Gå til innhold

Sykemeldingsrapporten i dag

Anbefalte innlegg

Gjest Mirandabella
Skrevet

Jeg synes jo egentlig rapporten var positiv. Og jeg er veldig lei av beskyldningene om at folk er så late, og bare utnytter egenmeldingene. Egenmeldingene er tross alt bare 10 prosent av fraværet, og hindrer kanskje mer langtidsfravær.

Men så var det dette med at arbeidsgiver må dekke 20 prosent etter 8 uker, om ikke den ansatte blir gradert sykemelding. Dette er sikkert helt flott i de aller fleste tilfeller. Men hva hvis man foreksempel får kreft og er igjennom tøffe behandlinger. Vil man ikke føle stor skyld for arbeidsgiver som da må betale, mens man faktisk har stort behov for å være 100% sykemeldt.

Hva tror du ??

Skrevet

Mye positivt, men de 20%'ene bekymrer meg.

Det vil føre til at dørstokken inn til arbeidslivet/tilbake til arbeidslivet blir enda høyere, da arbeidsgivere vil se på det som en betydelig økonomisk risiko å ansette noen med en forhistorie som tilsier risiko for sykefravær, kroniske lidelser eller andre problemer som kan gi økt sykefravær.

Det er risiko stor nok i dag det, siden man risikerer ustabil arbeidskraft - det koster flesk bare det, både for kolleger og bedriften generelt. Får man disse 20% i tillegg tror jeg vektskålen lett vil tippe over i favør for enda større utestenging fra arbeidslivet.

Persille1365381127
Skrevet

Den 20%-regelen kommer til å bli et problem, det er det ingen tvil om.

Det er en del mennesker som ikke kan ha gradert sykemelding av forskjellige årsaker, det er en del arbeidsplasser som ikke kan legge til rette fordi de er små, eller har åpningstider å forholde seg til, og det er en del arbeidsplasser som ikke kan ha deltidsansatte.

Dersom denne regelen inntreffer så ekskluderer man raskt en god del menneskegrupper - og det kan umulig være hensikten.

Ingen vil jo ansette en som har vært sykemeldt over tid tidligere f.eks? Det kan fort skje igjen, og det blir for dyrt. Hva med psykisk syke som er inn og ut av arbeidslivet? Eller kronisk syke? Terskelen for å få dem i jobb igjen blir ennå høyere enn den er i dag...

Gjest Mirandabella
Skrevet

Den 20%-regelen kommer til å bli et problem, det er det ingen tvil om.

Det er en del mennesker som ikke kan ha gradert sykemelding av forskjellige årsaker, det er en del arbeidsplasser som ikke kan legge til rette fordi de er små, eller har åpningstider å forholde seg til, og det er en del arbeidsplasser som ikke kan ha deltidsansatte.

Dersom denne regelen inntreffer så ekskluderer man raskt en god del menneskegrupper - og det kan umulig være hensikten.

Ingen vil jo ansette en som har vært sykemeldt over tid tidligere f.eks? Det kan fort skje igjen, og det blir for dyrt. Hva med psykisk syke som er inn og ut av arbeidslivet? Eller kronisk syke? Terskelen for å få dem i jobb igjen blir ennå høyere enn den er i dag...

Ja men tanken er god. Alle skal kunne jobbe litt. Om du er depresiv skal du kunne jobbe foreksempel 20%. Men jeg skjønner jo at det kan være et problem spesielt mindre arbeidsplasser, å skaffe en vikar i 100% og ha en i jobb som ikke er helt i form, og som man kanskje bør være litt ekstra omsorgsfull over. Men det vanskeligste vil kanskje være økonomien?

Ellers har jeg stor tro på god arbeidsmiljø, og godt lederskap(se og bekrefte sine ansatte) for å holde sykefraværet nede.

Persille1365381127
Skrevet

Ja men tanken er god. Alle skal kunne jobbe litt. Om du er depresiv skal du kunne jobbe foreksempel 20%. Men jeg skjønner jo at det kan være et problem spesielt mindre arbeidsplasser, å skaffe en vikar i 100% og ha en i jobb som ikke er helt i form, og som man kanskje bør være litt ekstra omsorgsfull over. Men det vanskeligste vil kanskje være økonomien?

Ellers har jeg stor tro på god arbeidsmiljø, og godt lederskap(se og bekrefte sine ansatte) for å holde sykefraværet nede.

Enig i alt du skriver!

Problemet er bare at det ikke er mulig å gjennomføre på alle arbeidsplasser, og jeg vil anta at den samme regelen skal gjelde for alle. Da legger man ting i veien for at disse arbeidsplassene ansetter mennesker som er i faresonen for fravær.

Eksempelvis har jeg en som er gravid (der betales alt fravær av NAV, så det blir ikke et økonomisk problem, men likevel), og som er 20% sykemeldt.

