Gå til innhold

Ville du blitt tyv for en halv million?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ufrivillig havnet opp i en forunderlig situasjon. Jeg har en halv million som jeg ikke blir kvitt, og den er vitterlig ikke min.

Saken er som følger. Jeg hadde en halv million til overs da jeg bodde i utlandet. Under den verste finanskrisa så ble den investert i et møkkaprodukt.Jeg tapte 25-30000 kr. Den ble solgt med tap og det som var til overs ble reinvestert (av samme firma) i et annet produkt.

Dette produktet ligger i porteføljen min som jeg kan sjekke online. So far, so good.

I den porteføljen oppdaget jeg at min forrige invenstering fortsatt levde sitt eget liv. Jeg sendte en mail til min rådgiver og ba han slette den. Det skulle han gjøre. Den forsvant i et par dager, så dukket den opp igjen. Ny mail, og ny bekreftelse på at den skulle slettes.

Jeg har skiftet til WIN 7 og i den forbindelsen mistet jeg passordet til porteføljen. Så jeg ringte ned og snakket med dem, og da opplyste en annen som jobber der at min investering går bra, men den andre ligger stabilt noe under innsatsen. Det er altså den halve millionen.

Så jeg opplyste at denne var solgt for lenge siden. Ble satt over til min rådgiver som også fikk denne informasjonen. Jeg kødda litt med han og sa at de godt kunne selge den på nytt, og overføre pengene ASAP. Han lo og sa at han skulle få IT ansvarlig til å ta seg av saken.

Case closed.

I dag fikk jeg årsoppgave på verdipapirkontoen (for selvangivelsen). Og hva dukker opp der? En halv million ekstra!

Det er fullstendig umulig å bli kvitt skiten! Nå tror jeg bare at jeg lar saken gå sin underlige gang, og ser om det dukker opp en halv mill på kontoen når produktet har gått ferdig. Det er ikke før til neste år en gang, så jeg er blir ikke kriminell før da.

Problemet er at jeg er nesten sykt ærlig.

Hva ville _du_ gjort?

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "I dag fikk jeg årsoppgave på verdipapirkontoen (for selvangivelsen). "

Det er sikkert en eller annen som har utfylt årsoppgaven feil.

I januar er det en mengde oppgaver som skal utfylles og sendes til Skatteetaten, at regnskapskontorene jobber på spreng, så det er sikkert gjort en feil.

Skrevet

Sitat: "I dag fikk jeg årsoppgave på verdipapirkontoen (for selvangivelsen). "

Det er sikkert en eller annen som har utfylt årsoppgaven feil.

I januar er det en mengde oppgaver som skal utfylles og sendes til Skatteetaten, at regnskapskontorene jobber på spreng, så det er sikkert gjort en feil.

Jeg tror ikke du har lest ett ord av det jeg skrev.

Skrevet

Jeg ville ikke _gjort_ meg til tyv for så lite, nei (i prinsippet ikke for større beløp heller, da...). Men - du har jo ikke gjort noe aktivt for å "stjele" det heller...tvert imot.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror ikke du har lest ett ord av det jeg skrev.

Du skrev at du ikke har noen penger men allikevel får du melding fra Verdipapirsentralen om at du har en halv million.

Det må jo være feil, og en eller annen har begått denne feilen, og da er det nærliggende å mistenke regnskapskontoret.

Skrevet

Tja, om du ikke vil gjøre deg selv til kriminell så er det jo bare å ta kontakt med Økokrim, forklare dem situasjonen, og de vil ganske sikkert se på det selskapet du bruker til invisteringer.

Jeg har ikke peiling på aksjer, har selv men de er arvet og de får gå sin vandte gang. Så om de som forvalter invisteringene dine har noe å vinne på dette og driver skittent spill aner jeg ikke.

Skrevet

Du skrev at du ikke har noen penger men allikevel får du melding fra Verdipapirsentralen om at du har en halv million.

