Gå til innhold

Frafall fra videregående og ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du egentlig?

Hvis du reflekterer litt over det, så skjønner du det sikkert etter hvert.

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

31

• frosken

20

• Dorthe

8

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Når det gjelder årsaker og sammensetninger av årsaker til uførhet, så vet nok jeg mer enn de fleste om det ''

Det stiller jeg meg tvilende til ut i fra dine innlegg om dette temaet den senere tid.

Akkurat - for det er vel du som er allviteren. Jeg kommer med mine erfaringer, betraktninger og ting jeg faktisk har hørt, så du kan ikke komme her å si at det er feil.

Skrevet

Hvis du reflekterer litt over det, så skjønner du det sikkert etter hvert.

Nei.

Gjest solfryd
Skrevet

INGEN får uføretrygd på de premisser du lister opp her, Bookworm.

Uføretrygd er for de som er for syke til å få seg utdannelse og jobb.

Skrevet

INGEN får uføretrygd på de premisser du lister opp her, Bookworm.

Uføretrygd er for de som er for syke til å få seg utdannelse og jobb.

Så hvorfor er det mange døve som er uføretrygdet?

Skrevet

''Det er det heller ingen som blir i dag.''

Det er det, dessverre - enten du tror det eller ikke.

Jeg setter meg heller ikke til doms over mennesker som virkelig er syke - men jeg vet om mange eksempeler på at mennesker får innvilget uføretrygd uten å være syke, men de er flinke til å snakke for seg.

IGJEN - jeg snakker ikke om ALLE, og du trenger heller ikke å dra frem min egen uføretrygd i ethvert svar som et argument på at jeg ikke skal uttale meg.

''men jeg vet om mange eksempeler på at mennesker får innvilget uføretrygd uten å være syke, men de er flinke til å snakke for seg.''

Det er jo nettopp dette mange sier om de som helt siden 60-tallet har blitt omtalt som "vondtedamer". Det rare er at det er uhyre sjelden at de selv oppfatter det som at de har pratet seg til uføretrygd, selv mener de at uføretrygden er berettiget.

Skrevet

''men jeg vet om mange eksempeler på at mennesker får innvilget uføretrygd uten å være syke, men de er flinke til å snakke for seg.''

Det er jo nettopp dette mange sier om de som helt siden 60-tallet har blitt omtalt som "vondtedamer". Det rare er at det er uhyre sjelden at de selv oppfatter det som at de har pratet seg til uføretrygd, selv mener de at uføretrygden er berettiget.

Jeg snakker om folk som SELV SIER at de hadde kunnet jobbe, såpass skjønner du også?

Gjest solfryd
Skrevet

Hva jeg evner å se og ikke er ikke diskusjonen her - jeg reflekterer over nyhetene jeg leser om. Mener du at alle som dropper ut av videregående har en diagnose - en sykdom som gjør at de aldri kan jobbe i det hele tatt? Det tror nemlig ikke jeg noe på - jeg tror det er dessertgenerasjonen som endelig skal "ta over landet" og de har ikke vært vant til å måtte gjøre noe for å få det de ønsker seg, og dermed forventer å få alt rett opp i hendene (og jeg presiserer: Jeg snakker ikke om alle).

Dette er heller ikke påstander jeg tar rett ut fra løse lufta - jeg har selv jobbet i den videregående skole, og hørt dette diskutert som faktiske alternativer - hvorfor slite på skolebenken i årevis når man får nok penger ved å ljuge på seg en sykdom? (Igjen - jeg snakker ikke om "alle").

''ved å ljuge på seg en sykdom?''

Det går ikke an å ljuge på seg en sykdom. All påstått sykdom må nøye dokumenteres, til og med fra spesialister.

Skrevet

''ved å ljuge på seg en sykdom?''

Det går ikke an å ljuge på seg en sykdom. All påstått sykdom må nøye dokumenteres, til og med fra spesialister.

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner...

Skrevet

Jeg snakker om folk som SELV SIER at de hadde kunnet jobbe, såpass skjønner du også?

Ja, folk har jo forskjellige omgangskretser, og kanskje er det slik i din.

Forøvrig er det en kjent sak at stort sett alle uføretrygdede har noe restarbeidsevne som kunne vært utnyttet om den var etterspurt i arbeidsmarkedet.

Gjest solfryd
Skrevet

Hæ? Skjønte ikke hvorfor du spurte om det. Det er vel de samme regler for døve som for andre. Er man for syk til å få seg utdannelse og jobb, kan man heldigvis få uføretrygd. Det gjelder døve også.