Vi har åpningstid i et gitt antall timer, og det må være et gitt antall mennesker på jobb i denne tiden.

Jeg får ingen til å jobbe kun to timer om dagen, en time morgen og en time kveld, for å dekke opp for henne - så hun MÅ ta fri en dag i uken. Litt hver dag ville vært bedre for henne, men jeg klarer ikke tilrettelegge for det.

Om denne regelen trer i kraft, så må jeg holde meg unna mennesker som kan være i faresonen for noe slikt - fordi det vil skape problemer for oss ikke bare økonomisk, men også praktisk.

En med dårlig rygg som skal være borte 50% kan kanskje ikke klare å jobbe fulle dager, kun halve - og da har jeg ingenting å tilby. Om jeg ikke får to med dårlig etellerannet som kan jobbe motsatt av hverandre da :)

Vi må ikke komme dit at vi KUN ansetter de som kan fremvise perfekte legeattester....

Gjest bølger
Skrevet

''Om du er depresiv skal du kunne jobbe foreksempel 20%''

Det er ikke alltid det er så lett. Når jeg var på det psykeste hadde

det ikke nyttet å gå noe på jobb. Bare gråt på jobb, så der kunne jeg

ikke være.

Gjest høstløv
Skrevet

''Om du er depresiv skal du kunne jobbe foreksempel 20%''

Det er ikke alltid det er så lett. Når jeg var på det psykeste hadde

det ikke nyttet å gå noe på jobb. Bare gråt på jobb, så der kunne jeg

ikke være.

Jeg ser på slike påstander som svada, uttalelser av folk som ikke har vært skikkelig deprimert.

Gjest Mirandabella
Skrevet

Jeg ser på slike påstander som svada, uttalelser av folk som ikke har vært skikkelig deprimert.

Det er mulig det. Men jeg tenker likevel at mange av de som er hundre prosent sykemeldte, kanskje kunne jobbe en dag.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er mulig det. Men jeg tenker likevel at mange av de som er hundre prosent sykemeldte, kanskje kunne jobbe en dag.

Så skulle depresjonen likesom være lettree å takle denne ene dagen i uken, fordi da skal du jobbe.

Jeg tror at det ville oppskake skikkelig deprimerte mennesker mer å tenke på at på torsdag må jeg være såpass bra at jeg kan dra på jobb, enn det ville ha gagnet dem i deres sykdom.

En annen ting er at en deprimert kanskje kan møte opp på jobben hver dag, og være der i et par timer, og jobbe det vedkommende klarer, kanskje lite eller ingenting.

Men å skulle ha noe å gå til, hver dag, som ikke krever noenting, tror jeg vil være en bedre løsning. Det er jo derfor kommunen har dagsentre for psykisk syke.

Gjest høstløv
Skrevet

Mye positivt, men de 20%'ene bekymrer meg.

Det vil føre til at dørstokken inn til arbeidslivet/tilbake til arbeidslivet blir enda høyere, da arbeidsgivere vil se på det som en betydelig økonomisk risiko å ansette noen med en forhistorie som tilsier risiko for sykefravær, kroniske lidelser eller andre problemer som kan gi økt sykefravær.

Det er risiko stor nok i dag det, siden man risikerer ustabil arbeidskraft - det koster flesk bare det, både for kolleger og bedriften generelt. Får man disse 20% i tillegg tror jeg vektskålen lett vil tippe over i favør for enda større utestenging fra arbeidslivet.

Skriver under på den!

Gjest gørianna
Skrevet

Det er vel meningen at de som har behov for 100% sykemelding skal få det? Enkelte sykdommer gjør at man rett og slett ikke er arbeidsfør. Skal man da midlertidig uføretrygde dem? En annen ting når det gjelder 20%-regelen, i tillegg til det som allerede er nevnt, er at arbeidsgiver må tilrettelegge og bruke tid på dette, selv om den som er sykmeldt kanskje bare blir gående i veien fordi det ikke er stort han får gjort likevel. På mange arbeidsplasser har man allerede i dag et stort problem med å tilrettelegge for gravide, hvordan blir det da når man skal tilrettelegge for mange andre grupper?

Gjest Mirandabella
Skrevet

Det er vel meningen at de som har behov for 100% sykemelding skal få det? Enkelte sykdommer gjør at man rett og slett ikke er arbeidsfør. Skal man da midlertidig uføretrygde dem? En annen ting når det gjelder 20%-regelen, i tillegg til det som allerede er nevnt, er at arbeidsgiver må tilrettelegge og bruke tid på dette, selv om den som er sykmeldt kanskje bare blir gående i veien fordi det ikke er stort han får gjort likevel. På mange arbeidsplasser har man allerede i dag et stort problem med å tilrettelegge for gravide, hvordan blir det da når man skal tilrettelegge for mange andre grupper?

Det er jo sagt at de som må være hundre prosent skal være det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...