Gå til innhold

Kutt i sykelønna?

Anbefalte innlegg

Gjest Petter Puls
Skrevet

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/ekspertutvalg-kutt-i-sykeloenna-vil-redusere-fravaeret-3126588.html

Kan det føre til at de i små stillinger med liten inntekt f.eks. går på jobb selv om de burde vært hjemme og bringer med seg smitte (jeg tenker da på ansatte i helsesektoren), mens de i større stillinger med større inntekter lettere kan ta seg fri fordi de ikke trenger tenke inntekt?

Caloni Makaroni
Skrevet

Husker jeg var i USA, og var i en klesbutikk, og overhørte en samtale mellom kunde og selger. Selgeren var fryktelig forkjøla og så elendig ut, og kunden syntes synd på henne, og spurte om hun ikke heller burde holdt seg hjemme i dag, det hadde hun fortjent. "I don't work, I don't pay rent!", sa selgeren. Husker jeg da tenkte at det må være forferdelig å måtte slepe seg på jobb selv om man er kjempedårlig, ganske enkelt for å tjene de få kronene en slik jobb gir i USA, og at noen ganske enkelt ikke har et valg. Dette var i en klesbutikk, men det samme skjer garantert på sykehus, på restaurant/kafe og andre steder hvor kravene til hygiene er store.

Gjest Petter Puls
Skrevet

Husker jeg var i USA, og var i en klesbutikk, og overhørte en samtale mellom kunde og selger. Selgeren var fryktelig forkjøla og så elendig ut, og kunden syntes synd på henne, og spurte om hun ikke heller burde holdt seg hjemme i dag, det hadde hun fortjent. "I don't work, I don't pay rent!", sa selgeren. Husker jeg da tenkte at det må være forferdelig å måtte slepe seg på jobb selv om man er kjempedårlig, ganske enkelt for å tjene de få kronene en slik jobb gir i USA, og at noen ganske enkelt ikke har et valg. Dette var i en klesbutikk, men det samme skjer garantert på sykehus, på restaurant/kafe og andre steder hvor kravene til hygiene er store.

Jeg kan tenke meg at noen i små stillinger på sykehjem som også tar ekstravakter ser seg nødt til å gå på jobb selv om de er gusjne i formen fordi de trenger inntekten, men jeg håper ikke det blir slik. Det skal vel ikke gå ut over de svake. Og hva med de som sliter med kroniske sykdommer og som kanskje ikke har så mange sykedager alikevel - de vil kanskje presse seg fordi de jobber deltid, og det kan merkes på lang sikt. Om du skjønner.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kan tenke meg at noen i små stillinger på sykehjem som også tar ekstravakter ser seg nødt til å gå på jobb selv om de er gusjne i formen fordi de trenger inntekten, men jeg håper ikke det blir slik. Det skal vel ikke gå ut over de svake. Og hva med de som sliter med kroniske sykdommer og som kanskje ikke har så mange sykedager alikevel - de vil kanskje presse seg fordi de jobber deltid, og det kan merkes på lang sikt. Om du skjønner.

Har man først fått ekstravakta skal man ha betalt for den. Men om man er småsyk og blir ringt opp og spurt om man kan ta en ekstravakt, så kan det være vanskelig å si nei for mange.

Gjest Elextra
Skrevet

''Kan det føre til at de i små stillinger med liten inntekt f.eks. går på jobb selv om de burde vært hjemme og bringer med seg smitte (jeg tenker da på ansatte i helsesektoren), mens de i større stillinger med større inntekter lettere kan ta seg fri fordi de ikke trenger tenke inntekt?

''

Antar det er en viss fare for det, men at politikerne likevel har rett i at det totale sykefraværet blir lavere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...