Gå til innhold

hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

Gjest er et ??
Skrevet

på et språk som går ann å forstå

------politidistrikt har framsatt begjæring om at tingretten i medhold av straffeprosessloven 222 a avsier kjennelsen om å opprettholde dette besøksforbudet.

Retten skal ta stilling til om politiets skal tas til følge eller ikke

noen som kan forklare meg hva dette egentlig betyr?

takker uendelig for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest er et ??
Skrevet

retten skal ta stilling til om politiets begjæring skal tas til følge eller ikke ( skulle det stå, glemte ta med et ord)

Skrevet

Det betyr at politiet ber om at besøksforbud opprettholdes, og at avgjørelsen (ja eller nei til besøksforbud) skal taes av retten.

Gjest er et ??
Skrevet

Det betyr at politiet ber om at besøksforbud opprettholdes, og at avgjørelsen (ja eller nei til besøksforbud) skal taes av retten.

ok, takk for svar

men kan politi oppheve et besøksforbud eller må det til retten uansett?

og hvor lett eller vanskelig er det å få opphevet et besøksforbud?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ok, takk for svar

men kan politi oppheve et besøksforbud eller må det til retten uansett?

og hvor lett eller vanskelig er det å få opphevet et besøksforbud?

Politiet kan ikke selv oppheve besøksforbudet. Det kan kun retten gjøre. Det oppheves når det går ut på tid om det ikke blir fornyet av retten.

Til grunn for neste vedtak vil fornærmedes vurdering veie tungt. Plagerens oppførsel vil også tillegges vekt.

Skrevet

Politiet ilegger besøksforbud. Det er da virksomt fra det er forkynt for den det gjelder, og dette går fort. Men så har politiet en frist (14 dager?) på å bringe saken inn for retten for stadfestelse. Da har begge parter mulighet til å møte, men det er som regel en ren sandpåstrøing, og må til fordi det er domstolene som har den endelige myndigheten.

Gjest er et ??
Skrevet

men besøksforbudet var på 3 mnd, når vi skal i retten ang dette, er det kun 3 uker til besøksforbudet ville ha utgått.

kan det hende retten fastsetter at dette besøksforbudet skal forlenges? eller er det noe jeg evt må be om?

Skrevet

men besøksforbudet var på 3 mnd, når vi skal i retten ang dette, er det kun 3 uker til besøksforbudet ville ha utgått.

kan det hende retten fastsetter at dette besøksforbudet skal forlenges? eller er det noe jeg evt må be om?

Det ser ut som politiet kan ha bedt om det. Det er ikke nødvendigvis du som må be om det, jeg har opplevd å få beskjed i etterkant om at en person har fått besøksforbud mot meg. Jeg ble informert om årsaken og forbudet etter at alt var i orden..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...