Gjest beroligende Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Dersom man har slik angst for å snakke i forsamlinger at man unngår det nærmest blir syk av det. Samtidig er det at krav at man skal gjøre det. Finnes det noe beroligende som kan hjelpe de første gangen? Jeg tenker at om man får ti piller i året, så blir man vel ikke avhenging. Men får kanskje litt selvtillit på å snakke i forsamlinger, holde foredrag? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Dette er den milde varianten av sosial forbi - såkalt fremføringstype. Om det er aktuelt bare 10 ggr i året, kan en sikkert få Valium. Angsttrening utført under påvirkning av slike medisiner gir dog ingen effekt slik at en får mindre angst neste gang. 0 Siter
Gjest Lykke til! Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Hadde samme problemet – lammende angst for framføringer, i en jobb hvor det av og til er nødvendig. Beroligende – valium – hadde ingen effekt på meg, ble bare sløv av det. Vidundermiddelet for meg var betablokkere. Det gjør at pulsen holder seg normal, og ikke flyr avløst som før. Og da blir jeg roligere ellers også, får kontroll over stemma og kan konsentrere meg. Ved å bruke disse medisinene en periode er jeg gradvis blitt tryggere og vant til å eksponere meg, angsten for selve angsten er blitt helt borte. Nå bruker jeg dem knapt. Det er nok å vite at jeg har dem i lomma. Eller i bilen utenfor. Eller at annet sted. Nesten ikke bivirkninger – bare litt tyngre å gå trapper et par timer etter inntak. Ville prøvd, var jeg deg. 0 Siter
Gjest sniker meg inn med spm Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Dette er den milde varianten av sosial forbi - såkalt fremføringstype. Om det er aktuelt bare 10 ggr i året, kan en sikkert få Valium. Angsttrening utført under påvirkning av slike medisiner gir dog ingen effekt slik at en får mindre angst neste gang. Jeg skjønner at forskningen må fortelle det. Og dette har du sagt mange ganger. Men jeg synes ikke det virker slik på meg. Etter å ha gjort noe med sobril, tør jeg ofte det samme uten sobril senere. Men jeg har fortrinnsvis stor generell prestasjonsangst og veldig lav selvfølelse, og det er kanskje forskjell på det pg sosiale angsttyper? 0 Siter
frosken Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Mange lærestedet har ulike former for kurs beregnet på studenter som sliter med å presentere ting for medstudenter, ta ordet i store forsamlinger etc. Kursene har ulike navn, som f.eks. "Ta ordet kurs" ol. Sjekk om ditt lærested tilbyr dette, det vil ofte være annonsert som en del av studentsamskipnadens psykososiale tjenester. 0 Siter
Gjest beroligende Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Hadde samme problemet – lammende angst for framføringer, i en jobb hvor det av og til er nødvendig. Beroligende – valium – hadde ingen effekt på meg, ble bare sløv av det. Vidundermiddelet for meg var betablokkere. Det gjør at pulsen holder seg normal, og ikke flyr avløst som før. Og da blir jeg roligere ellers også, får kontroll over stemma og kan konsentrere meg. Ved å bruke disse medisinene en periode er jeg gradvis blitt tryggere og vant til å eksponere meg, angsten for selve angsten er blitt helt borte. Nå bruker jeg dem knapt. Det er nok å vite at jeg har dem i lomma. Eller i bilen utenfor. Eller at annet sted. Nesten ikke bivirkninger – bare litt tyngre å gå trapper et par timer etter inntak. Ville prøvd, var jeg deg. Takk. Jeg mener jeg har tenkt på betablokker før, så det har jeg nok lest om før en gang også at det kan hjelpe. Så det stemmer sikkert. Får høre med legen. 0 Siter
Gjest sliter også med fremføringsangst Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Hadde samme problemet – lammende angst for framføringer, i en jobb hvor det av og til er nødvendig. Beroligende – valium – hadde ingen effekt på meg, ble bare sløv av det. Vidundermiddelet for meg var betablokkere. Det gjør at pulsen holder seg normal, og ikke flyr avløst som før. Og da blir jeg roligere ellers også, får kontroll over stemma og kan konsentrere meg. Ved å bruke disse medisinene en periode er jeg gradvis blitt tryggere og vant til å eksponere meg, angsten for selve angsten er blitt helt borte. Nå bruker jeg dem knapt. Det er nok å vite at jeg har dem i lomma. Eller i bilen utenfor. Eller at annet sted. Nesten ikke bivirkninger – bare litt tyngre å gå trapper et par timer etter inntak. Ville prøvd, var jeg deg. Lurer på om du må bruke betablokkere lang tid i forveien, eller bare en tablett samme dag som en eventuel fremføring? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Lurer på om du må bruke betablokkere lang tid i forveien, eller bare en tablett samme dag som en eventuel fremføring? H*n sier at det er tyngre å gå i trapper et par timer etter at de er tatt, så det høres ut som det er tiden det tar for å virke? 0 Siter
Gjest Lykke til! Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Lurer på om du må bruke betablokkere lang tid i forveien, eller bare en tablett samme dag som en eventuel fremføring? Tar en stk 1/2 - 1 time før. Virkningen varer noen timer. 0 Siter
Gjest sliter også med fremføring Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Tar en stk 1/2 - 1 time før. Virkningen varer noen timer. Takker så mye for svar. En ting til, hvilken dose og merke bruker du, tar du bare en tablett ved den aktuelle situasjonen? og er det bare i forbindelse med fremføringer som er nyttig å bruke disse? 0 Siter
Gjest Lykke til! Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Takker så mye for svar. En ting til, hvilken dose og merke bruker du, tar du bare en tablett ved den aktuelle situasjonen? og er det bare i forbindelse med fremføringer som er nyttig å bruke disse? Pranolol 40 mg. Tar kun en stk. Har ikke brukt dem til andre formål, men de kan sikkert være nyttige i lignende situasjoner også dersom en reagerer med at pulsen flyr avgårde på egen hånd. Og vet du: Jeg oppdaget at å holde foredrag er egentlig ganske morsomt... 0 Siter
Gjest sliter også med fremføring Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Pranolol 40 mg. Tar kun en stk. Har ikke brukt dem til andre formål, men de kan sikkert være nyttige i lignende situasjoner også dersom en reagerer med at pulsen flyr avgårde på egen hånd. Og vet du: Jeg oppdaget at å holde foredrag er egentlig ganske morsomt... Så flott for deg, det å mestre er en god følelse (0: Jeg skal være med i en gruppe neste uke, holde ett seminar, og gruer som bare det, så derfor var ditt forslag interesant. Har aldri tenkt på før, og ingen har nevnt ditt tiltak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.