Gjest carryn27 Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Jeg er i et attføringstiltak så går til helvete på grunn av søvnbehovet mitt. Jeg trenger faktisk 15-16 timers søvn i døgnet, noe som starter på morgeskvisten. Så jeg har et enormt ugyldig fravær fra attføringstiltaket mitt. Så jeg mister vel pengene hvert øyeblikk. Er det meningen jeg skal ta livet av meg? Jeg er jo ikke deprimert. Jeg har bipolar lidelse og bruker litium med godt restultat, men jeg har faktisk så stort søvnbehov og det har ødelagt hele livet mitt Det passer jo ikke inn i samfunnet å ha så stort søvnbehov... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Om dette er mer enn en langvarig opparbeidet uvane, bør du utredes ved et søvnsenter. 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 ''Det passer jo ikke inn i samfunnet å ha så stort søvnbehov...'' Mye som ikke passer inn i samfunnet,men man har like mye rett til å leve fordet... 0 Siter
Gjest carryn27 Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Om dette er mer enn en langvarig opparbeidet uvane, bør du utredes ved et søvnsenter. Hvis det er en uvane jeg har hatt i 11 år, hvordan bryte den? Fins det noe slags kognitiv terapi mot for mye søvn? 0 Siter
black wealch Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Du må tvinge deg opp om morgenen, det må faktisk de aller fleste. Ikke mange som føler seg uthvilt når klokka ringer 0600... Om du presser kroppen din inn i rytme, vil det å bedre etterhvert. Men du må ha viljen da.. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Hvis det er en uvane jeg har hatt i 11 år, hvordan bryte den? Fins det noe slags kognitiv terapi mot for mye søvn? Jeg fikk råd av nhd mht døgnrytme og å få stabilisert denne. Jeg hadde også stort søvnbehov. Du må regne med det blir tøft i starten, og du må være hard mot deg selv. Men rådet jeg fikk, og som funket/funker - er at du legger deg f.eks kl 23 og står opp kl 07. Altså 8 timer. I helgen kan du forskyve det en time - men ikke mer. Lykke til :-) 0 Siter
Gjest carryn27 Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Du må tvinge deg opp om morgenen, det må faktisk de aller fleste. Ikke mange som føler seg uthvilt når klokka ringer 0600... Om du presser kroppen din inn i rytme, vil det å bedre etterhvert. Men du må ha viljen da.. jeg orker ikke jeg! får vel bare uføretrygde meg. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Hvis det er en uvane jeg har hatt i 11 år, hvordan bryte den? Fins det noe slags kognitiv terapi mot for mye søvn? Søvnbehovet er vel ikke det største problemet i forhold til attføringen. Problemet er at du tidspunktet du velger å sove på. 0 Siter
Gjest carryn27 Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Søvnbehovet er vel ikke det største problemet i forhold til attføringen. Problemet er at du tidspunktet du velger å sove på. døgnet har for få timer til at den kabalen går opp i opp faktisk 0 Siter
Gjest carryn27 Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Jeg fikk råd av nhd mht døgnrytme og å få stabilisert denne. Jeg hadde også stort søvnbehov. Du må regne med det blir tøft i starten, og du må være hard mot deg selv. Men rådet jeg fikk, og som funket/funker - er at du legger deg f.eks kl 23 og står opp kl 07. Altså 8 timer. I helgen kan du forskyve det en time - men ikke mer. Lykke til :-) tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb ''vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb'' Ditt valg. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb Javel. 0 Siter
Gjest carryn Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 ''vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb'' Ditt valg. nei det er ikke mitt valg at jeg har en hjernesykdom som påvirker meg slik... leser at enormt søvnbehov er typisk for folk med bipolar lidelse. flaks for meg at jeg bor i norge og får servert uføretrygden på et gullfat så jeg slipper bo i en park:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her vil være hjemløs og sove i en park enn å stå opp og dra på jobb ''tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her'' Nå er det vel heldigvis ikke så enkelt bare "å uføretrygde seg" som det virker som du tror... Det er en langvarig prosess. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 nei det er ikke mitt valg at jeg har en hjernesykdom som påvirker meg slik... leser at enormt søvnbehov er typisk for folk med bipolar lidelse. flaks for meg at jeg bor i norge og får servert uføretrygden på et gullfat så jeg slipper bo i en park:) I og med at du velger å gi opp før du har prøvd, er det nok ditt valg.. Tror ikke det er så lett å få uføretrygd som du vil ha det til ;-) 0 Siter
Gjest carryn Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 ''tror jeg bare skal uføretrygde meg jeg, har ikke noe tro på at jeg har viljestyrken til å snu det her'' Nå er det vel heldigvis ikke så enkelt bare "å uføretrygde seg" som det virker som du tror... Det er en langvarig prosess. kunne vært ufør for flere år siden om jeg ville, men jeg valgte å prøve attføring istedet. ser nå at det ikke er noe poeng i det. jeg klarer det jo ikke. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 kunne vært ufør for flere år siden om jeg ville, men jeg valgte å prøve attføring istedet. ser nå at det ikke er noe poeng i det. jeg klarer det jo ikke. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Fint at du ville prøve attføring, men har du fått hjelp for dette med søvn? 0 Siter
Gjest carryn Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 I og med at du velger å gi opp før du har prøvd, er det nok ditt valg.. Tror ikke det er så lett å få uføretrygd som du vil ha det til ;-) før jeg har prøvd? kunne vært fått uføretrygd for 6 år siden hvis jeg ville. før jeg en gang hadde fullført videregående istedet valgte jeg gjøre alt for å få fullføre så jeg fikk begynt på høyskolen. men så ble jeg gående uten litium en periode og det var nok til at jeg ble manisk og ga faen i studiet og droppet ut... så prøvde jeg arbeide istedet, fordi jeg har fått et nytt mål og en ny drøm. Tanta mi har lovet at jeg får bruke pengene mine på kurs til det yrket om jeg klarer holde på en jobb i ett år... Så jeg er fullt motivert og prøver alt jeg kan, men innser at det går ikke. Kroppen min fungerer ikke som andres! Jeg kan ha besøk i stua mi og ble så trøtt at jeg bare går å legger meg og sover i flere timer, mens besøket sitter i stua. Så håpløs er jeg. å si jeg ikke har prøvd? hallo jeg har vasket dass hver dag for attføringspenger mens jeg ventet på å komme inn på høgskolen. (de dagene jeg greide stå opp) men det går jo ikke, når kroppen min krever så mye søvn! men å si jeg ikke har prøvd er bullshit. 0 Siter
Gjest carryn Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Fint at du ville prøve attføring, men har du fått hjelp for dette med søvn? jeg spørr ikke om noe nå, jeg svarer på alle dere som tror dere vet mer enn meg om situasjonen min ang trygd... vanskelig å se forskjell på spørsmål og svar? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 jeg spørr ikke om noe nå, jeg svarer på alle dere som tror dere vet mer enn meg om situasjonen min ang trygd... vanskelig å se forskjell på spørsmål og svar? Beklager. Det var ikke slik ment fra min side. Lykke til videre :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.