Gjest solfryd
Skrevet

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner...

Jeg vet hva jeg snakker om. Har førstehånds kjennskap til hvordan det er. Har du?

Gjest VGS er ikke for alle
Skrevet

Kanskje fordi døve er som andre mennesker - forskjellige? Slik at noen - som deg - er ressurssterke og takler sitt handicap bedre, som klarer seg godt _på_tross_av_ de vanskeligheter dere sannsynligvis støter på?

Dessuten vil jeg tro at det er noe færre valgmuligheter på jobbfronten for de som er døve, og at noen sliter med å finne sin hylle. Og kanskje det har noe å gjøre med det miljøet de er vokst opp i, noe er blitt bygget opp av omgivelsene mens andre har blitt revet ned.

Skrevet

Ja, folk har jo forskjellige omgangskretser, og kanskje er det slik i din.

Forøvrig er det en kjent sak at stort sett alle uføretrygdede har noe restarbeidsevne som kunne vært utnyttet om den var etterspurt i arbeidsmarkedet.

''Ja, folk har jo forskjellige omgangskretser, og kanskje er det slik i din.''

Ok, så min omgangskrets er har bare lavere sosial rang enn din? De har mye lavere moral og ikke så mye verdt...? Hmm, nei - diskusjonen er avsluttet fra min side.

Du har tydeligvis ikke tatt deg tid til å lese det jeg skrev om samfunnets ansvar overfor de som ikke klarer å fullføre videregående, og da blir det litt trøstesløst å skulle diskutere dette noe videre.

Skrevet

Jeg vet hva jeg snakker om. Har førstehånds kjennskap til hvordan det er. Har du?

Ja, det vil jeg påstå at jeg har.

Skrevet

''OG SLUTT Å DRA FRAM MIN SYKDOM HELE TIDEN, den har ingenting med diskusjonen å gjøre.''

Det har den jo forsåvidt, så lenge du sitter i glasshus og hiver stein...

Jeg synes diskusjonen i utgangspunktet er interessant, så det blir litt dumt å ødelegge den med å trekke inn personlige ting om trådstarter....

Gjest solfryd
Skrevet

Ja, det vil jeg påstå at jeg har.

Ja, jeg skjønte det da jeg leste litt flere av dine innlegg i tråden her. Men hvordan kan det da ha seg at du da ikke har behøvd å dokumentere din sykdom så nøye? Slik forstår jeg svaret ditt til meg.

Skrevet

Kanskje fordi døve er som andre mennesker - forskjellige? Slik at noen - som deg - er ressurssterke og takler sitt handicap bedre, som klarer seg godt _på_tross_av_ de vanskeligheter dere sannsynligvis støter på?

Dessuten vil jeg tro at det er noe færre valgmuligheter på jobbfronten for de som er døve, og at noen sliter med å finne sin hylle. Og kanskje det har noe å gjøre med det miljøet de er vokst opp i, noe er blitt bygget opp av omgivelsene mens andre har blitt revet ned.

Joda, jeg ser den. Poenget var å få fram at det ikke kun er sykdom som kan føre til at man får uføretrygd ;)

Jeg jobber 80 % og hadde uten problemer fått uføretrygd for 30 % dersom jeg var villig til å gå ned til 70% stilling (noe jeg ikke ønsker). Grunnen til at jeg kan få uføretrygd er at jeg blir mye mer sliten enn normalt pga alle lyder (kunstig hørsel) og pga at jeg må konsentrere meg mer enn normalt for å kommunisere på norsk.

Skrevet

Ja, jeg skjønte det da jeg leste litt flere av dine innlegg i tråden her. Men hvordan kan det da ha seg at du da ikke har behøvd å dokumentere din sykdom så nøye? Slik forstår jeg svaret ditt til meg.

Jeg har nok dokumentert min sykdom på alle mulige måter, så det er ikke det jeg mener - da har du tolket feil. Men jeg snakker med andre mennesker også...

Skrevet

Hæ? Skjønte ikke hvorfor du spurte om det. Det er vel de samme regler for døve som for andre. Er man for syk til å få seg utdannelse og jobb, kan man heldigvis få uføretrygd. Det gjelder døve også.

Men nå snakker jeg selvsagt om de som blir uføretrygdet kun av den grunn at de er døve og sliter på arbeidsmarkedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...