Det må jo være feil, og en eller annen har begått denne feilen, og da er det nærliggende å mistenke regnskapskontoret.

Må jeg banke det inn? Investeringsselskapet greier ikke å fjerne min investering som ble solgt for snart ett år siden. Den dukker opp på årsoppgaven fordi de ikke greier å fjerne investeringen som ble solgt for snart ett år siden. Siden de ikke greier å fjerne den investeringen som ble solgt for snart ett år siden, så står jeg som eier av denne investering (som ble solgt for snart ett år siden).

Det er en systemfeil, ikke noe et regnskapskontor har hatt fingerene i. Du jobber forhåpenligvis ikke med penger?

Gjest høstløv
Skrevet

Må jeg banke det inn? Investeringsselskapet greier ikke å fjerne min investering som ble solgt for snart ett år siden. Den dukker opp på årsoppgaven fordi de ikke greier å fjerne investeringen som ble solgt for snart ett år siden. Siden de ikke greier å fjerne den investeringen som ble solgt for snart ett år siden, så står jeg som eier av denne investering (som ble solgt for snart ett år siden).

Det er en systemfeil, ikke noe et regnskapskontor har hatt fingerene i. Du jobber forhåpenligvis ikke med penger?

Jeg jobber faktisk med regnskap.

Og er det en systemfeil, så er det altså en eller annen som har gjort en feil på et eller annet tidspunkt.

Skrevet

Man kan bli tiltalt for økonomisk svindel også i tilfeller hvor man ikke selv har gjort noe aktivt for å svindle / oppnå vinning.

Typiske eksempler på dette er hvis man UNNLATER å melde om ting man forstår / burde ha forstått at er feil, og således profitterer på dette.

Selvom du allerede har gjort en innsats for å rydde opp i dette, så har du nå fått bevis, svart på hvitt, om at informasjonen IKKE har nådd helt frem til siste instans. Dermed har du fortsatt et ansvar for å avklare dette.

For å svare på spørsmålet du stiller i overskriften:

Vel, det betinger selvsagt hvor stor risiko det var for at jeg ble avslørt.

-Hadde jeg funnet funnet en halv mill cash i en "eier-løs" papirpose under en busk i parken, så ville jeg kanskje tatt sjansen.

Er det derimot "elektroniske penger" som kan spores via datasystemer og bekreftet kommunikasjon, så er vel også risikoen litt større..

Men jeg aner jo ikke hvor reellt det er at du virkelig vil få noen penger ut av dette...

Uansett vil vel et såpass stort beløp ha en innvirkning på din selvangivelse / skatte-beregning?

Og det er kanskje litt kjedelig å måtte skatte av en formue du egentlig ikke har?

Skrevet

"som ble solgt for SNART et år siden"

Dvs at du fortsatt hadde denne investeringen i kalenderåret 2009?

Og du vet kanskje at ALLE økonomiske forhold som har eksistert i løpet av 2009 skal tas med i selvangivelsen, uavhengig av om de er avsluttet iløpet av året?

Sånn sett er det vel ingen "bombe" at elementer som ikke "gjelder" lenger kan dukke opp på lønns-og trekkoppgaver og andre dokumenter som skal inn i selvangivelsen..

Gjest mener jeg
Skrevet

Hvis salget ble gjort i 2009, så er det riktig at du skal motta en årsoppgave på beløpet.

Skrevet

Det er jo det høstløv sier - du har ikke _pengene_, men de dukker feilaktig opp på en årsoppgave. Du skal altså ikke bli kvitt noen penger som helst, men få dem til å korrigere oppgaven.

Gjest At det går an
Skrevet

Samme problemet har svigemor :)

Hun driver også med masse verdier etter noe salg av tomter som er oppe og avgjort for "hundre år siden"

Samme styret hvert år

Skrevet

Jeg hadde nok blitt så nervøs for at feilen skulle bli oppdaga at jeg ikke hadde greid å glede meg over pengene, så jeg tipper jeg hadde pusta lettet ut om pengene var ute av verden for min del ;-)

Skrevet

Det er jo det høstløv sier - du har ikke _pengene_, men de dukker feilaktig opp på en årsoppgave. Du skal altså ikke bli kvitt noen penger som helst, men få dem til å korrigere oppgaven.

