastlegen din, og får vite hvem det er. Hvis det er flere leger på et legekontor du kan velge mellom, ber du om å få time hos en kvinnelig lege hvis det er det du vil.

Hvis fastlegen din er en mann, og du ikke vil ha GU hos ham, ber du om en henvisning til en gynekolog. Kontorpersonalet bestemmer om du må inn til fastlegen først for å få denne henvisningen.

Hvis fastlegen din er en dame, kan du be henne om å ta GUen. Hvis det ikke er noe spesielt, trenger du ikke en spesialist (gynekolog) for en vanslig rutinesjekk.

Føler meg litt blond nå, men hvordan fungerer en henvisning fra lege/kontorpersonel? Det er ett skriftlig brev eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Jeg synes kanskje ikke at du har støtt på de store hindringene om du ikke fikk napp med en gang. Prøv igjen :-)''

Skal innrømme at dette ikke er verdens undergang. Men er bare så frustrerende. Kanskje jeg hadde fått lurt til meg en time denne uken hadde jeg ikke blitt kastet rundt som en ball.

Men nå må jeg sikkert vente til neste uke. (Er ikke sikkert det er ledig timer så kjapt like vel da.. )

Ting er ikke helt som det skal der nede, så er greit å ikke vente alt for lenge for en sjekk.

Til opplysning kan jeg nevne at ved vårt legekontor er ventetiden to måneder om det ikke står om liv og helse..må innrømme at jeg noen ganger bestiller time for å ha en i bakhånd i påkommende tilfeller. Og heller avbestiller om jeg ikke trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg tror ikke det står oppført der, siden de bare har satt opp en "midlertidig" lege til meg mens jeg studerer her. Jeg har jo fortsatt fastlegen min der jeg egentlig bor.

(Har ikke den MiniID saken tilgjengelig akkurat nå for å få sjekka )

Men tusen takk for link:)

Ah, da er det jo litt verre.

Jeg tar GUene mine hos fastlegen, jeg bare bestiller time, sier at jeg skal ha en GU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Til opplysning kan jeg nevne at ved vårt legekontor er ventetiden to måneder om det ikke står om liv og helse..må innrømme at jeg noen ganger bestiller time for å ha en i bakhånd i påkommende tilfeller. Og heller avbestiller om jeg ikke trenger den.

''Til opplysning kan jeg nevne at ved vårt legekontor er ventetiden to måneder om det ikke står om liv og helse''

What? Så lenge? Oi, det var jeg ikke klar over. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Til opplysning kan jeg nevne at ved vårt legekontor er ventetiden to måneder om det ikke står om liv og helse''

What? Så lenge? Oi, det var jeg ikke klar over. *sukk*

Etterpå så er ventetiden hos gynekologen sikkert også et par måneder.

Eneste måten å få time på dagen på fastlegekontoret er å si at en skal ha hastetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

[quote name=Shira :o)' timestamp='1265189542' post='4299634]

Ah, da er det jo litt verre.

Jeg tar GUene mine hos fastlegen, jeg bare bestiller time, sier at jeg skal ha en GU.

''Jeg tar GUene mine hos fastlegen, jeg bare bestiller time, sier at jeg skal ha en GU''

Ikke så vanskelig det:P skal prøve det nesten gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fioletta

Har du økonomi til det,så ring Volvat.

Hvis du bor i nærheten av volvat da :)

Det er ett alternativ ja.

Har du peiling på hvor mye det koster der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett alternativ ja.

Har du peiling på hvor mye det koster der?

Jeg betaler ca 800,men da er det skikkelig undersøkelse med ultralyd og celleprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Jeg betaler ca 800,men da er det skikkelig undersøkelse med ultralyd og celleprøver.

Tror ikke jeg har behov for celleprøver eller ultralyd. Så må vel bli billigere da montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring tilbake til legekontoret og ta mot til deg til å forklare situasjonen ordentlig. Si at du er bekymret, at du ikke har tatt GU før og at du gjerne vil at en kvinnelig lege gjør det. Det er mye lettere for dem å hjelpe deg dersom du er åpen om hva du ønsker hjelp til.

Ser at du spør et annet sted om hva en henvisning er , og det er et bestemt skjema som legen fyller ut hvor det står hva slags spesialist du trenger time hos og årsaken til at du trenger time.

Som regel er det ikke nødvendig å gå til gynekolog og ventetiden er også ofte betydelig såfremt ikke fastlegen avdekker noe som er nødvendig å ta tak i øyeblikkelig.

Det er svært vanlig at folk ber om at en kvinnelig lege skal gjøre GU - og det er også vanlig å være flau første gang.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tror ikke jeg har behov for celleprøver eller ultralyd. Så må vel bli billigere da montro?

Hvor gammel er du? Etter fylte 25 år anbefales jevnlig celleprøve, så det kan være lurt og ta den i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...