Gå til innhold

Tvangstanker/handlinger

Anbefalte innlegg

Gjest i endring
Skrevet

Når en person har dette vil han da føle at det er noe/noen som sier han må gjøre disse handlingene? Altså ikke stemmer han kan høre, men mere at det står noen over han og bestemmer?

Hva er dette noe i såfall?

Videoannonse
Annonse
Gjest noen tanker
Skrevet

Jeg synes det du beskriver får meg til å tenke i retning av noe psykotisk, mer enn ocd. Ingen ekspert selvsagt, og du skriver ikke mye. Det høres ut som litt mer enn tvang.

Kanskje du kan utdype litt mer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, nesten aldri personifisert.

Mer "det"/skjebnen. "Om ikke summen av tverrsummen på de neste 10 bilnumrene blir et partall, vil det skje en ulykke med barnet mitt".

Gjest i endring
Skrevet

Nei, nesten aldri personifisert.

Mer "det"/skjebnen. "Om ikke summen av tverrsummen på de neste 10 bilnumrene blir et partall, vil det skje en ulykke med barnet mitt".

Du forklarer akkurat det jeg mente på en bedre måte :-). Er det vanlig at ap virker veldig bra på dette?

Skrevet

Du forklarer akkurat det jeg mente på en bedre måte :-). Er det vanlig at ap virker veldig bra på dette?

Førstevalg og beste behandling er store doser SSRI.

Gjest i endring
Skrevet

Jeg synes det du beskriver får meg til å tenke i retning av noe psykotisk, mer enn ocd. Ingen ekspert selvsagt, og du skriver ikke mye. Det høres ut som litt mer enn tvang.

Kanskje du kan utdype litt mer?

Utdyping: "En person sitter og spiser middag. Han legger bestikket fra seg. Oppdager at det ligger i kors og en slags "indre stemme" sier at dette medfører fare. Barnet ditt (eks) dør i morgen om du ikke retter på dette."

Det samme kan gjelde tall som 3,6,9 osv. Alt skal gå opp i dette ellers varsler stemmen (eller kanskje det er skjebnen) at det vil skje noe veldig galt.

Alt dette tar veldig mye av en persons tid og gjøremål fordi det skjer overalt og i alle situasjoner.

Skrevet

Utdyping: "En person sitter og spiser middag. Han legger bestikket fra seg. Oppdager at det ligger i kors og en slags "indre stemme" sier at dette medfører fare. Barnet ditt (eks) dør i morgen om du ikke retter på dette."

Det samme kan gjelde tall som 3,6,9 osv. Alt skal gå opp i dette ellers varsler stemmen (eller kanskje det er skjebnen) at det vil skje noe veldig galt.

Alt dette tar veldig mye av en persons tid og gjøremål fordi det skjer overalt og i alle situasjoner.

Grensen mellom OCD og psykose kan noen ganger være uklar. Jeg kan ikke svare mer nøyaktig om en person jeg ikke har truffet selv.

Gjest i endring
Skrevet

Førstevalg og beste behandling er store doser SSRI.

Okey, men om denne personen har det bra nå og bruker ap, så er vel høyst sannsynlig dette grunnen?

Har et problem nå og det er hva i all verden man skal gjøre når "ingen" styrer seg lengre? Har jo fått masse ledig tid og kjeder seg. Takker for svar :-)

Gjest i endring
Skrevet

Grensen mellom OCD og psykose kan noen ganger være uklar. Jeg kan ikke svare mer nøyaktig om en person jeg ikke har truffet selv.

Det skjønner jeg. Må kanskje kvinne seg opp og spørre behandler. Takk skal du ha :-)

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Kan det også være OCD om man får behov for å flytte på noe som ligger skjevt, men uten at man får tanker om at noe forferdelig skal skje om man ikke gjør det?

Jeg kan føle et stort ubehag om jeg er et sted og jeg ser et bilde som henger skjevt på veggen, eller et teppe som har krøll på seg. Ofte må jeg fikse på det.

Er dette samme type OCD?

Skrevet

Kan det også være OCD om man får behov for å flytte på noe som ligger skjevt, men uten at man får tanker om at noe forferdelig skal skje om man ikke gjør det?

Jeg kan føle et stort ubehag om jeg er et sted og jeg ser et bilde som henger skjevt på veggen, eller et teppe som har krøll på seg. Ofte må jeg fikse på det.

Er dette samme type OCD?

Det ligger mer innen det vil kaller tvangspreget pf.

Gjest balansekunsteren
Skrevet

Det ligger mer innen det vil kaller tvangspreget pf.

hva er egentlig forskjellen på en tvangspreget pf og OCD?

Det må vel være mer enn at man ikke klarer å se på noe som er usymetrisk for å få en tvangspreget pf eller?

Gjest noen tanker
Skrevet

Nå har jo eksperten svart deg, og bra var det.

Det du beskriver nå er noe annet enn "står noen over han". Det var personifiseringen som fikk meg først til å tenke i baner som å bli ytrestyrt av noen.

Jeg har hørt at de som medisineres med ssri av ocd får fint lite bivirkninger, til tross for at de kanskje har dobbel dose som ved depresjon.

Skrevet

hva er egentlig forskjellen på en tvangspreget pf og OCD?

Det må vel være mer enn at man ikke klarer å se på noe som er usymetrisk for å få en tvangspreget pf eller?

Selvsagt må det mer til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...