Gå til innhold

mange førskolelærerstillinger i 50 prosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg som er femti prosent ufør, vurderer å begynne på en førskolelærerutdannelse. Jeg lurer på hvordan jobbmarkedet er når hun er ferdig og søker deltidsstillinger? De stillingene som har vært utlyst på pedagogisk leder, eller førskolelærer har vært 100 prosent. Har dere sett deltidsstillinger som pedagogisk leder?

Skrevet

Litt avhengig av hvorfor hun er ufør - førskolelærer er ikke et lett fysisk yrke, det er mange løft og mye bråk bl.a.

Skrevet

Litt avhengig av hvorfor hun er ufør - førskolelærer er ikke et lett fysisk yrke, det er mange løft og mye bråk bl.a.

hun er ikke ufør av fysiske årsaker.

Skrevet

Kan hende i familiebarnehager? De trenger jo å knytte til seg førskolelærer.

Ulempen er at det noen steder satses på større barnehager og familiebarnehagetilbudet bygges ned..

Persille1365381127
Skrevet

Småbarnsavdelinger (0-3) med 12 barn skal ha 150% pedagog, så i en liten barnehage er det en fordel med som bare vil jobbe 50%, for da kan man ha en 50% assistent i resten av stillingen.

Samtidig er det ikke så gunstig med en som jobber 50% to steder, for det første fordi man blir mindre fleksibel - men også fordi det i praksis blir 200% jobb fordi det er dobbelt så mange barn selv om stillingen bare er halv hvert sted - i tillegg til at man gjerne er mest knyttet til ett sted.

Grunnen til at man utlyser 100%-stillinger er at det er SVÆRT vanskelig å få tak i pedagoger som vil jobbe 50%, så det er nesten ingen som gidder å søke etter det - man forsøker å løse det internt.

Og så vil jeg tro hun har god sjanse i kommunale barnehager også.

Gjest segunda
Skrevet

hun er ikke ufør av fysiske årsaker.

Jeg ville satt sporsmalstegn ved en som er ufoer av psykiske arsaker blir forskolelaerer. Utover det tror jeg ikke at det er noe problem a finne en 50% jobb.

Skrevet

Jeg ville satt sporsmalstegn ved en som er ufoer av psykiske arsaker blir forskolelaerer. Utover det tror jeg ikke at det er noe problem a finne en 50% jobb.

Det trenger ikke å være snakk om personlighetsforstyrrelser eller schizofreni om en er ufør av psykiske grunner. Noen mennesker kan ha opplevd traume® noe som ødelegger søvn og livskvalitet forøvrig, men som kan gjøre en jobb i en mindre prosent.

Noen kan ha ADHD/ADD som kan gjøre jobbsituasjonen mer krevende enn hos andre. De kan ha behov for å jobbe mindre.

Så kjenner jeg en som jobber i barnehage som sliter med spiseforstyrrelser. Det sliter såpass på kroppen at hun ikke klarer å jobbe fullt. tror ikke barnehagen har blitt skadelidende pga det.

Gjest segunda
Skrevet

Det trenger ikke å være snakk om personlighetsforstyrrelser eller schizofreni om en er ufør av psykiske grunner. Noen mennesker kan ha opplevd traume® noe som ødelegger søvn og livskvalitet forøvrig, men som kan gjøre en jobb i en mindre prosent.

Noen kan ha ADHD/ADD som kan gjøre jobbsituasjonen mer krevende enn hos andre. De kan ha behov for å jobbe mindre.

Så kjenner jeg en som jobber i barnehage som sliter med spiseforstyrrelser. Det sliter såpass på kroppen at hun ikke klarer å jobbe fullt. tror ikke barnehagen har blitt skadelidende pga det.

Hvis noen er ufoer pga. psykiske belastninger saa er ikke barnehage den riktige arenaen. Det er krevende aa ta vare paa barn. Hvis noen kan fullfoere forskolelaererutdannelse under slike omstendigheter og komme seg ut i barnehagejobb saa er noe riv rav ruskende galt.

Jeg oensker vedkommende alt gott og haaper at hun kan finne seg en jobb som er mindre belastende for psyken.