Hvem kom først? Høna eller egget?

Oppgaven er korrekt, det er informasjonen som oppgaven er basert på som er gal. Hvis noen setter 1 million inn på bankkontoen din, ja, så står det 1 million der. Banken kan ikke bare sette 0 fordi du sier at pengene ikke er dine.

Det har faktisk skjedd at folk har fått milliarder feilaktig inn på kontoen. Det har alltid endt med at de fikk beholde rentene på disse pengene for den perioden de sto der.

Skrevet

Hvis salget ble gjort i 2009, så er det riktig at du skal motta en årsoppgave på beløpet.

Ja og nei. Penger jeg ikke har skal ikke føres som formue, så en post som er solgt skal ikke dukke opp som verdier for meg.

Skrevet

"som ble solgt for SNART et år siden"

Dvs at du fortsatt hadde denne investeringen i kalenderåret 2009?

Og du vet kanskje at ALLE økonomiske forhold som har eksistert i løpet av 2009 skal tas med i selvangivelsen, uavhengig av om de er avsluttet iløpet av året?

Sånn sett er det vel ingen "bombe" at elementer som ikke "gjelder" lenger kan dukke opp på lønns-og trekkoppgaver og andre dokumenter som skal inn i selvangivelsen..

Det skal føres som tap, ikke som formue. Formue er det man har ved årsskiftet.

Skrevet

Jeg jobber faktisk med regnskap.

Og er det en systemfeil, så er det altså en eller annen som har gjort en feil på et eller annet tidspunkt.

Det er da fullstendig åpenbart at noen ikke har gjort jobben sin, men det har ikke med regnskapskontoret å gjøre. Som jeg sa, rådgiveren sendte saken videre til IT ansvarlig. Dersom du ringer bankkontakten din og spør hvor mye som står på kontoen, så sier han akkurat det. Han sier ikke hvordan pengene har kommet dit. Han får opp informasjon på skjermen som han forholder seg til. Du kan ikke skylde på han for det som står på skjermen.

Skrevet

Man kan bli tiltalt for økonomisk svindel også i tilfeller hvor man ikke selv har gjort noe aktivt for å svindle / oppnå vinning.

Typiske eksempler på dette er hvis man UNNLATER å melde om ting man forstår / burde ha forstått at er feil, og således profitterer på dette.

Selvom du allerede har gjort en innsats for å rydde opp i dette, så har du nå fått bevis, svart på hvitt, om at informasjonen IKKE har nådd helt frem til siste instans. Dermed har du fortsatt et ansvar for å avklare dette.

For å svare på spørsmålet du stiller i overskriften:

Vel, det betinger selvsagt hvor stor risiko det var for at jeg ble avslørt.

-Hadde jeg funnet funnet en halv mill cash i en "eier-løs" papirpose under en busk i parken, så ville jeg kanskje tatt sjansen.

Er det derimot "elektroniske penger" som kan spores via datasystemer og bekreftet kommunikasjon, så er vel også risikoen litt større..

Men jeg aner jo ikke hvor reellt det er at du virkelig vil få noen penger ut av dette...

Uansett vil vel et såpass stort beløp ha en innvirkning på din selvangivelse / skatte-beregning?

Og det er kanskje litt kjedelig å måtte skatte av en formue du egentlig ikke har?

Nå er du ved sakens kjerne. Dette vil bli satt opp som formue på selvangivelsen. Det trenger jeg ikke, selv om det egentlig ikke spiller noen rolle pga gjelden min.

Det jeg mister er det jeg tapet på denne investeringen som jeg kan trekke fra på skatten. Det utgjør litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...