Gå til innhold

Å dele familien ved flyreiser.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Tror jeg er ferd med å få flyskrekk. Det har vært skikkelig ille de siste gangene vi har flydd. Når det er turbulens, stivner jeg helt og venter på at flyet skal styrte. Eller jeg tenker på at flyet kan gå i oppløsning i lufta.

Det er ikke det at jeg er redd for å dø som er det verste. Jeg er forferdelig redd for at den ene i familien som er voksen til å bli med oss på reisene, skal bli jeg helt alene uten noen av oss andre.

Nå er det så ille at jeg faktisk vurderer om vi skal dele oss ved flyreiser.

Slik hadde jeg det ikke før, da vi alle reiste. Da var jeg aldri redd. Jeg har vanligvis ikke dårlige nerver, men dette har begynt å plage meg.

Vet det høres rart ut og det hjelper ikke å vite at flere dør i trafikkulykker.

Er det flere som deler seg ved flyreiser?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Glimtipper

5

• candyqueen_83

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Utover at det åpenbart dobler sjansen for at noen skal være i en ulykke, pleier dere å dele dere når dere kjører bil også?

Det er tross alt mye farligere enn å fly.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hei,

Utover at det åpenbart dobler sjansen for at noen skal være i en ulykke, pleier dere å dele dere når dere kjører bil også?

Det er tross alt mye farligere enn å fly.

Med vennlig hilsen

Nei, men da er det jeg eller mannen min som har kontrollen og det har vi ikke i et fly.

Gjest segunda
Skrevet

Nei, men da er det jeg eller mannen min som har kontrollen og det har vi ikke i et fly.

Hvorfor tror du at du eller mannen din ikke kan miste kontrollen i en bil?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor tror du at du eller mannen din ikke kan miste kontrollen i en bil?

Skjønner hva du mener, men er jo større sjangse for at noen av oss skal overleve i en bil.

Joda, vi kan møte på en trailer. Tankene mine er ikke logiske, men det hjelper meg lite:-)

Gjest segunda
Skrevet

Skjønner hva du mener, men er jo større sjangse for at noen av oss skal overleve i en bil.

Joda, vi kan møte på en trailer. Tankene mine er ikke logiske, men det hjelper meg lite:-)

Det er mindre sjanser for at dere overlever i en bil enn i et fly. Nei tankene dine er følelser og ikke logikk.

Slutt å bekymre deg og nyt tilværelsen...

candyqueen_83
Skrevet

Det er da bedre at alle overlever eller stryker med? Kjipt for de som måtte sitte i det andre flyet, og føle seg som "syndere". Og måtte leve resten av livet uten sine kjære.

Skrevet

Det hjelper da ikke deg/dere å ha kontroll, hvis andre førere ikke har det.

Det er fremdeles langt større sjanse for at noe skal skje på veien.

Jeg mener selvsagt ikke å gjøre deg paranoid om bilkjøring! ;-) Hemmeligheten er å vurdere etter hva som virkelig er farlig, og så heller nyte tilværelsen.

Det klarer du!

Alt godt,

Gjest skjønner deg godt.
Skrevet

Jeg skjønner deg kjempegodt. Er også livredd når det er turbulens.Da spretter tårene og jeg blir stiv. Men jeg må alikevel skjerpe meg fordi barna mine er med og de må ikke arve min redsel når de blir større.

Hvis du har mulighet, så ta en valium eller lign. før avreise slik at du ikke blir redd. . La din samboer ta hånd om barna hvis han ikke bryr seg på samme måte som du. Det er mange som tyr til denne behandlingen. Eller hva med alle som drikker alkohol på flyet. Tro om ikke det er for å døyve usikkerhet for en del av dem? Men å bli "full" for deg som er med barn er jo ikke optimalt..

Jeg og min mann er også slik at det blir enten alle eller ingen i verste fall i en flyulykke...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Vi deler oss ikke, vi er bare to voksne og guttungen, så det er ikke praktisk.

Hva med beroligende? Det er mange som tar det før flyreiser. Jeg tenker med meg selv når jeg begynner å bli redd for noe, at jeg må gjøre det jeg kan for å ikke slutte med det jeg er redd for.

For meg er det bilkjøring. Nå tar jeg ikke beroligende før jeg kjører bil da, bare for å ha det på det rene ;o)

Mtp på valium ol, så kan legen din snakke med deg om det, bare husk og teste ut hvordan du reagerer på hvorhånd. Om dere vil dele dere opp, så er jo det en mulighet også. Det var en debatt på det her inne en gang, jeg engasjerte meg ikke tror jeg, for tro det eller ei, så er fly noe pingla meg ikke er redd for. Bare redd for mye annet jeg ;o) Redsel skal man ikke kimse av, for det er en følelse som kommer ubedt. Gjøre noe med det er jo det beste, men akkurat hva som er best for deg, vet jeg ikke.