Skrevet

Hvis noen er ufoer pga. psykiske belastninger saa er ikke barnehage den riktige arenaen. Det er krevende aa ta vare paa barn. Hvis noen kan fullfoere forskolelaererutdannelse under slike omstendigheter og komme seg ut i barnehagejobb saa er noe riv rav ruskende galt.

Jeg oensker vedkommende alt gott og haaper at hun kan finne seg en jobb som er mindre belastende for psyken.

Det viktigste spørsmålet er hva som føles belastende for henne. Mennesker med psykiske lidelser er forskjellige, derfor vil utfordringene deres også være forskjellige.Noen kan takle stress i en barnehagejobb helt greit, men ha problemer med annen type stress. Andre kan mest problemer med utholdenheten.

Når personen har jobbet i over tre år i barnehage så burde hun være i stand til å vite om det er en egnet jobb for henne. Dessuten er det forskjell på barnehager også. Noen er små, andre er store, det gjør noe med barnehagene det også.

konklusjon: mennesker er forskjellige. Man bør la dem prøve seg før man dømmer dem.

Gjest segunda
Skrevet

Det viktigste spørsmålet er hva som føles belastende for henne. Mennesker med psykiske lidelser er forskjellige, derfor vil utfordringene deres også være forskjellige.Noen kan takle stress i en barnehagejobb helt greit, men ha problemer med annen type stress. Andre kan mest problemer med utholdenheten.

Når personen har jobbet i over tre år i barnehage så burde hun være i stand til å vite om det er en egnet jobb for henne. Dessuten er det forskjell på barnehager også. Noen er små, andre er store, det gjør noe med barnehagene det også.

konklusjon: mennesker er forskjellige. Man bør la dem prøve seg før man dømmer dem.

Jeg diskuterer ikke forskjellige personligheter her. Hvis hun kan jobbe halvtid i en barnehage som er mentalt krevende jobb saa kan hun jobbe full tid et annet sted. Mao. hun kvalifiserer da ikke for 100% ufoeretrygd.

Gjest mimmamaa
Skrevet

hvorfor det?

Skrevet

Jeg diskuterer ikke forskjellige personligheter her. Hvis hun kan jobbe halvtid i en barnehage som er mentalt krevende jobb saa kan hun jobbe full tid et annet sted. Mao. hun kvalifiserer da ikke for 100% ufoeretrygd.

Det ressonnementet forsto jeg ikke. Det er jo en grunn til at hun jobber femti prosent og ikke hundre.

Gjest segunda
Skrevet

Det ressonnementet forsto jeg ikke. Det er jo en grunn til at hun jobber femti prosent og ikke hundre.

Jeg forstar at det er en grunn til at hun jobber femti prosent, men netopp av den grunn boer hun ikke jobbe med barn. Hvis hun har psykiske traumaer, depresjon, angst og soevnproblemer saa boer hun finne seg en rolig jobb hvor det ikke er mye aa ta stilling til, mye stoy og mye problemer i barns liv som kan vaere helt hjerteskjaerende. Jobben som forskolelaerer er rett og slett for psykisk krevende.

Gjest segunda
Skrevet

hvorfor det?

Jeg har svart paa dette lenger nede i traaden.

Skrevet

Jeg forstar at det er en grunn til at hun jobber femti prosent, men netopp av den grunn boer hun ikke jobbe med barn. Hvis hun har psykiske traumaer, depresjon, angst og soevnproblemer saa boer hun finne seg en rolig jobb hvor det ikke er mye aa ta stilling til, mye stoy og mye problemer i barns liv som kan vaere helt hjerteskjaerende. Jobben som forskolelaerer er rett og slett for psykisk krevende.

Jeg er ikke for at alle skal jobbe med barn. Det er ingen rettighet. Likevel synes jeg det blir for enkelt å si at noen ikke skal jobbe med barn. Rett og slett fordi problemene er forskjellige, og barnehagene er ulike. Og stresshåndteringen er forskjellig fra person til person. I mange situasjoner kan det også være mulig å tilrettelegge for en ansatt, når man vet mer nøyaktig hva problemene går ut på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...