Skrevet

Det er da bedre at alle overlever eller stryker med? Kjipt for de som måtte sitte i det andre flyet, og føle seg som "syndere". Og måtte leve resten av livet uten sine kjære.

Det andre avsnittet hennes er vanskelig å forstå. Det hun mener, er at de har et voksent barn som vanligvis ikke er med på de lengste flyreisene. Trådstarter tenker på at dette barnet vil bli helt alene dersom de andre kommer ut for en flyulykke.

Skrevet

''Jeg er forferdelig redd for at den ene i familien som er voksen til å bli med oss på reisene, skal bli jeg helt alene uten noen av oss andre.''

Denne setningen er såpass kryptisk at du må regne med å få svar fra noen som ikke kjenner problemstillingen deres.

Vi flyr også sjelden sammen lenger, det er stort sett vi to foreldre og lillebror som er på ferie sammen. Tanken har streifet meg også, men vi deler oss ikke.

Hun gjør jo også "farlige" ting på egen hånd, men det har gått bra hittil. Det er mye som statistisk sett er verre enn å fly.

Hvis du kommer over Erlend Loes bok "Muleum", skal du la være å lese den.

Skrevet

Jeg har tenkt slike tanker jeg også, etter at ungene ble født. Men jeg nekter å gi meg over for angstpregede tanker, og det går bra :)

Når vi kjører med fly på ferie, så er det helt naturlig at vi reiser sammen.

Når vi kjører med bil på ferie, er det også helt naturlig at vi reiser sammen.

Sjansen for at noe drastisk skal skje er jo større i bilen enn i flyet :)

Snart drar vi på lang flytur hele familien - og jeg gleder meg til å dele den opplevelsen med dem :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Skjønner hva du mener, men er jo større sjangse for at noen av oss skal overleve i en bil.

''

Det er helt feil. Det er langt fler som dør i bil eller fly. Sjansen for å dø i løpet av turen når du setter deg inn i en bil er langt større enn når du stiger om bord i et fly. Fly er den tryggeste transporten som finnes.

Gjest Elextra
Skrevet

Du er sikkert klar over at flyskrekk er en totalt irrasjonell følelse som har med tap av kontroll å gjøre. Selvfølgelig liker en heller ikke tanken på at det virker veldig definitivt om det først blir motorhavari høyt oppe i luften. Men det skjer jo omtrent aldri, faren er _helt_ mikroskopisk.

Vet ikke om det går, men du bør fokusere på at det finnes ikke tryggere måte å reise langt på enn med fly. Det er langt tryggere enn med bil. Hver eneste dag går det titusenvis av fly, og det er svært sjelden noe skjer.

Skrevet

Men Nickløsheletia... Du som er så flink til å kjefte på visse andre her inne som kan være noe irrasjonelle noen ganger og ikke la logiske tanker synke inn. Nå må du ta deg sammen! :)

Ikke gå i fellen av å planlegge rundt angsten, den vil bare øke i så tilfelle. Plasser alle fire på samme fly og bit tennene sammen.

Skrevet

''Skjønner hva du mener, men er jo større sjangse for at noen av oss skal overleve i en bil.

''

Det er helt feil. Det er langt fler som dør i bil eller fly. Sjansen for å dø i løpet av turen når du setter deg inn i en bil er langt større enn når du stiger om bord i et fly. Fly er den tryggeste transporten som finnes.

Det hun sier er at _hvis_ flyet først styrter er det lite sannsynlig at noen overlever. I en bilcrash hender det jo at noen overlever.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Hittil er det sjeldent at ikke vi alle er sammen,- men jeg tenker faktisk på det de gangene vi har kjørt bilturer på to-tre timer og har vært alle minus en.

Gjest Elextra
Skrevet

Det hun sier er at _hvis_ flyet først styrter er det lite sannsynlig at noen overlever. I en bilcrash hender det jo at noen overlever.

''Det hun sier er at _hvis_ flyet først styrter er det lite sannsynlig at noen overlever. I en bilcrash hender det jo at noen overlever''

Skjønner det, men sjansen er vel mer enn tusen ganger større for at du skal bli utsatt for bilkræsj.

Som jeg også sier annet sted i tråden er vel nettopp det at flyhavari føles så endelig en grunn til at ma engster seg for det, men faren er bare så forsvinnende liten!

Skrevet

Men Nickløsheletia... Du som er så flink til å kjefte på visse andre her inne som kan være noe irrasjonelle noen ganger og ikke la logiske tanker synke inn. Nå må du ta deg sammen! :)

Ikke gå i fellen av å planlegge rundt angsten, den vil bare øke i så tilfelle. Plasser alle fire på samme fly og bit tennene sammen.

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...